bergiper mig inte på luftpumpar...?

#1 - 17 december 2007 09:51
Hej !
Jag begriper mig inte på det här med luftpumpar. :confused:

När jag hade kar mellan 77-94 så hade jag bara luftpumpar med en syresten påkopplad. Det skulle ge bättre/mer syre tyckte alla då.

Så, nu när man skaffar kar för andra gången i livet (snart ett år sedan) så är det helt andra grejer man skall ha, inner/ytterfilter, cirkpumpar och annat.

Men samtidigt så finns det en massa människor som har luftpumpar.

Läst att folk har luftpumpar ihop med filtermattor och annat.

Men varför det ?:confused:

Begriper inte hur man får dels cirkulation (jo, lite cirkulation för man när man skicka ner luft i vattnet, men det kan väl ändå inte vara så mycket...), dels begriper jag inte hur man skall få någon sorts rening av vattnet (mekaniskt/biologiskt) om man skickar ner luft i vattnet, genom eller bakom filtermatrial.....

Kan någon ge mig en snabbkurs i det här med luftfilter ?

Anledning till min fråga, är att jag har en gammal luftpump (RENA 101) som kanske skulle kunna dras igång och ytterligare förbättra vattnet i mitt 222 liters. Allstå som ett komplement till redan existerande innerfilter.

Fast jag fattar inte hur det skulle se ut isf.......:confused:
#2 - 17 december 2007 10:19
svarar nog inte kanske riktigt på din fråga, men jag tror de är onödigt med luftpumpar, då de inte finns någon direkt motsvarighet i naturen, utan bara lite cirkulation behövs får att få syre ner i vattnet!
#3 - 17 december 2007 10:25
De filter som drivs av luftpump funkar ju så att luften skapar någon sorts baksug/sug, så att vatten sugs in i filtermaterialet och ut på andra sidan. Så en viss rening blir det ju. Men kraften är aldrig så stor som i vanliga innerfilter, vilket betyder att filtreringen inte blir lika effektiv. Och som du skrev så är ju dessutom vattenströmningen i akvariet ganska svag med en luftpump.

Ett sådant filter tycker jag duger bra till ett litet yngelkar i 10-30-litersklassen, men absolut inte till något annat.

Att man använde sådana filter mer förut var väl kanske för att annan utrustning var ganska dyr och det var inte lika noga för de flesta att ha proffessionell utrustning till akvariet. Man nöjde sig med sitt "sällskapsakvarium" och var inte lika intresserad av att köpa de allra bästa grejorna som finns på marknaden. Nu har fler märken kommit och priserna sjunkit, samtidigt som alla zoohandlare och andra har sett att det finns pengar att tjäna på akvariehobbyn.

Det är bara min teori.
#4 - 17 december 2007 10:47
Att bara leda ner luft i akvariet gör inte så mycket nytta, även några tycker att det är snyggt med rapande krokodiler.
Däremot kan man använda luft för att skapa cirkulation - bubblorna drar helt enkelt med sig vatten. Riktigt bra fart på vattnet kan det bli om man finfördelar luften, till exempel med en syresten. Vad jag förstår försvinner koldioxiden ur vattnet på kuppen, vilket inte gör växterna glada.
Jag funderar på att skaffa ett luftdrivet system i källaren. En rejäl luftpump (4000-5000 liter/tim) ska ersätta 20 vanliga pumpar (självklart måste jag bättra på cirkulationen i några akvarier).
Jag kan dock inte se att du skulle ha någon direkt nytta av din pump, förutsatt att du redan har tillräcklig filtervolym.
#5 - 17 december 2007 10:52
min spontana tanke var att man kanske skulle kunna utnyttja min gamla luftis och den hög med biobollar jag har över.

men jag vet inte.......
#6 - 17 december 2007 11:01
Kensa skrev:
min spontana tanke var att man kanske skulle kunna utnyttja min gamla luftis och den hög med biobollar jag har över.

men jag vet inte.......

Den biologiska reningen blir förstås lite bättre - go for it om du står ut med ljudet.
#7 - 17 december 2007 11:24
3 versioner....

Ljudet är inga problem. Dels gjorde jag ett test med att lägga pumpen mellan två filtermattor, tog bort nästan allt ljud, dels är karet placerat ganska långt ifrån ljudkänsliga områden.

När jag har suttit ner och funderat på det här, så har tre olika versioner dykt upp i skallen.

Jag bifogar en skiss på hur mina tankar har gått.

Generellt på alla versionerna:

Bygga en "filterkammare" som är ganska hög, typ 35 cm, men ganska smal, i runda slängar 9-10 cm i fyrkant, vilket ger en fiktervolym på 2-3 liter beroende på version.

Version A

En kammare med biobollar, luftpump med syresten i botten, så lågt utblås som möjligt på luften, enbart tänkt att ge mer syre åt biobollarna, ett gammalt slaktat innerfilter i toppen som fungerar som cirk pump.

Version B

Samma som version A, men utan luftpump.

Version C

Samma som version A, men utan cirkpump. Större blås på luften för att öka cirkulationen.

Tänker jag rätt,,,,,,,vilken version "ser bäst ut"..?
#8 - 17 december 2007 13:10
Jag skulle välja C, för enkelhetens skull.
#9 - 17 december 2007 16:21
Har man bra balans i akvariet lagom mängd med fiskar ganska gotyt om växter och matar lagom så behövs egentligen inte något.
Testade mitt 300 liters för flera år sedan och allt funka perfekt.
#10 - 17 december 2007 16:32
Om du inte är nöjd med nuvarande filtrering så skulle jag välja C. Jag vill minnas att jag läst någonstans om att sätta en syresten som matar det biologiska filret med extra luft, men den största syresättningen med luftpump sker vid vattenytan då den får vattenytan att röra på sig.
#11 - 17 december 2007 19:58
Kensa! man kan driva stora filter i stora akvarier om man har en kraftig luftpump! Det funkar genom att man har ett stigarrör som är öppet i båda ändar och går nästan ända från botten och upp till ytan och har lämpligen en böj upptill, sen borrar man ett litet hål nästan högst upp på röret precis så stort så att luftslangen går att trä in och för in slngan nästan till botten på röret och när du startar pumpen så stiger luften upp igenom röret och drar då med sig vatten underifrån och upp genom röret!!! sen kan man göra ett hörnfilter och sätta stigarröret bakom... klart:) hoppas du fattade!
#12 - 18 december 2007 08:54
åheim skrev:
Kensa! man kan driva stora filter i stora akvarier om man har en kraftig luftpump! Det funkar genom att man har ett stigarrör som är öppet i båda ändar och går nästan ända från botten och upp till ytan och har lämpligen en böj upptill, sen borrar man ett litet hål nästan högst upp på röret precis så stort så att luftslangen går att trä in och för in slngan nästan till botten på röret och när du startar pumpen så stiger luften upp igenom röret och drar då med sig vatten underifrån och upp genom röret!!! sen kan man göra ett hörnfilter och sätta stigarröret bakom... klart:) hoppas du fattade!

Jag tror jag fattade.

får klura lite på detta i mellandagarna, mellan tapserandet.....(suuuck)
Bilagor:
#13 - 18 december 2007 13:41
Jag har ett 100liters akvarium med bara guppies (eller ibland mobbade fiskar) som drivs enbart med en liknande pump och ett stigarör likt åheim's beskrivning med en stor filterboll längst ner som vattnet sugs upp igenom och ger bra biologisk rening.
Finns även färdiga kammare som funkar enligt denna princip och dom är gjorda så att man kan gräva ner det mesta av den under sanden så bara ett rör på ca 2cm sticker upp ur sanden, mycket snygg lösning som inte syns mer än ett ytterfilter om man tittar in i karet :)
#14 - 18 december 2007 18:54
Luftpumpar funkar faktiskt. Jag har en i min yngelburk med ett litet filter med grus och vadd. Passar väldigt bra för Gurami akvarier där man vill få tillökning och inte skada skumboet med för mycket ytströmmar eller dra in yngel i pumpen. Men visst, det går väl att ordna med nedåtriktade "moderna" pumpar också vars öppning täckts av nylonnät. Annars kan ju LED belysta bubblor vara dekorativa på kvällen.

Annons