Beredning vid vattenbyte

#1 - 9 april 2006 19:18
efter smått förvirring måste jag få in lite åsikter...

Tidigare har jag ALLTID hällt i nitrivec & aquatan vid 15 %-iga såväl som 50%-iga vattenbyten efter diverse "råd" man fått.
Nu läser jag omkring & ser då att vid mindre byten alltså veckobyten behöver man inte ha i det..
Givetvis beror det på vattenvärde & kvalite på vatten men jag har kommunalt vatten & bra värden enl testerna så då bör jag väl sluta upp med att "ösa" i beredningsmedel vid varteviga byte och endast göra det månadsvis vid 40-50% byten? :confused:
#2 - 9 april 2006 19:23
Byter du ca 25-30% av vattnet så är det absolut inga problem om du har bra vattenvärden. Hur ofta du gör vattenbyten beror på hur stort akvarium och hur många fiskar du har.
#3 - 9 april 2006 19:27
Använder inga av dessa produkter vid vattenbyte...
#4 - 9 april 2006 19:32
visst en polare till mig tyckte " gör som i naturen.. inga medel" men nä tack... litar inte på det riktigt men i fortsättningen vid stora byten så blir det test & sen beredning utefter det.. tack...
#5 - 9 april 2006 20:25
Har du ditt vatten från en ytvattentäckt så nu när smältvattnet rinner till så brukar vattenverken öka kloreringen.
Vattenberedningsmedel är en ringa kostnad.
Askorbinsyra är mer känd som c vitamin sägs också binda klor.
C vitamin är en känd antioxidant som är verksam i organismer mot fria radikaler. Syreatomen samt kloratomen är fria radikaler
Dosering om någon vill prova 5-10 gram till 1000 l vatten, men man bör testa med en klor test.
#6 - 9 april 2006 22:12
Hmm.. då ska ju isåfall ändå nitrivec i.. aquatan är ju mer för tungmetall - bindning..det är inte kostnaden utan mer grejen med att hälla i medel i tid & otid..
#7 - 9 april 2006 22:20
ja använder aldrig några medel i mina akvarium. o de har funkat hitils.
skulle bli för dyrt eftersom ja byter ca 600l vatten i veckan minst
#8 - 10 april 2006 01:36
jag använder inget gör 40% vattenbyten oftast
#9 - 10 april 2006 01:43
använder inga medel alls och verkar funka ok för min del
#10 - 10 april 2006 08:41
Hmm... förvirringen växer sig starkare igen hehe... men då bö man kunna hålla allt i schack med hjälp av många & täta vattenbyten?
#11 - 10 april 2006 08:58
nope.
täta vattenbyten ger mej algproblem.

vattenbyten är ytterst individuellt.
en del får problem om många vattenbyten görs medans andra löser problem genom många vattenbyten utan du får läsa på och helt enkelt prova dej fram till vad som funkar för just dina akvarier.

men ett mindre byte varje vecka är ett relativt enkelt sätt att hålla vattenkvaliten uppe och slippa en del problem.

Annons