Berätta om era akvarieolyckor

#1 - 5 december 2009 09:16
Kan vara feldosering, olämpliga saker i vattnet akvarier som gått sönder osv berätta på så får vi kanske höra lite roliga och/eller tråkiga saker och kanske lära oss något som förhindrar att det händer igen.
#2 - 5 december 2009 09:21
nu var det ju inte mitt fel, men jag hade överlämnat matandet i 3 dagar till min far, och resultatet blev brunt vatten. Jag hade då 4 sebrafiskar, 1 eldstjärt 2 malar och 3 glasmalar, och de fick 3-4 KRM flingfoder per dygn...
#3 - 5 december 2009 09:24
Detta kan vara intressant!!

[LIST=1]
[*]Skulle fyll amitt 936 liters med hjälp av mitt system med slang direkt i karet. Glömde givetvis bort det hela och på morgonenn då jag skulle skjutsa barnenn så var hela rummet fyllt med vatten 5 cm och det rann ut genom dörren!! som tur var har jag byggt om mit garage till hobbyrum och det är där som akvariet stod. Betongplatta, 30 cm betongkanter och golvbrunn. Vattnet rann ut genom garageporten. Bara att skrapa vattnet ned i brunnen och öka värmen och ventilationen lite extra
[*]Köpte 2 hantelciklider billigt eftersom de såg lite trötta ut. Visade sig ha Hih sjukan och jag valda at avliva dem asap (efter snack med akvarielagret och andra). Hädanefter bara djur i toppskick, inge bra affärer på bekostnad av detta
[*]Mina första akvarier övermatade (många år sedan), fiskar dog, alger. Totalstädning (fel!) och allt började om!!!
[*]Massor mer...
[/LIST]
#4 - 5 december 2009 09:58
Hade överlämnat matandet i mitt 450 liters till en granne för några är sedan.

Vi var borta från Torsdag till Söndag....när jag kom hem på söndagkväll, såg man inte ens in i akvariumet...det såg ut som en brun geggamoja...Jag blev lite fundersam på vad det var...........Det var upplösta pellets som fiskarna inte hade ätit upp, de simmade runt i gröt.....Till saken hör att jag hade 2 stora Påfåglar 30+cm. Stora höga Scalarer 15 cm. "utan" fenor..plus några andra Ciklider av större modell...ALLA utom 1 Påfågel dog när jag skyndsammast måste byta vattnet...det stank ju ur akvariumet också....Då var jag inte glad...
#5 - 5 december 2009 10:11
urs va ja skulle blivit sur om nån hade övermatat så ;P ,..

Själv så har jag fått sprucken botten i ett 540l men de har ja ju skrivit om här på zoopet tidigare ;P
Bilagor:
#6 - 5 december 2009 11:27
Spräckt botten på 30-liters varav 10 liter rann ut och räddade resten. Inga skador på egendom då.

Fäste som gav upp på en spotlight som var fastklämd på kanten vilket resulterade i att sockeln och lampan hamnade i vattnet och exploderade direkt av den snabba nedkylningen. Fick slänga allt grus och göra om allt. Inte kul att veta att det kan finnas glasskärvor i botten.

Gjort samma misstag med doppvärmare när jag förväxlade kontakterna så värmaren var påslagen när den togs ur karet, blev het, kyldes ner och den sprack i glaset. Inga skärvor den gången.

För övrigt så överlever tetror både snabbkaffe och en halv mariestads under en kortare tids exponering följt av ett 90% vattenbyte.
#7 - 5 december 2009 13:06
1. När jag var liten och bara hade en så kallad gulfiskskål med endast ett gäng sorgmanteltetror i skulle denna städas. Jag var inte hemma så mamma skulle det, hon plockade ur allt och gjorde rent med diskmedel :O Lovar att det klarar fiskar inte, dom tvärdog...

2. Har ju sett flera exempel på tillfälliga fiskvakter, och här kommer då ett till. Jag skulle till Gran Canaria en vecka och min syster skulle mata mina fiskar, hade då också 60 st 2-veckors diskusyngel. Hon fick portioner och allt klart, enkelt tänkte jag MEN... När jag kommer hem finns bara 15 yngel kvar, botten hade 1-2 cm gegga (det var enbart en kruka i karet innan, inget grus). Hon hade tyckt att det var för lite mat, både till mamman och ynglena och hon hade inte bytt vatten en enda gång :O

Vad har vi lärt oss? Fixa en fiskvakt som kan lite!
#8 - 5 december 2009 14:31
Hade en gång ett ytterfilter som lyckades läcka ut 30-50 liter vatten direkt på golvet. Filtret var inte ens igång, sladden utdragen. Måste ha fått baksug eller nåt på det. Sen dess kör jag med innefilter.
#9 - 5 december 2009 14:43
jag har tappat i akvariet 1L flingofoder (burken med öppningen neråt kom i). och en burk med Ektozon salt som också var öppen i ett annat. en gång slutade doppvärmaren att fungera och kylde ner mitt räkkar ordenligt vilket inte var bra.

när mitt 200L kar läckte var inte kul. annars har jag inte haft några större katastrofer.

dom som varit och tagit hand om mina fiskar när jag varit borta har skött sig väldigt bra, och ibland har jag inte haft någon alls och då har fiskarna varit utan mat så länge som 2veckor och det har dom klarat då har dom fått leva på det som finns i karet och syre.
#10 - 5 december 2009 15:25
Utblåset till 120-liters släppte från sugkopparna och pumpade ut 15 liter vatten innan jag såg det. Var borta, kom hem och hörde att det plaskade... hmm... Äckligt tur att jag kom hem då. Slangen måste ha släppt just när jag körde in på infarten. Filtret är på 440l/h och det pumpades ur ca 15 liter vatten :D

Så det blev att tömma skiten, torka under så bänken inte skulle svälla. Lite tur var att nästan allt vatten hade samlats i lådorna i bänken :)
#11 - 5 december 2009 15:33
CuRSeD skrev:
urs va ja skulle blivit sur om nån hade övermatat så ;P ,..

Själv så har jag fått sprucken botten i ett 540l men de har ja ju skrivit om här på zoopet tidigare ;P

Sur var nog bara förbokstaven av vad jag var då...:pJag var helt j..la galen. Och det är inte så lätt att övermata så stora påfåglar och Scalarer, de är ju JÄMT hungriga.
#12 - 5 december 2009 19:35
köpte ett ytterfilter på blocket för ungefär 1-2 månader sen, monterade ihop det och kopplade in det och *splasch* 10-20 liter vatten står som en fontän över golvet på övervåningen, men får upp det mesta rätt fort (trodde jag), ska väl tilllägga att jag har en inred kallvind som jag har till akvarie hobbyn, hör från vardagsrummet nere "Pappa det regnar från taket" sonen 7 år tyckte det va jätte häftigt hehe, kollar över vad som gått fel och märker att O-Ringen inte är på pumpen, kontaktar säljaren och den är missad att få med, löser sig dock bra då säljaren står för O-Ringen, kontaktar värden som kom och kollade och tydligen har jag haft tur och det vatten som gått genom taket gått ner vid ett rör för avloppet så det va redan något sorts vatten skydd eller något där (fattade inte så mycket, men det är lungt detta fixar sig fattade jag) så det fixar sig, men dom skulle återkomma och kolla senare så det inte blev något fel, men en värmefläkt med blås ner där avloppet går ner löste det, men jag han få upp allt vatten innan det blev fel, bara några droppar från taket som gjorde mig orolig.
#13 - 5 december 2009 20:43
Dre skrev:
Detta kan vara intressant!!

[LIST=1]

[*]Köpte 2 hantelciklider billigt eftersom de såg lite trötta ut. Visade sig ha Hih sjukan och jag valda at avliva dem asap (efter snack med akvarielagret och andra). Hädanefter bara djur i toppskick, inge bra affärer på bekostnad av detta

[/LIST]

Vad är Hih sjukan?
#14 - 5 december 2009 21:05
Hål i Huvudet
#15 - 5 december 2009 21:25
Jag hade haft mitt akvarium med tillbehör stående på balkongen ett år. När jag startade det igen gick det några dagar så ringer min fru och säger att akvariet var släckt och en säkring hade löst ut och hon inte kunde återställa den, så jag åkte hem och kollade och upptäckte att det var doppvärmarens gummiöverdel som var sönder så vatten rann ner i den och kortslöt den.
#16 - 5 december 2009 21:42
gustinger skrev:
...

Denna olycka är inte akvarierelaterad utan kom bara och tänka på den när jag hörde det du skrev om att det regna vatten från taket.

För ett X antal år sedan när jag var på språkresa i england så bodde jag med en engelsk familj. Var även några norska tjejer där. Eftersom jag var lite feg av mig använde jag inte duschen förrens en av de sista dagarna. När jag väl då hade dushat gick jag ner (duschen var på övervåningen) och möter tjejerna i trappan. Då sa de
"Vi ställde en bytte i köket för de regna" (är omvandlat från norska till svenska) .
Blev helt förvånad och gick in i köket och då var det fullt med vatten på golvet och sen droppa de från taket. Tjejerna hade suttit där och ätit frukost och aldrig sagt till mig. Det ända de hade gjort var att ta fram en hink som nästan inget vatten kom i. Varför sa de inte till tidigare?
Eftersom "föräldrarna" inte var hemma fick jag skriva en lapp. Vågade knappt komma hem den kvällen. Som tur väl så slutade det lyckligt. De norska tjejerna är jag fortfarande sur på...

Var inte så kul just då men nu efteråt är det roligt att skratta åt. haha.

Ontopic...
Eftersom vi har ett kakel underakvariet så har en del termometrar gått sönder under åren. En del har man tappat och det ger en häftigt BOOM effekt. Andra spricker även om man lägger ner dem försiktigt.
#17 - 6 december 2009 08:51
Två saker har jag som nybörjare nu lärt mig 1 skaffa inte ytterfilter, 2 skaffa en foderautomat och låt inte någon kompis eller granne mata fiskarna.

Ciklidtok: Farsinerande hur man kan övermata ett 450 liters på en helg hur mycket hade han haft i, vad sa grannen sen?
Bilagor:
#18 - 6 december 2009 09:36
redrobjem skrev:
Två saker har jag som nybörjare nu lärt mig 1 skaffa inte ytterfilter, 2 skaffa en foderautomat och låt inte någon kompis eller granne mata fiskarna.

Ciklidtok: Farsinerande hur man kan övermata ett 450 liters på en helg hur mycket hade han haft i, vad sa grannen sen?

Lite OT från mig tyvärr men varför ska man inte skaffa ytterfilter för? När man har ett akvarium så är det alltid en risk att något läcker :p
#19 - 6 december 2009 10:13
Ja men risken ökar med ytterfilter för det finns ännu mer som kan gå fel.
#20 - 6 december 2009 10:20

Jag hade två stora påsar med ciklidpellets, största varianten, bägge de påsarna var tom. Jag sa till grannen innan jag for att hon skulle ta en NYPA pellets och släppa ner. Hon tyckte jag sa en NÄVE...dessutom hade hennes son, då 6 år, tyckt att han ville också mata, vilket han hade fått det var vä,l inget problem tyckte grannen....Hon bad om ursäkt, men en ursäkt hjälpte inte mycket i det läget jag var helt vansinnig.....

Jag ifrågesatte varför hon hade låtit pojken härja villt i akvariumen....men han tyckte ju det var så kul fick jag till svar:[ Jag släpper inte ens mina egna barn lös på akvariumen, visst får de hjälpa till...men under STRÄNG övervakning från mej...Har aldrig sedan dess låtit någon annan mata mina fiskar när jag är bortrest...Jag har kört med "semesterblock" eller vad de nu kallas.
#21 - 6 december 2009 17:57
Så länge jag bor i hyrd lägenhet kommer jag att köra med innerfilter, dessutom går det att göra eget effektivt innerfilter som har större filtervolym än ett ytterfilter.
#22 - 6 december 2009 18:39
ciklidtok skrev:
Jag hade två stora påsar med ciklidpellets, största varianten, bägge de påsarna var tom. Jag sa till grannen innan jag for att hon skulle ta en NYPA pellets och släppa ner. Hon tyckte jag sa en NÄVE...dessutom hade hennes son, då 6 år, tyckt att han ville också mata, vilket han hade fått det var vä,l inget problem tyckte grannen....Hon bad om ursäkt, men en ursäkt hjälpte inte mycket i det läget jag var helt vansinnig.....

Jag ifrågesatte varför hon hade låtit pojken härja villt i akvariumen....men han tyckte ju det var så kul fick jag till svar:[ Jag släpper inte ens mina egna barn lös på akvariumen, visst får de hjälpa till...men under STRÄNG övervakning från mej...Har aldrig sedan dess låtit någon annan mata mina fiskar när jag är bortrest...Jag har kört med "semesterblock" eller vad de nu kallas.

Du behöver inte mata alls på en 2-3 veckors semester i alla fall. blocken är ingen höjdare och bidrar egentligen inget.
#23 - 6 december 2009 19:07
Jag har i alla fall lärt mig att man OM man låter någon mata förklara vad som händer om inte anvisningarna följs exakt och hur mycket allt i karet kostar. Fast då är det väl ingen som vågar mata ;).
#24 - 6 december 2009 19:09
Dre skrev:
Du behöver inte mata alls på en 2-3 veckors semester i alla fall. blocken är ingen höjdare och bidrar egentligen inget.

Låter modigt att inte mata på 3 veckor är det verkligen så att det inte behövs? Är det skillnad på små och stora fiskar vad gäller tålighet att inte matas på semestern?
#25 - 6 december 2009 19:12
Levandefödare hade nog inte klarat det, ciklider hade nog det men jag ställer mej tveksam till det, dessutom mår ju inte bakteriena bra av det.
#26 - 6 december 2009 19:14
En större fisk klarar sig bättre men fiskar förbrukar väldigt lite energi genrellt. Jag skulle gissa att fiskar i ett strömt akvarium förbrukar mer samt att om man har ljuset på så blir de mer aktiva och förbrukar mer, men 3 veckor bör de flesta arter klara.

Intressant vore dock att höra lite erfarenheter här. Jag har skippat att mata i 16 dagar och ingen dog. Då hade jag neontetror, eldstjärt, dvärgguramis, kuhliålar.
#27 - 7 december 2009 07:32
En morgon upptäckte jag att mitt akvarium börjat läcka (bara lite, ingen katastrof alls) så samma dag köpte jag ett begagnat 250-liters kar på Blocket. Hämtade det efter jobbet, i med gruset, fyllde till hälften med vatten, i med fiskarna som bott i en hink över dagen (det var därför jag hade lite bråttom...). På morgonen såg allt bra ut, matade lite och åkte till jobbet.
Kom hem på kvällen till grumligt vatten, lödder på ytan och alla fiskarna var döda. Tydligen hade säljaren gjort rent med nåt rengöringsmedel och jag hade inte ens tänkt den tanken :( Så det blev till att skölja, skölja och skölja, och sen skölja lite till. Och skaffa nya fiskar förstås.

När jag åker på semester brukar min granne mata fiskarna - jag gör små högar på täckglaset och så petar hon ner en hög varje dag :)

Hälsningar
Jennifer
#28 - 7 december 2009 07:44
När jag åker på semester brukar min granne mata fiskarna - jag gör små högar på täckglaset och så petar hon ner en hög varje dag :)

Det låter som en mycket bra ide, för även jag ställer mej tveksam till att inte mata alls på 3 veckor....Det har kunnat gått uppåt en vecka utan att de har fått mat, men då har det varit antigen sjukdom eller nåt liknande i karen.

Nu när vi var till Sthlm i 4 dagar, så fick de ingen mat alls, men då hade jag också ställt om timern på ljuset till halva ljustiden, samt att jag hade dragit ner pumpen också....Det gick jättebra. Fiskarna var friska och pigga....om än hungriga när jag kom hem......Cutterin hade lekt också.....så et kommer jag nog att kunna göra om på en kortare period...:)
#29 - 7 december 2009 14:25
nu sist när jag flyttade glömde jag bort att dra ur doppvärmaren när akvariet tömdes, det resulterade i att den sprack.

En gång gick doppvärmarens termostat sönder i uppvärmningsläge, den fortsatte alltså att värma och värma och värma, tills jag komm hem från skolan och undrade vad i helvete mina fiskar hade för sej. la handen på akvariet och förvånades av värmen. doppade handen i vattnet och det var säkert runt 40-45 grader varmt.
En fisk överlevde.

Övermatning har jag bara råkat ut för en gång tillåter inte matning vanligtvis men det var nån som inte fattat det. människan hade strött i maltabletter, asså man strör ju i flingor och granulat men maltabletter??!! lyckligtvis hände det när jag var hemma så det var bara att plocka upp dom, några hadde dock löst upp sej till små högar men det vara bara fram med hävert.
Var i chile i 2 vecor och karet hemma stod utan matning. funkade bra!

innerfliter gojsade igen med resultat av trötta hyperventilerade fiskar.
Ytterfilter gojsade igen med samma resultat.

Om jag behöver fiskmatning så det en mindre teorikurs i matning först som gäller!
Ett strikt matningschema med vissa marginaler.
Gömning av all annan mat så att ingen får för sej att fiskarna ser hungriga ut och ger dom mer mat.
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 7 december 2009 14:34
Skulle tro att de flesta fiskar klarar sig utan mat i 3 veckor - kanske inte växande yngel, men i övrigt så.
Annars har man ju ofta blommar hemma som någon brukar vattna 1 gång i veckan. Gör iordning färdiga portioner och lägg fram så kan den som vattnar blommorna då också mata fiskarna.
#31 - 7 december 2009 17:05
Jag har ett antal gånger varit borta 2 veckor och låtit fiskarna fasta utan problem. Har jag haft yngel har jag använt elektronisk fodermatare och när det inte fungerar med torrt foder en väldigt väl instruerad kompis...
#32 - 8 december 2009 21:53
När jag va typ 4-5 år hade vi ett pytteakvarium med 1 ancistrus, 1 guldfisk och 2 platy, platyerna trivdes och lekte och fick yngel, guldfisken åt upp dem, fick yngel, guldfisken.... osv. Guldfisken fick vita utväkter, såg inte klok ut, en platy strök med, guldfisken också efter ett tag... vi visste ju inte att det fanns medusin i rättan tid så klart, så mamma hällde vodka i vattnet och tog kål på de sista.

Nån dag senare pratar vi med en kille som haft akvarium i hela sitt liv, gissa vad han säger:
"Vaa? Varför gjorde ni så? Det finns ju medecin mot det!"

Då känner man sig förjävlig, det kan jag lova..
Vad har vi lärt oss?
Prata med nån som kan innan du gör nåt! Before you do what you think, THINK!!
#33 - 9 december 2009 16:18
skojfisk skrev:
När jag va typ 4-5 år hade vi ett pytteakvarium med 1 ancistrus, 1 guldfisk och 2 platy, platyerna trivdes och lekte och fick yngel, guldfisken åt upp dem, fick yngel, guldfisken.... osv. Guldfisken fick vita utväkter, såg inte klok ut, en platy strök med, guldfisken också efter ett tag... vi visste ju inte att det fanns medusin i rättan tid så klart, så mamma hällde vodka i vattnet och tog kål på de sista.

Nån dag senare pratar vi med en kille som haft akvarium i hela sitt liv, gissa vad han säger:

"Vaa? Varför gjorde ni så? Det finns ju medecin mot det!"

Då känner man sig förjävlig, det kan jag lova..

Vad har vi lärt oss?

Prata med nån som kan innan du gör nåt! Before you do what you think, THINK!!

Synd på spriten :P
#34 - 9 december 2009 20:20
Synd på spriten :P

Mamma sa att hon var glad att bli av med den, den var äcklig eller något. Att simma till döds i alkohol, det skulle väl va något? Speciellt för en frisk och oskyldig ancistrus plus en platy. Fy vad jag skäms för det...[:o]
#35 - 9 december 2009 21:26
Ett yttefilter pumpade ut ca 50L vatten= Fick byta lite golv.
Botten på mitt 720L akvarium gick åt skogen och tömde hela karet + fiskar= Fick byta mycket golv.

När det gäller matning när man är bortrest så har jag en far som haft en del akvarium. Så han fixar både matning och vattenbyten lika bra som jag=)
#36 - 9 december 2009 21:34
För drygt 10 år sedan hittade jag mitt drömakvarium, mitt första "större" akvarium. Det var begagnat men såldes i en akvarieaffär. Jag fick butiksinnehavaren att lägga undan det åt mig och sparade och gnetade (var synnerligen fattig) och kunde tillslut gå dit och köpa det. Så himla glad var jag!

Min syrra var med för att hjälpa mig få hem det. Detta skulle ske med spårvagn och apostlahästar. Inget konstigt med det. Är man fattig och utan körkort i Gbg lär man sig snart transportera allt med spårvagn, dessutom var hållplatsen alldeles utanför butiken. Var mer orolig för promenaden hem från spårvagnen.

Hur som helst, när vi kommit ut ur butiken ville jag byta grepp om akvariet. För att undvika olyckor, som att tappa det, kom vi överens om att försiktigt sätta ned det på ett elskåp (ett helglasakvarium, hur tänkte vi?) medan jag fattade ett bättre tag om det. Oändligt sakta och stillsamt sänkte vi ned det på skåpet och lika oändligt sakta och stillsamt sade det "knack" och en jätteflisa längst ned slogs bort...

In i butiken igen, silikona fast skärvan och sedan svära långa ramsor hela vägen hem (som f.ö. gick helt smärtfritt).

Ingen dramatisk historia på något vis, akvariet har aldrig läckt, men min besvikelse över det så hett efterlängtade men inte längre perfekta akvariet visste inga gränser.
#37 - 9 december 2009 21:48
Har varit med om en större läcka en gång, när ett 220-litersakvarium (köpt begagnat) med Prinsessan av Burundi började läcka när familjen var och handlade. Vattennivån hade inte hunnit sjunka så mycket, men det sa ändå plask när jag klev in i rummet, och vattnet täckte väl ca 2/3 av golvytan.

Folk som tömt lastbilslaster med mat i akvariet har jag nog inte varit med om personligen, men var på en veterinärmottagning för ett antal år se´n där de hade ett akvarium på ca 60 liter, som jag har för mig innehöll lejonhuvudsciklider och nå´n tetra (kan minnas fel). Hela ytan var full av stora pelletskulor, som det dessutom inte fanns en schans att fiskarna i akvariet skulle kunna få i sig. Att nå´n klåfingrig unge varit i farten tror jag inte, jag har för mig att det stod rätt högt upp på en hylla.
#38 - 18 december 2009 19:44
Övermata påfågelciklider... Näve flingor... *chockad*
#39 - 18 december 2009 22:48
Tvättmedel/sköljmedel är inte så bra för fiskar, eller insekter, som sagt. Lyckades ta kål på några igår. Lätt att vara efterklok.
#40 - 18 december 2009 22:49
eriahl skrev:
Tvättmedel/sköljmedel är inte så bra för fiskar, eller insekter, som sagt. Lyckades ta kål på några igår. Lätt att vara efterklok.

Hur gick det till?
#41 - 18 december 2009 23:06
Hålla på med tvätt medans man pysslar med akvarium är inte bästa kombinationen. Död fisk men även just några kusar jag pulat lite med i egna små plastbyttor var döda på morgonen. Inga problem innan men just där jag pulat var det dött. Man ska alltså aldrig slarva med vad man kan ha på händer eller saker som ska i vattnet. Självklarhet men klantighet slår det.
#42 - 18 december 2009 23:10
eriahl skrev:
Hålla på med tvätt medans man pysslar med akvarium är inte bästa kombinationen. Död fisk men även just några kusar jag pulat lite med i egna små plastbyttor var döda på morgonen. Inga problem innan men just där jag pulat var det dött. Man ska alltså aldrig slarva med vad man kan ha på händer eller saker som ska i vattnet. Självklarhet men klantighet slår det.

Trist men lärorikt för mig som newbee.
#43 - 11 januari 2010 20:46
får lägga in min historia med ...

Hade haft karet i ca 3-4 veckor (250 l)
Köpt två nya fiskar jag skulle släppa i samt en växt.
la i fiskarna och planterade växten, såg bra ut.
drog fram slangen för att det hade dunstat lite vatten, fyllde på ca 5mm
tyckte att det var blött på golvet och trode jag hade spillt som vanligt.
Men jag tog ficklampan och tittade under ställningen och såg att det hade börjat rinna på två ställen :O
Fick panik, har varit så rädd att det skulle börja läcka men efter 3 veckor tänkte man inte på det.
slängde under handukar och började slanga ur vattnet. tömde samtidigt med en hink.
tar en bra stund att få ut 250liter =P
hällde i vattnet i mitt 60liters och startade upp det, la i fiskarna och ställde det gamla ut karet.
körde rakt ner till butiken och köpte ett nytt kar som jag såg dagen innan på rea.

Var brydd för att parkettgolvet skulle resa sig men det klarade sig, tur att man var hemma.

Annons