CuRSeD skrev:urs va ja skulle blivit sur om nån hade övermatat så ;P ,..
Själv så har jag fått sprucken botten i ett 540l men de har ja ju skrivit om här på zoopet tidigare ;P
Dre skrev:Detta kan vara intressant!!
[LIST=1]
[*]Köpte 2 hantelciklider billigt eftersom de såg lite trötta ut. Visade sig ha Hih sjukan och jag valda at avliva dem asap (efter snack med akvarielagret och andra). Hädanefter bara djur i toppskick, inge bra affärer på bekostnad av detta
[/LIST]
gustinger skrev:...
redrobjem skrev:Två saker har jag som nybörjare nu lärt mig 1 skaffa inte ytterfilter, 2 skaffa en foderautomat och låt inte någon kompis eller granne mata fiskarna.
Ciklidtok: Farsinerande hur man kan övermata ett 450 liters på en helg hur mycket hade han haft i, vad sa grannen sen?
Ciklidtok: Farsinerande hur man kan övermata ett 450 liters på en helg hur mycket hade han haft i, vad sa grannen sen?
ciklidtok skrev:Jag hade två stora påsar med ciklidpellets, största varianten, bägge de påsarna var tom. Jag sa till grannen innan jag for att hon skulle ta en NYPA pellets och släppa ner. Hon tyckte jag sa en NÄVE...dessutom hade hennes son, då 6 år, tyckt att han ville också mata, vilket han hade fått det var vä,l inget problem tyckte grannen....Hon bad om ursäkt, men en ursäkt hjälpte inte mycket i det läget jag var helt vansinnig.....
Jag ifrågesatte varför hon hade låtit pojken härja villt i akvariumen....men han tyckte ju det var så kul fick jag till svar:[ Jag släpper inte ens mina egna barn lös på akvariumen, visst får de hjälpa till...men under STRÄNG övervakning från mej...Har aldrig sedan dess låtit någon annan mata mina fiskar när jag är bortrest...Jag har kört med "semesterblock" eller vad de nu kallas.
Dre skrev:Du behöver inte mata alls på en 2-3 veckors semester i alla fall. blocken är ingen höjdare och bidrar egentligen inget.
När jag åker på semester brukar min granne mata fiskarna - jag gör små högar på täckglaset och så petar hon ner en hög varje dag :)
skojfisk skrev:När jag va typ 4-5 år hade vi ett pytteakvarium med 1 ancistrus, 1 guldfisk och 2 platy, platyerna trivdes och lekte och fick yngel, guldfisken åt upp dem, fick yngel, guldfisken.... osv. Guldfisken fick vita utväkter, såg inte klok ut, en platy strök med, guldfisken också efter ett tag... vi visste ju inte att det fanns medusin i rättan tid så klart, så mamma hällde vodka i vattnet och tog kål på de sista.
Nån dag senare pratar vi med en kille som haft akvarium i hela sitt liv, gissa vad han säger:
"Vaa? Varför gjorde ni så? Det finns ju medecin mot det!"
Då känner man sig förjävlig, det kan jag lova..
Vad har vi lärt oss?
Prata med nån som kan innan du gör nåt! Before you do what you think, THINK!!
Albinfiskare skrev:Synd på spriten :P
eriahl skrev:Hålla på med tvätt medans man pysslar med akvarium är inte bästa kombinationen. Död fisk men även just några kusar jag pulat lite med i egna små plastbyttor var döda på morgonen. Inga problem innan men just där jag pulat var det dött. Man ska alltså aldrig slarva med vad man kan ha på händer eller saker som ska i vattnet. Självklarhet men klantighet slår det.