Vad ska du ha för invånare, är nog det första du får fundera över.
Sedan skulle jag personligen passa mig för Eheims Compact 600, jag har haft 2 st, och båda har låtit som tröskverk. Polaren har med haft en, och den lät likadant:(.
___QUOTE_PLACEHOLDER_0___Ansjo: Å sjutton jag trodde inte att du också ratar compact 600:p Jag håller helt med dig fullt ut när det gäller compact! 600 - 1000 är inget man vill använda i sitt akvarium, de har en fixerad axel/pumphjul och ljudet sätter sig i allt. compact 300, 2000- är däremot bra pumpar tycker jag, de modellerna har det traditionella lösa pumphjulet som löper på axeln.
Jag har eheims 600 och den bytte jag ut så att jag har två 300 istället i ett 220 kar, så det räcker säkert med en 300 pump.:)
300 tycker jag är mycket driftsäkra, jag har en i ett kar som Ansjo har haft tidigare och jag har haft karet i snart 2 år och Ansjo hade den igång ett bra tag innan jag tog över karet och för mig har den har aldrig stulat :)
Detta skall vi egentligen inte ta här under detta ämnet utan gör sök i artregisteret så får du många träffar om du söker på storlek på fisk och storlek på kar och fundera både en och två gånger innan du bestämmer inriktning men om jag skulle göra ett kar nu skulle jag ha lite guramis och några rasboror och mycket växter ;)