Ben på aluminiumställning lutar

#1 - 7 juli 2010 07:16
Hej.

Har efter många år utan akvarium äntligen fått möjlighet att starta upp mitt gamla kar.
Det är ett 160 liters med aluminiumram och tillhörande aluminiumställning med 4 ben.

Efter att ha kontrollerat akvariet med vattenpass tittade jag lite närmre på ställningen eftersom jag tyckte att ena benet såg lite snett ut. Jag mätte avståndet mellan de två främre benen. Högst upp var avståndet 95,1 cm. Avståndet mellan benen nere vid golvet var 94,6 cm. Detta innebär något av benen eller kanske båda benen lutar 5 mm innåt.

Hur allvarligt är detta . Vågar jag använda ställningen eller ska jag byta ut den mot en ny.
#2 - 7 juli 2010 07:22
Kanske att du ska till att känna lite på det snea benet??
Om det verkar sitta fast så är det väl bara att köra...
Om det däremot sladdrar och verkar fragilt, så ska du nog byta ställning...
#3 - 7 juli 2010 10:35
Jag håller med karrokaja! Det är ju inte mkt det handlar om, men skulle ju kunna räcka till för att ställa till det. Akvariet är ju iof inte enormt på ngt sätt. Men jag tror du bäst ser och känner hur det verkar.
#4 - 7 juli 2010 10:38
Känn över allt och kolla så knutarna är ok verkar ju som det fått en smäll på något vis.
#5 - 7 juli 2010 15:07
Det verkar som benen sitter fast ordentligt. Kan inte hitta något glapp. Det går att tvinga ut benen så att avstånden blir lika långa på alla ställen. Vet dock inte hur detta påverkar hållbarheten på ställningen.

Annons