Belysningstid

#1 - 9 november 2010 14:47
tänkte införskaffa en timer, har märkt att ljustiden kan bli väldigt oregelbunden.

hade för mkt brinntid de första 2 veckorna, runt 15 h / dag, men efter tillrättavisning så försöker jag numera hålla på 8h.

är det rekomenderat att köra 8h i stäck tänt, eller kan jag exempelvis ha timern iställd att tändas 07.00 och släckas 08.00, ( under denna tid säger jag godmorgon till dem samt utfodring )
sedan släckt hela dan t.o.m 17.00. läggdags klockan 00.00

blir dagsryttmen för konstig, eller är det ovissentligt?

tack
#2 - 10 november 2010 09:06
Det är ok att ha det släckt. Det är något diskuterat ämne men oftast rekommenderas att det är släckt 4h mellan belysningsintervallen. Fiskarna påverkas inte nämnvärt då det kommer ljus in i akvariet mitt på dagen, fast hur fiskar faktiskt påverkas tror jag inte det finns någon studie om mer än att om det är tänt för mycket blir fiskarna som zombies (de sover trots allt under natten såvida det inte är nattaktiva som en del malar är).. Jag hade haft ljuset tänt iallafall 2h till på morgonen så du kommer upp i 10h per dag, det om du har växter då.
#3 - 10 november 2010 10:01
Jag kör på 11 timmar tänt i mitt kvar, vet inte om det är för länge eller lagomt? Har det tänt 11-22.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 10 november 2010 10:10
Normalt sett funkar det med en totalbelysning under dygnet på mellan 8 och 12 timmar.
Hur mycket beror lite på om och vilka växter du har i akvariet.

Sedan beror det lite hur akvariet står - det är t.ex. inte lämpligt att man har tänt lite på morgonen och sedan blir det totalmörkt i rummet och sedan tänder man igen på kvällen. Men bara det inte är totalmörkt (dagsljus utifrån, en taklampa tänd) kan du utan problem göra som du gör utifrån fiskarnas synpunkt.
Växterna behöver normalt 15-30 minuter för att vakna och då är 1 timma för litet för att det skall fylla någon funktion - kör då istället med 3 timmar på morgonen och 5-7 timmar på kvällen
#5 - 10 november 2010 13:45
Tack så mycket för hjälpen alla

provar med 08-11 & 16-22

bra tips Kjell, med en golvlampa jämte. Är nämligen totalmörkt annars:p
#6 - 12 november 2010 16:47
Själv kör jag så att kl 09:00 till 12:00 tänds soluppgång som jag har fixat ihop med Led list.Blev grymt snyggt och fiskarna verkar trivas.
Sen kl 11:55 till 18:00 slås lysrören på och kl 17:55 till 21:00 slås nattbelysning igång.

Annons