Belysningsramp

#1 - 20 november 2004 14:59
Hejsan alla!!
Hör och häpna, men jag har blivit ägare till mitt första 375L's i veckan!! Nu sitter jag och funderar lite på vad jag ska skaffa för belysningsramp. Vad har ni andra för erfarenheter med olika belysningsramper? Tror nog att jag ska ha en som ligger på akvariet då jag inte har möjlighet att borra nåt i taket.

Ska jag köra på två ramper med två lysrör i varje (2x2), eller ska jag sikta in mig på en ramp med fyra lysrör i (1x4). Jag snöar ju bara in allt mer på detta med växter så det räcker nog inte med en ramp med två lysrör. Min tanke var att om man kör med 2x2 så kan man lyfta bort den ena när man byter vatten och joxar med växter och inredning så man fortfarande har lite ljus i karet och ser vad man gör, eller är det dumt? När man kör med 1x4 lyfter man då bort hela rampen när man ska ner och greja i burken, eller går de att s a s vika upp på mitten??
#2 - 20 november 2004 15:54
Grattis till ditt akvarium!
Jag har ju som bekant nyligen köpt en heltäckande ramp(1x4), och det tycker iaf jag är mycket snyggare. Enda kruxet är ju vid vatten byten och dyligt, då man måste lyfta av hela rampen. Den går bara att vika upp ungefär 10cm på varje långsida. Iof är det ju aluminium, så den väger ju inte mer än ett par kilo!
#3 - 20 november 2004 16:07
Om du tänkt ha 4 rör skulle jag definitivt välja 2 ramper. Har själv ett 450 med två ramper. Vet inte hur jag skulle lyckas med "fixet" i karet om jag hade en heltäckande. en ramp må vara snyggare men mycket marginellt jämfort med två likadana 2-rörs ramper.
#4 - 20 november 2004 16:46
I slutändan är det ju faktiskt upp till var och en vad man tycker är bäst, både utseendemässigt och användarmässigt...om det finns nåt som heter så;-)
Jag tycker personligen att heltäckande är snyggare i mitt vardagsrum, men om jag (fick för frun;-) hade ett särskilt akvarierum så hade jag troligtvis kört med 2x2!!
#5 - 20 november 2004 17:30
Heltäckande DIY-ramp til 375 liter: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=240293

:)

Annons