<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Om man nu behöver byta ett rör på 18 000 K en gång om året hur ofta behöver man då byta ett rör på, säg 6000 - 7000K?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag skulle nog fortfarande byta det årligen... Det har då tappat mindre än ett rör med högre Kelvin (som kanske egentligen borde bytas var 8:e månad eller så), men det är lättare att komma ihåg att göra det en gång per år än var 15 månad eller nåt...
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Rör med högtemperatur måste ju bli väldigt dyra eftersom de kostar dubbelt så mycket och tydligen behöver bytas ut oftare, stämmer det?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Det är en merkostnad, ja. Väldigt dyra vet jag inte - det rör sig om någon eller några hundringar per år.
Ett sätt att <b>kraftigt</b> öka livslängden på sina rör är att skaffa elektronisk tändning - man får omedelbar start, flimmerfritt ljus & upp till dubbla livslängden. Normalt behöver man speciella (och dyra!) elektroniska anslutningsanordningar för detta, men det är möjligt det räcker med sådana 'elektroniska drosslar' som t.ex. Clas Olsson säljer för några tior för att få den effekten, jag vet inte.