Belysningshjälp

#1 - 30 november 2008 09:54
Hej!
Jag ska testa göra ett jordakvarium av ett gammalt kar på 33 liter som jag haft stående.
I lysrampen ska sitta 2 st glödlampor så jag tänkte testa använda ett par lågenergilampor.
Någon som vet hur många watt de bör vara på?
#2 - 30 november 2008 14:38
Scilla skrev:
Hej!

Jag ska testa göra ett jordakvarium av ett gammalt kar på 33 liter som jag haft stående.

I lysrampen ska sitta 2 st glödlampor så jag tänkte testa använda ett par lågenergilampor.

Någon som vet hur många watt de bör vara på?

så mkt som möjligt.....
#3 - 30 november 2008 15:36
Det finns många växtakvarister som säger att det bästa ligger omkring 0,5watt per liter vatten. Dvs 16,5 watt i ditt fall..
#4 - 30 november 2008 17:14
Det finns många växtakvarister som säger att det bästa ligger omkring 0,5watt per liter vatten. Dvs 16,5 watt i ditt fall..

Menar du lågenergiwatt då eller högenergiwatt?
De två jag hittat ligger antingen på 6 watt styck (motsvarande 25 watt högenergi) eller 3 watt styck som då rimligtvis blir hälften.
Två st 3 watts lågenergi skulle alltså motsvara runt 25 watt högenergi. Kan det funka?
En annan tanke, då jag ändå måste byta sladden, skulle det gå att sätta in ett lysrör istället? Är det svårt isf?
Rampen är 50 cm bred.
#5 - 30 november 2008 19:50
Hur tror ni det skulle funka om jag kunde sätta in en lysrörshållare för 15 watt i rampen istället? Är det krångligt? Går ju att köpa en helt ny ramp, men gillar utseendet på den jag har och den passar så bra med karet.
#6 - 30 november 2008 20:36
Scilla skrev:
Hur tror ni det skulle funka om jag kunde sätta in en lysrörshållare för 15 watt i rampen istället? Är det krångligt? Går ju att köpa en helt ny ramp, men gillar utseendet på den jag har och den passar så bra med karet.

är rampen minst 48cm lång?.
#7 - 30 november 2008 20:39
Scilla skrev:
Rampen är 50 cm bred.

;)
#8 - 30 november 2008 20:46
vett inte om de heter så men skulle inte "växtglödlampor" passa bra? :)
#9 - 30 november 2008 21:14
fesoj skrev:
vett inte om de heter så men skulle inte "växtglödlampor" passa bra? :)

Har sett sådana, men tänker att de är ganska dyra och förmodligen inte håller så länge för priset. Men jag vet inte...
#10 - 1 december 2008 07:30
Scilla skrev:
Menar du lågenergiwatt då eller högenergiwatt?

De två jag hittat ligger antingen på 6 watt styck (motsvarande 25 watt högenergi) eller 3 watt styck som då rimligtvis blir hälften.

Två st 3 watts lågenergi skulle alltså motsvara runt 25 watt högenergi. Kan det funka?

En annan tanke, då jag ändå måste byta sladden, skulle det gå att sätta in ett lysrör istället? Är det svårt isf?

Rampen är 50 cm bred.

Kör på dom på 6watt.
att montera in lysrör är bara en fråga om att hitta en drivning till och ett par lysrörshållare som du kan få fast lite enkelt, finns färdiga paket att köpa men då kan du nästan köpa en ny ramp för samma pengar eller om du slaktar nån gammal ramp men du bör ha lite grundläggande elkunskaper för att koppla rätt och säkert.
#11 - 1 december 2008 07:31
Scilla skrev:
Har sett sådana, men tänker att de är ganska dyra och förmodligen inte håller så länge för priset. Men jag vet inte...

för att inte nämna att dom är skitdåliga jämfört med lågenergilampor ;)
#12 - 1 december 2008 08:47
Fuzzop skrev:
Kör på dom på 6watt.

att montera in lysrör är bara en fråga om att hitta en drivning till och ett par lysrörshållare som du kan få fast lite enkelt, finns färdiga paket att köpa men då kan du nästan köpa en ny ramp för samma pengar eller om du slaktar nån gammal ramp men du bör ha lite grundläggande elkunskaper för att koppla rätt och säkert.

Är det något sånt när man köper då?
http://www.akvarieshop.se/arcadia-lysr%C3%83%C2%B6rsh%C3%83%C2%A5llare-p-1466.html?cPath=24_160
Mitt akvarium är brunt med en brun träfärgad laminat på rampen, så en svart ramp skulle inte matcha lika bra. Den annars lite fula laminaten skulle passa perfekt i min 70-talslägenhet.
Eller så kan man göra som pojkvännen föreslog och laminera en svart ramp... Hm. Får kolla in alternativen.
Lysrör känns hursomhelst bättre än lågenergilampor, för med lågenergilampor får man ju liksom ta det ljusspektra som finns och hoppas att det funkar.
Jag vill helst ha allt klart så jag kan börja NUUU, men jag har nog inte tillträde till nya lägenheten förrän om nån vecka. Men man kan ju förbereda allt som går tills dess, måste ju ändå ha is i magen sen. ;)
#13 - 1 december 2008 10:26
det finns lågenergilampor med bättre spektrum i välsorterade akvariebutiker.
jo den du länkar till är ju ett färdigt paket som man bara skruvar på plats i rampen.
Billigaste lösningen är kanske om du kollar efter nån begagnad lysrörsramp på secondhand och sen laminerar om den.
Själv är jag lite snål så jag bygger alltid mina egna ramper, inte så svårt att göra en snygg låda i tunn plyfa och sen stoppa i lite lysrör ;) och en så kan du lasera i passande färg och sen klarlacka.
#14 - 1 december 2008 15:10
Kör 2st 11W Lågenergi (dom finns med E14 sockel). Man får dock kolla så dom får plats pga att dom är större än en 25W kronlampa som rampen är byggd för egentligen.

Gillar du inte ljuset från en "vanlig" lågenergilampa så får du leta reda på en med ett "bättre" spektrum. Finns som sagt LE lampor med en färgtemperatur på iaf 6500K.
#15 - 5 december 2008 22:29
Efter en massa velande så beställde jag en ny ramp med lysrör. Slipper jag strula iaf, men tack så mycket för alla tips! :)

Annons