Hej!
Jag ska testa göra ett jordakvarium av ett gammalt kar på 33 liter som jag haft stående.
I lysrampen ska sitta 2 st glödlampor så jag tänkte testa använda ett par lågenergilampor.
Någon som vet hur många watt de bör vara på?
Scilla skrev:Hej!
Jag ska testa göra ett jordakvarium av ett gammalt kar på 33 liter som jag haft stående.
I lysrampen ska sitta 2 st glödlampor så jag tänkte testa använda ett par lågenergilampor.
Någon som vet hur många watt de bör vara på?
Henrik_von_Jyndevad skrev:Det finns många växtakvarister som säger att det bästa ligger omkring 0,5watt per liter vatten. Dvs 16,5 watt i ditt fall..
Scilla skrev:Hur tror ni det skulle funka om jag kunde sätta in en lysrörshållare för 15 watt i rampen istället? Är det krångligt? Går ju att köpa en helt ny ramp, men gillar utseendet på den jag har och den passar så bra med karet.
Scilla skrev:Menar du lågenergiwatt då eller högenergiwatt?
De två jag hittat ligger antingen på 6 watt styck (motsvarande 25 watt högenergi) eller 3 watt styck som då rimligtvis blir hälften.
Två st 3 watts lågenergi skulle alltså motsvara runt 25 watt högenergi. Kan det funka?
En annan tanke, då jag ändå måste byta sladden, skulle det gå att sätta in ett lysrör istället? Är det svårt isf?
Rampen är 50 cm bred.
Fuzzop skrev:Kör på dom på 6watt.
att montera in lysrör är bara en fråga om att hitta en drivning till och ett par lysrörshållare som du kan få fast lite enkelt, finns färdiga paket att köpa men då kan du nästan köpa en ny ramp för samma pengar eller om du slaktar nån gammal ramp men du bör ha lite grundläggande elkunskaper för att koppla rätt och säkert.