Belysningshjälp?!

#1 - 29 juli 2011 10:15
Karet: 180*60*60 , 640l.

Inget täckglas.
Ingen belysning.
Fick med en påbörjade byggnad på belysning, men det hade krånglat och jag orkar inte sätta mig in i det för det verkar för jobbigt.

Bygga själv, billigt, men det ska lysa upp karet så man kan se innehållet utan mörka rum. Jag har ingen aning hur mycket eller vad som krävs etc, vad som är bäst och så vidare. Led,lysrör,halogen?

Har försökt att kolla runt på lite andra trådar, men vandrar i mörket.

Karet är öppet, men jag har tänkt att bygga en täckskiva med belysning i, vet dock inte vilka lampor som är bäst..

Väldigt tacksam för alla svar!
#2 - 29 juli 2011 14:16
Frågan är väl också vad du ska ha i akvariet ?
Mkt växter o.s.v
Hur mycket hade du tänkt att investera i rampen ?
Lysrör, färdiga kit, bara att skruva fast är initialt ganska billigt och ger bra ljusflöde, stora variationer när det gäller "färger".
Led är ganska dyrt men med fördelar så som lägre värmeutveckling, förbrukning o.s.v
Halogen hade jag inte satsat på alls.
#3 - 29 juli 2011 15:48
Frågan är väl också vad du ska ha i akvariet ?

Mkt växter o.s.v

Hur mycket hade du tänkt att investera i rampen ?

Lysrör, färdiga kit, bara att skruva fast är initialt ganska billigt och ger bra ljusflöde, stora variationer när det gäller "färger".

Led är ganska dyrt men med fördelar så som lägre värmeutveckling, förbrukning o.s.v

Halogen hade jag inte satsat på alls.

Inte många intill inga växter alls, karet är ju öppet så jag hade ju tänkt att typ fixa till en mdf eller plywoodskiva ( lackade för tåla fukt) och montera fast belysningen i den. Lysrör verkar ju lättast att montera och så, frågan är hur många watt behöver jag? 150W 200W? Det blir ju många lysrör att komma upp i`?
#4 - 29 juli 2011 16:33
#5 - 29 juli 2011 17:01
En dubbelarmatur räcker ganska långt om du nu inte har tänkt att ha den för högt över akvariet ?
Akvariearmaturer läggs direkt på akvariet och "trycker" ner ljuset maximalt, med ett par riktiga reflektorer så får du ganska bra med ljus.
Annars är det ju bara att köpa en till om du inte är nöjd ;)
Med 60 bredd så får du om du vill plats med 2 st armaturer.
#6 - 29 juli 2011 17:35
Tanken var först att montera min belysning under täckskivan, men 11cm i djup så blir armaturen i karet ju, så har funderat på skaffa täckglas och låta armaturen vila där på. Är glas dyrt? Visst det skiljer sig från ställe till ställe, men ungefärligt..
Armaturen är 158cm och karet är 180cm, vilket betyder att om jag placerar täckglaset så når ändarna inte den sidorna utan ligger på täckglaset, men en metallpanel i mitten bara som den vilar på, klarar täckglaset den tyngden?
#7 - 30 juli 2011 08:59
Täckglas brukar inte vara så dyrt.. Du behöver ungefär en kvadratmeter glas för att täcka ditt kar. Ta du det i 4 mm glas så kostar det nog mellan 3-500 kronor beroende på din glasmästare.

Stort kar, vad ska du ha i akvariet? Ska du har mycket växter är ju metall halogen fräckt, blir otroligt fint ljus med de. Två stycken 150W MH lampor så är det perfekt :-) Men då måste du hänga upp de och köra utan täckglas. De producerar mycket värme och kommer spräcka glaset. Obs att MH ej får blandas ihop med vanlig halogen.

Lysrör går ju bra annars, vanliga T8 rör kan säkert fungera. Har du lite mer pengar så kan du köpa en T5 ramp istället. Den kommer ge en schysst uppgradering från T8 då du kan ha bättre reflektorer, de ger mer W per cm och de är mindre och smidigare. Men den blir dyrare i inköp.

Det är inte små många "vanliga" akvarieaffärer som har MH och T5 grejer dock så där blir det nätet isf.

Annons