Belysnings kontakten krånglar

#1 - 4 maj 2008 09:39
Jo det är så att jag köpt ny belysning till mitt kar men jag har fått ett litet underligt problem...
El kontakten till Belysningen går in i el uttaget i väggen, men eftersom det uttaget är så långt ifrån akvariumet så når inte belysningssladden dit :( . Så jag blir tvungen att ha en förlängnings adapter med fler uttag i till belysningen men saken är att belysningens el kontakt inte kommer ner i dom där direkt, den matchar bara med de i väggen..Någon som har tips på vilken typ av förlängningssladd jag behöver köpa? :)
#2 - 4 maj 2008 11:15
Lite svårt att avgöra vilken typ av kontakt som du har men eftersom både armaturens hankontakt matchar väggurtagets hona så förstår jag inte riktigt vad som är problemet, förutom då att du har en förlängning med felaktiga kontakter, välj en med samma hon/hankontakt som väggurtag/armatur eller köp dito hon/hankontakt och byt ut dom befintliga..
#3 - 4 maj 2008 11:32
gissar jag rätt om väggkontkakten är ojordad och förlängningarna är jordade?.. :)

skulle det vara så så kan man utan risk för nånting skära bort det som behövs från kontakten på lysrampen, eftersom den ändå inte är jordad.
#4 - 4 maj 2008 14:49
gissar jag rätt om väggkontkakten är ojordad och förlängningarna är jordade?.. :)

skulle det vara så så kan man utan risk för nånting skära bort det som behövs från kontakten på lysrampen, eftersom den ändå inte är jordad.

Precis, försökte skära bort en liten bit men lyckades ej ^^, Ska jag fråga efter ojordade kontakter i butiken eller :D ?
#5 - 4 maj 2008 15:31
Aircut64 skrev:
Precis, försökte skära bort en liten bit men lyckades ej ^^, Ska jag fråga efter ojordade kontakter i butiken eller :D ?

för mig jag läst att dom inte får sälja ojordat nuförtiden...
#6 - 4 maj 2008 15:31
varför inte kolla på www.kjell.com , dom brukar ha det mesta.
#7 - 4 maj 2008 15:36
Är det en sån här eller en sån här?
#8 - 4 maj 2008 19:20
Gaffel skrev:
Är det en sån här eller en sån här?

Hej Gaffel!

Det är en sådan här:

http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Lo/221887_X_2007-06-26_091335_853.jpg
#9 - 5 maj 2008 05:37
Kan det vara ett petskydd i skarvsladden som är trögt?
Prova att vicka stickkontakten fram och åter, hit och dit medan du försöker trycka i den i uttagen i skarvsladden för den passar, det är jag övertygad om.
Stickontakter och uttag är standardiserade, om de verkligen inte passar till varandra undrar jag från vilken del av världen skarven kommer från.

Annons