Belysnings funderingar

#1 - 3 juni 2013 07:27
Ska beställa nya lysrör och tittar även på reflektorer.

Hur stor blir ljusökningen med reflektor?

Hur många watt/liter ska man sträva efter om man håller sig till "normalsvåra" växter?

Vi har ett kar där det växer bra. 150 liter, 2*30W, 0,4w/l. Nya rör, inga reflektorer.

Sen har vi ett kar som inte funkar alls. 540 liter, 2*36W, 0,13w/l. Gamla rör, inga reflektorer.
Det känns som att det inte kommer att räcka med nya rör och reflektorer.
Har tittat på http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-T5-IP65-D-Markt-44790/ 2*54w. 2 st hängande över karet så hamnar jag på 0,4w/l och borde kunna skippa reflektorer?
Ska man skippa täckglasen då?

Behöver man dra ner belysningstiden ett tag om man byter rör och sätter på reflektorer för att undvika algboom?

Tips på bra reflektorer. Har standardramper för aluramkar, en heltäckande plastramp där röret sitter öppet och en heltäckande Aquael plastramp där rören sitter i ett plaströr. Går det att sätta reflektor i en sådan ramp?
[ATTACH=CONFIG]62214[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62215[/ATTACH]

Det blev många frågor på en gång, men jag hoppas någon har några svar.
Jag vill ha fina välmående växter och ser ju att ljuset måste åtgärdas.
#2 - 3 juni 2013 07:53
testa du nya rör o reflektorer så ska du se att det ger skillnad.
#3 - 3 juni 2013 08:07
Det måste ju bli en enorm skillnad mot vad det är nu.
Provar och ser vad som händer.

Vilka reflektorer ska man köpa? Kommer att beställa från PWSS och det fanns ju flera olika.
#4 - 3 juni 2013 08:45
arcadias funkar bra
#5 - 3 juni 2013 08:45
glöm inte nya rör heller. sylvania aquastar eller power-glo skulle jag rekomendera
#6 - 3 juni 2013 08:53
Sylvania aquastar har jag i ett kar och är nöjd, så de fortsätter jag med. Bara att beställa då. Tack

Annons