Belysningdjungeln

#1 - 24 januari 2005 08:49
Hej! har ett 475 liters med måtten längd 190, djup 55, höjd 45, har nu tryckt dit 4 stycken 30 watts rör, philips aquarelle. Kommer det räcka någorlunda för att kunna ha en del växter i? Har inga speciella krav på ljustokiga växter, kan nöja mig med lite vanligare, vill däremot ha en del. för övrigt tycker jag ljuset är bra hårt, tips på hur man får det mer gult varmt, men ändå med bra växtkraft?

Mvh// Rickitickitavi
#2 - 24 januari 2005 10:21
Med tanke på att ditt kar är "endast" 45cm högt så kan du nog lyckas ganska bra även med lite svårare växter.
Jag har 450l, 60cm högt och kör 4*36W Aquarelle/Aquastar. Jag lyckas hålla Glosso låg och fin trots lite ljus och högt kar.
Viktigt är att välja ett bra växtrör (ingen erfarenhet av mer gula sådana tyvärr) och gödning (CO2, PMDD) om man vill lyckas med växterna.
#3 - 24 januari 2005 12:15
[QUOTE=heeke]Med tanke på att ditt kar är "endast" 45cm högt så kan du nog lyckas ganska bra även med lite svårare växter.
Jag har 450l, 60cm högt och kör 4*36W Aquarelle/Aquastar. Jag lyckas hålla Glosso låg och fin trots lite ljus och högt kar.
Viktigt är att välja ett bra växtrör (ingen erfarenhet av mer gula sådana tyvärr) och gödning (CO2, PMDD) om man vill lyckas med växterna.[/QUOTE]

kanon, då ska jag börja leta, var hittar man billiga växter, det är frågan bara, kostar ju att fylla upp..
#4 - 24 januari 2005 14:05

tips på hur man får det mer gult varmt, men ändå med bra växtkraft?

Kolla efter Philips TLD840 isåfall. Betydligt gulvarmare sken, men även fantastisk PUR-effektivitet.
#5 - 24 januari 2005 14:16
Kanonbra, det ska jag. då behöver du inte svara på min fråga som jag skickade till dig.
Räcket ljuset totalt då, eller är det för klent?
#6 - 24 januari 2005 14:27
0.25 watt/liter är lite i klenaste laget, men det beror lite på hur du har spridit ut rören över akvariet och om du har reflektorer och vilka växter du hade tänkt pyssla med.
#7 - 24 januari 2005 14:48
jorå har reflektorer..

Annons