Belysning, Växter m.m.

#1 - 3 september 2011 05:08
Hej alla, mitt första inlägg här :)

Är inte helt nybörjare på akvarium men det är ett tag sedan jag hade ett...
Jag har precis köpt mig ett Juwel Rio 240.
Hur många timmar per dygn kan man ha på belysningen, eller spelar det ingen roll?
Tänker på alg tillväxt eller om det finns någon annan anledning till att inte ha det igång för länge?

Sen funderar jag på akvarieväxter, var kan man köpa dem på nätet?
Finns det någon bra webb butik?

Kom gärna med tips & tricks, räkna mig som n00b ;)
#2 - 3 september 2011 05:55
Hej och välkommen hit:)!

Om man börjar med växter, så finns det möjlighet att köpa privat på flertalet forum, nackdelen är i mina ögon att priserna ofta kan tendera att vara lite höga, men å andra sidan kan man få tag på växter som inte är så vanliga:).
Annars kan du alltid handla via nätet, och då föredrar jag marknaden i Tyskland då de har så mycket mer att erbjuda, mitt favoritställe där är: http://www.aquaristikshop.com/ .
Hur länge du ska ha tänt är lite vanskligt att säga så och så länge, men börja runt 8 timmar och öka allt eftersom växterna ser ut att må väl så de kan konkurrera mot algerna. Det är många som har tänt 12 timmar per dygn, men då med lite större risk att få alger.
#3 - 10 oktober 2011 20:38
Nån som har tips på forum eller svenska butiker som säljer växter?
#4 - 11 oktober 2011 13:14
www.plantswap.se är ett svenskt forum där du kan köpa, sälja och byta växter mm.

www.extraplant.com är en tysk butik med bra utbud där jag och många andra handlar.

Annons