Belysning - Växter - Co2 - PMDD 1125liter

#1 - 21 april 2006 05:55
Kom hem från Defdac mycket bra föredrag igår med en siffra i huvudet som jag inte ens var nära. tex så hade Defdac själv ca 0,7w/liter vatten i sina kar. Medan jag ligger med 8 rör på 36 watt st. det blir ca 0,256 watt per liter. Nu har jag ju Reactor plus ny pump samt pmdd på ingående. Men om jag förstår rätt så är det ingen ide att starta igång CO2 under dom förhållande som är nu. Läser man här på Zoopet under belysning så står det under en bild att
[COLOR="Red"]Till en lång kostnad kan man kraftigt öka ljuskapaciteten med hjälp av en s.k. reflektor. Beroende på konstruktionen ökar de lysrörets kapacitet mellan ca 50-300%.[/COLOR]
Har endast hittat reflektorer på nätet som fördubblar kapaciteten. någon som vet var man hittar dom som gasar på mer?
#2 - 21 april 2006 07:52
Hej! Tyckte att föredraget va bra jag med. Det här med ljus kan man diskutera länge ju. Men som Daniel sa igår, det behövs mindre W/L till ett stort kar än till ett litet. Så jag tror du klarar dig bra på dina 0.26 + vanliga reflektorer.
Och visst kan du köra med co2...
#3 - 21 april 2006 08:01
8 reflektorer + nya lysrör då dom andra är gamla. blir väll en 2000 kr innan man kan börja växt racet
#4 - 21 april 2006 08:07
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om jag inte kopplade helt fel så:[/COLOR][/FONT]
[LIST]
[*][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det går alldeles utmärkt att köra CO2 med mindre ljus[/COLOR][/FONT]
[*][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det är nödvändigt med CO2 med mycket ljus[/COLOR][/FONT][/LIST][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Eller?[/COLOR][/FONT]
#5 - 21 april 2006 08:18
[QUOTE=Maria - Sjöjungfru][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om jag inte kopplade helt fel så:[/COLOR][/FONT]
[LIST]
[*][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det går alldeles utmärkt att köra CO2 med mindre ljus[/COLOR][/FONT]
[*][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det är nödvändigt med CO2 med mycket ljus[/COLOR][/FONT][/LIST][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Eller?[/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Precis... köra 1W/L utan co2 är enligt Defdac, att skjuta sig själv i foten :P
#6 - 21 april 2006 08:20
[QUOTE=Mightyice]8 reflektorer + nya lysrör då dom andra är gamla. blir väll en 2000 kr innan man kan börja växt racet[/QUOTE]

mjo... beror lite på vad du köper... men det kommer nog bli runt där med Aquastar/Aquarell rör och reflektorer. Men du kan ju köpa rör, och spreja armaturerna på insidan med matt vit färg. Funkar lika bra som reflektorer...fast billigare ;)
#7 - 21 april 2006 15:03
(gbg priser och tyska priser)
125:-/120cm/st aquarell
9euro/36w reflektor +frakt -.....

jupp.. ca 2k:-
#8 - 21 april 2006 19:51
[quote=MagicFingers](gbg priser och tyska priser)
125:-/120cm/st aquarell
9euro/36w reflektor +frakt -.....

jupp.. ca 2k:-[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Men magic??? Du e så kryptisk ibland... sparar man två spänn på att importera från Tyskland eller va menar du om?? :confused:[/COLOR][/FONT]
#9 - 21 april 2006 19:56
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Men magic??? Du e så kryptisk ibland... sparar man två spänn på att importera från Tyskland eller va menar du om?? :confused:[/COLOR][/FONT][/quote]

2k:- är lika med 2000:- :)
#10 - 21 april 2006 20:51
Håller med övriga, sa inte Defdac att det var ganska marigt att ha för mycket ljus med riktiga CO2-nivåer? Då käkar växterna ohyggligt med näring och det räcker att missa gödning en dag för att få kraftiga brsitstymptom. Behåll dina rör, spraya med vit matt färg, dundra på med CO2 så kommer det säkert växa mer än du kan föreställa dig.
#11 - 21 april 2006 21:20
Hehe asså de där me 300% tror jag lätt är överdrivet :) Visst kan bra reflektorer göra en del, men några 300% får du inte. Jag skulle inte ens säga 200% för o va ärlig :)

Köp dig vanliga reflektorer från Juwel eller liknande så ska det gå bra (Nej du får inga 200-300% hehe). Det är faktiskt lättare o hantera gödningen med mindre ljus :) Du kommer märka när du behöver mer ljus då du börjar köpa väldigt röda växter och marktäckare :) 8st 36W ska vara mer än nog att börja med iaf. Lycka till ;)
#12 - 21 april 2006 23:12
[quote=Lena123]2k:- är lika med 2000:- :)[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jo jag förstod det men jag tycker det är så onödigt att spara på tangentbordstryckningarna... Lika bra att fylla ut så det inte blir några missförstånd... å visst e du lite kryptisk ibland Conny??? ;)[/COLOR][/FONT]
#13 - 22 april 2006 05:21
nej jag trodde inte heller på 300% ökning på reflektorer men jag undrar vad dom fått det ifrån?

Annons