belysning/trådalger/färgtemperatur

#1 - 27 maj 2006 18:03
Har läst på lite här i forumet och kommit fram till att med en högre färgtemperatur på rören missgynnas trådalger och så får man en kallare färg på burken? Jag har Grolux med ett trist gult ljus och massor med trådalger (grönbruna långa testar) högre upp. Verkar det vettigt att byta rör? Hur långt kan man gå utan att det börjar se konstigt ut?
#2 - 27 maj 2006 18:44
Ledsen att meddela det här men det hjälper inte ett dugg, när jag hade trådalger hade jag 13000K MH (jag tyckete i.o.f att det liknade 10000K).
Det enda jag fått till att hjälpa var omstart.
#3 - 27 maj 2006 19:09
Trist men tack för infon. Kan det vara ett alternativ att ha kvar algerna i ett snyggare ljus, eller måste man bli av med dem?
#4 - 28 maj 2006 00:44
göder du mycket med järn ?
#5 - 28 maj 2006 05:40
[quote=Raven]göder du mycket med järn ?[/quote]

När jag startade upp för ca en månad sedan tillsatte jag Tropica Master Grow i halv dos enl anvisning för nya akvarier. Det framgår inte på flaskan om den innnehåller järn.. Jag har inte fortsatt att göda varje vecka som också föreslås. Mitt billiga test visar på låga/obefintliga nitirt och nitrat-värden.
Men man skulle kanske låta göra en bättre test på Akvarielagret och speciellt kolla järn?

Annons