Belysning till guppyhotell

#1 - 30 januari 2008 17:01
Hade tänkt att bygga om min ramp/lock till mitt guppyhotell 80 liter.
Tänkte gå ifrån kompaktlysrören och tänkte använda T5-rör istället.
T5 rören jag hittade har storleken, dia.15mm och längd 28,8cm.

Nu till frågan.....
Hur starka och många ska jag införskaffa?
Vill ha både vita och blåa rör.

Invånare i karet är tänkt att vara ett par gobies, kanske någon clown,städpatruller och givetvis koraller.
#2 - 31 januari 2008 09:16
Vad är det för effekt på rören(skulle gissa på 6w)? Själv skulle jag packa in så många jag kan med reflektorer, däremot så kan det vara svårt att motsvara effekten på PC rören.
Det vore dock enklare med PC rör, ett drosselkitt och du har 72 watt till i burken med dubbla rör.(finns både blåa o vita)

Vad hade du tänkt ha för koraller? vanliga skivisar och andra mjukisar eller stenkoraller??

Jag ser ingen direkt fördel med att byta, mest en massa bök med att bygga ihop de snyggt och svårigheter med att få effekten att motsvara priset på mini t5.
Själv tycker jag att T5 blir inte värda sitt pris förän man kommer upp till 24watts rören...

//NiXoN
#3 - 31 januari 2008 09:21
Tror effekten var på 8W
#4 - 31 januari 2008 09:34
Lite svårt när man inte vet hur mycket ljus man får ut ur ett sådant rör, men med 1watt per litern regeln (för stenkoraller och ja jag vet att den är lite dålig) så skulle de innebära 10 rör.
Säg en 6-8 rör 2-3 blå av dom, med bra reflektorer så blir det rätt tajt att få de hela att passa. Dom bästa reflektorerna av måsvingsvarianten brukar vara kring 7cm breda om jag inte minns helt fel.

//NiXoN
#5 - 31 januari 2008 09:52
F-n vad svårt detta måste vara då...:mad:

Har farit runt i ett antal butiker och ingen kan något om pc-rör.
så då tänkte jag att då skippar jag det och testar T5 i stället...men så många som du nämner att det behövs finns det ju ingen chans att det får plats.
Har du eller någon annan en länk,fabrikat el.dyl. på något pc-rör som skulle passa till mitt kar?
(givetvis då ett vitt & ett blått med tillräckligt med watt)
#6 - 31 januari 2008 09:57
Drossel blir nog att beställa från tyskland eller danmark, men det funkar lika bra för de.
Aquaristic.net Eller en direktlänk...
http://www.aquapro2000.de/Lightning.41/Power_Compact.367/?osCsid=404ae10bbaf912c661d9745b7c2ba4e0

Rören kan du köpa i sverige av Triton eller pwss, triton kan säkert fixa drossel men tyskland blir nog billigast.

//NiXoN
#7 - 31 januari 2008 12:45
Fick nys om att det finns lågenergilysrör på 24w (PL-rör)
Hur mycket motsvarar det i "vanliga" rör?

Annons