Typen av belysning spelar inte så stor roll för fiskar, det är mer för växter. Vad som är viktigare är att belysningen är periodisk så att fiskarna kan få en dygnsrytm.
ja men vilket är mest likt deras hemmiljö ?? :P om det finns någon speciell. Om det inte finns, vilken skulle varit snygg? blå/lila/vit, vit, eller lila, eller gul (inte så fitn tycker jag) ???????
Jag har ett grolux (framhäver de röda färgerna) och ett aquastar (blåa färgerna) till mina diskus och tycker det ger ett behagligt sken och fiskarna får en mycker vacker utfärgning av dessa ljusrör. 2st grolux tycker jag ger en lite murrig varm färg, lite för mörkt för min smak. Tilläggas bör att växter verkar inte trivas med grolux ljusrören.
Naej men eftersom jag bara ska ha anubias så kanske itne det gör sån jätte stor skillnad? Men jag kan bara ha ett lysrör i min lysramp. Vilken ska jag ha då?
Anubias är inte direkt ljuskrävande så isf skulle jag ha satsat på något lysrör som framhäver fiskarnas färger. Vad är det för fiskar du har tänkt att ha?
Då det gäller belysningen i akvariet är det endast till för växternas välbefinnande samt givetvis också för betraktarens individuella smak! Bästa är att du går runt och tittar på akvarier i någon zoobutik och frågar vad dom har för rör, om du nu skulle bli förtjust i något av deras akvariebelysning! Zoohandlarna försöker väl i viss mån ha en så bra belysning som möjligt för att framhäva fiskarna!