Belysning till Ancistrus

#1 - 14 januari 2005 20:33
I en del akvariebutiker får fiskarna knappt något solljus på sig.

Kan man ha fiskar, i mitt fall ancistrus i ett rum utan fönster ?
Vilken belysning behöver dom i så fall ?
Kan andra fiskar och växter leva i ett fönsterlöst rum ?

Det är nämligen så att vi har förrådet inne i lägenheten.
(2 plan, 110 kvm2 + förråd).
Förrådet är på ca 14-18 kvm2 (visst, det är stort).
Så jag tänkte möblera med skrivbord och akvarium där.

Och i akvariumen tänkte jag föda upp ancistrus. Har redan fått ett par kullar,
dom är verkligen lättodlade.

Nu har jag 3 akvarium; 95 , 63, 30 liter.
Planen är att ha 6 st 55-90 liters för 6 par, samt ett större för yngel.

Svammel, svammel....jag undrade alltså:

[color=red]Kan man ha fiskar, i mitt fall ancistrus i ett rum utan fönster ?[/color]
[color=red]Vilken belysning behöver dom i så fall ?[/color]
[color=red]Kan andra fiskar och växter leva i ett fönsterlöst rum ?[/color]
#2 - 14 januari 2005 20:51
Hej

Utan fönster är det bästa man kan ha.Ev algproblem som solljuset skapar elimineras.Tror inte ancitrusarna bryr sig nämnvärt om ljuset.Det går alldeles utmärkt med alla akvarieväxter.Lysrören emulerar ju soljuset
Fredrik
#3 - 15 januari 2005 01:07
Vill du ha "solljuseffekt" alltså att ljuset dansar lite på
botten så kan du investera i en LE lampa. Dock bör man
ha grundljus bestående av lysrör. Akvariet mår alldra bäst
i fall det totalt slipper soljuset.

/Baggen
HazelCR
#4 - 15 januari 2005 06:07
Jag tror egentligen att solljus är bra, i måttliga mängder. Solljus innehåller ju alla färger, vilket är svårt att uppnå på konstgjord väg, (lysrör mm). Vår natur har under mycket lång tid anpassat sig efter detta naturliga ljus. Det borde väll innebara att det är bäst, eller? Det skulle vara roligt om någon växtakvarist hakar på tråden och utvecklar ämnet.

Men självklart kan du ha din ancistrusodling mm i det lilla fönsterlösa rummet.
#5 - 15 januari 2005 09:54
Det finns många i lite sydliga länder som har sina akvarium utomhus under direkt solljus. Det verkar funka bra och som du säger så har växterna i naturen anpassat sig till det ljuset. Det som är problem för oss i Sverige är att vi sällan kan få direkt solljus in i karen utan får nöja oss med indirekt. Detta indirekta ljuset förstör mer än det bidrar med. Har man ancistrusodling kan det dock vara bra efrterssom indirekt solljus är bra för algtillväxt. Men givetvis kan man ancistrusodling utan solljus.
MVH
Magnus
HazelCR
#6 - 15 januari 2005 10:20
Indirekt solljus, sådant som passerat våra glasrutor och kanske reflekterats några gånger. Glaset tar bort en del UV-ljus, men vad missar man mera i det indirekta?
Växter är väll anpassade till att ta energi ur grönt ljus ? därav klorofyllets gröna färg. Näe, det kanske är fel. Jag minns inte från gymnsiestudier i Biologi. Jag får nog ta och läsa på.
#7 - 6 februari 2005 22:28
Ingen som vet helt säkert...!?
#8 - 6 februari 2005 22:51
Alla har väl svarat att det går mycket bra? Möjligen kan du få problem med att det blir fuktigt i skrubben, men det lider ju inte fiskarna av. Så för ancistrusarnas del går det bra, man brukar eftersträva att ha akvarierna i ett så "mörkt" hörn som möjligt för att slippa solljus i karet. Fast kanske kan du få problem med att det blir för varmt där i sommar?
#9 - 7 februari 2005 07:51
Nja...så tolkar inte jag svaren. Dom flesta svaren ser jag som "svävande".
Jag var ute efter ett klart svar. Men givetvis vill jag höra hur alla resonerar.
Jag förstår att detta är en svår fråga. Själv vet jag inte...

Jag är inne på HazelCR:s resonemang: "...vad missar man..."

Ska jag sätta in några akvarium vill jag veta att det funkar.
Annars får man ju planera om.
Skrubb ? 14-18 kvm2 ser inte jag som en skrubb....snarare som
ett sjyst rum.

Värmen oroar jag mig inte för. Lägenheten är av typ suterräng,
och förrådet ligger på nederplan, så där är snarare lite för svalt.

Fuktigheten håller jag med om, det hade jag faktiskt inte tänkt på...

fredrikakesson:
"Tror inte ancitrusarna bryr sig nämnvärt om ljuset."

Baggen:
"Akvariet mår alldra bäst i fall det totalt slipper soljuset."

HazelCR:
"Jag tror egentligen att solljus är bra, i måttliga mängder.
Vår natur har under mycket lång tid anpassat sig efter detta naturliga ljus. Det borde väll innebara att det är bäst, eller?"

Tropfrog:
"Men givetvis kan man ancistrusodling utan solljus."

HazelCR:
"Glaset tar bort en del UV-ljus, men vad missar man mera i det indirekta?"

En liten tilläggsfråga. Om det nu går bra med Ancistrus, går det då också
bra med andra arter, typ tetra, eller är det förbehållet ljusskygga varelser
att simma omkring utan solljus ?
#10 - 7 februari 2005 09:08
Fiskarna bryr sig inte om ljuset (vare sig solljus eller lysrör), så länge du inte bränner på med väldigt mycket ljus till ljusskygga fiskar är det lugnt.
#11 - 7 februari 2005 16:12
Vad jag har märkt av mina ancistrusar är att dem är mer ute på dagen när jag har brunt vatten med ett grolux rör och en daylight lysrör.
#12 - 7 februari 2005 17:12
Egentligen tror jag att du skojar med oss, men du får ursäkta om jag har fel.

Ancistrus bryr sig inte om ljus. Det gör inga andra fiskar heller. Man brukar rekomendera att få så lite solljus som möjligt in i karet. Jag har en mörkläggningsgardin för att få in så lite ljus som möjligt i rummet. Titta på universeum, skansenakvariet, tropicarium och aquaria. Alla är enorma vattenanläggningar som har fisk från hela världen och inget solljus överhuvudtaget. Funkar ju bra, eller? Det finns också massor av fiskodlingar som kör helt utan ljus efterssom ljus kostar pengar (om det inte är solljus då)

Växter är en helt annan sak. Efterssom dom fotosynterar så behöver dom ljus för att överleva. Solljus KAN då vara bra om det kommer rakt uppifrån. Men jag når mycket goda resultat med artificiell belysning också, det gör förövrigt större delen av alla akvarister. Förmodligne bättre resultat än jag kan nå med solljus efterssom jag ger växterna enbart av det ljuset dom vill ha (i princip alla färger utom just grönt som växterna reflekterar helt utan att ta upp något)

Om du vill ha ett klarare besked än så får du slå upp det i en bok.
MVH
Magnus
#13 - 8 februari 2005 07:45
Jag skojar inte, men du behöver inte be om ursäkt för det. :)
Tackar för alla inlägg. Nu har jag fått svaren jag var ute efter.
Tack, tack !

Att jag inte tänkte på alla "aqua-anläggningar" ! Du har ju alldelles rätt !
Dit in når ju oftast inget solljus ! Tur att någon är vaken ! :)
#14 - 8 februari 2005 19:39
Hur stora ska dom vara för att kunna para sig, mina är 5 cm ca...
#15 - 9 februari 2005 01:08
Uppåt sju cm och mer tror jag. Hanen brukar oftast ha fått ordentiga spröt/horn på huvudet innan han leker.

Annons