Hej. Behöver lite hjälp. Mitt växtkar är på 250liter och är 120cm långt. 50cm högt. Och 40cm brett. Funderar på att köpa en ny ramp då min nuvarande ramp endast har 2x36Watt aqua relle med reflektorer. = 72watt = ca 0,29watt per liter vatten pluss eventuella extra watt från reflektorerna.
Vad rekomenderar ni om jag köper ny ramp ? Funderar på en ramp med 4x54watts t5 rör. Men då kommer jag ju upp i 216watt vilket skulle motsvara 0,86watt per liter vatten. Är inte detta alldeles för mycket ?
Om jag i stället tar 4x36watts t8 så ger det 144 watt vilket mosvarar 0,57watt per liter. Kan till en mycket billig penning byta ut mina 2st t8 rör mot 2st t5 rör. Då skulle det ge 2x54 watt = 108watt = 0,43watt per liter watten pluss eventuella extra watt från reflektorerna. . Tror ni att det skulle funka med att byta ut mina t8 rör mot två t5 och komplitera dom med reflektorer ?? Eller kommer det ändå bli för dåligt med ljus ? Kör med co2 i karet . Vill gärna kunna ha tillgång till de flesta växter utan att dom tynar bort på grund av för lite ljus. Vilket alternativ anser ni vara bäst ? :confused: