Belysning till 222 liters

#1 - 8 januari 2009 22:03
Ännu en tråd med belysning. Jag försökte läsa på den andra tråden men det stämde inte riktigt in på mina behov och frågor.

Vi har precis köpt ett 222-liters och det följde med en lysramp med ett rör i. Vi köpte nytt rör, Philips Aquarell (eller hur det nu stavas), för vi tänkte att det andra var dåligt men det blev inte jättemycket bättre.

Är det lönt att köpa en ny dubbelramp med T8-rör? Hur länge till kommer det finnas T8-rör?
Vi odlar växter till våran sköldpadda men använder inte mäsk eller Co2. Hur stor skillnad är det på ett T5-rör och ett T8-rör? Klarar man sig på ett T5? Som det är nu kommer nog växterna att dö med tiden för det är inte alls bra belysning och så vill vi inte ha det men jag har svårt för att välja antalet rör och om det ska vara T5 eller T8.
#2 - 8 januari 2009 22:08
T8 kommer att fasas ut, men gissningsvis kommer en nyköpt T8 ramp inte att hinna påverkas av detta då det är en lång process och jag skulle förvånas mycket om T8 är helt borta inom 10 år.
Om ni väljer lite enklare växter så räcker det säkert med ett rör samt reflektor till detta, men går det åt väldiga mängder kanske det är läge att köpa en ny ramp, eller om ni kan få tag i en begagnad.
Har ni provat Limnophila sessiflora, vattenpest eller hornsärv till det ljuset ni har nu?
#3 - 8 januari 2009 22:14
det är ungefär de växterna vi har, även vattenormbunke och hygrophila. Fast växterna inte är jätteutbreda än är det nästan bara skuggigt överallt så ett rör av T8 räcker inte. Vi har två rör i 180-literset och det är jättebra ljus i det men i det nya går det bara inte att det så mörkt. Men jag vill gärna hitta en bra lösning som inte kostar skjortan. Känns som att den dubbelramp med två T5-rör är lite mycket pengar just nu även om vi kom billigt undan med akvariet. Vi vill bara inte att växterna inte växer eller dör. Men det är verkligen stor skillnad på belysning i akvariet med två rör och i det med ett rör. Då har ändå alla växterna varit i akvariet på 180 liter från början i två månader och ändå växt väldigt mycket utan att det blivit skuggigt. Vattenormbunken har blivit väldigt stor och är nu i 222-literset men det är inte bara kring den det blir mörkt.
#4 - 8 januari 2009 22:20
Kolla bland annonser eller i din lokala affär om det finns någon beg. ramp till salu, det behöver inte vara en 2-rörs då ni redan har en ramp, utan det räcker kanske med en 1-rörs ramp?
Skaffar ni även reflektorer till rören så gör det en ganska stor skillnad, och kanske lite PMDD som grädde på moset;).
#5 - 8 januari 2009 22:31
Vi använder redan PMDD.

Försökte ta lite kort på akvarierna men det är nog inte lätt att se på korten hur skillnaden är.

http://www.cenix.se/akvarie/180.jpg
http://www.cenix.se/akvarie/222.jpg

Bilderna blev något suddiga.
#6 - 9 januari 2009 08:09
Jag ska kolla runt lite i affärerna här i stan om det finns någon beg. ramp du kan få tag i billigt, så kan du kolla på ditt håll:).
#7 - 9 januari 2009 09:30
Annars kan du säga till vilken affär för vi åker ner till Åleds i morgon. Nols ciklidhibby rekommenderade den butiken om man ändå ska neråt men vi blev så sugna på att åka dit så vi gör en liten dagsutflykt.
#8 - 9 januari 2009 10:42
Det gör ni rätt i, det är en butik väl värd att besöka:).
Jag har inte hunnit kolla ännu, men gör detta i eftermiddag och meddelar sedan via PM:).

Annons