Belysning - simulera djupt vatten

PatrikMalmo
#1 - 9 oktober 2004 07:53
Häpp!!

Har funderat på hur man i akvarier bäst simulerar ljus motsvarande 10-40 meters djup i naturen. Det finns ju lysrör med blåton avsedda för saltvattenskar. Tänkte att om jag kombinerar ett par sådana rör med några "vanliga" rör som drar mot blått de också, så borde man komma ganska nära. Är det någon som har erfarenhet av detta eller andra tips och förslag?

Hilsen!!
#2 - 9 oktober 2004 08:28
Det finns speciella rör som simulerar ljuset vid olika djup.
PatrikMalmo
#3 - 9 oktober 2004 11:14
Oki, låter intressant!! Var hittar jag sådana?

Hilsen!!
#4 - 9 oktober 2004 11:53
Actinicrör är nog vad som gäller för att få en djuphavsmiljö. eller varför inte MH som ligger runt 20 000K, där har du trevligt djupvattensljus som både kombinerar det blåa ljuset med en skvätt vitt ljus som du kan njuta av oxå.

#5 - 9 oktober 2004 11:59
Till vänster en 13000K lampa, till höger en 10000K. Fast lampan till vänster är i verkligheten runt 20000K, och den till höger i verkligheten ett stycke under 10000K.
http://mikes-machine.mine.nu/aquaria/160/Gaudy_light_Dscn7528.jpg

#6 - 9 oktober 2004 13:47
Bäst ljuskvalité får du sannolikt från metallhalogen, men smakar det så kostar det. Jag har själv nyligen införskaffat ett sk.actinic-rör som bland annat syftar till att efterlikna ljuset som det ser ut i havet eller i en större sjö med klart siktdjup. Det finns väl några olika varianter/märken med skiftande färg-staplar. Det jag har är ett Hagen Marin Glo som ger ett mycket blått sken. Det har jag kombinerat med ett Philips Aquarelle/TLD89, som också drar lite åt blått, men inte alls i närheten, utan betydligt mer neutralt och naturligt dagsljuslikt.

Jag provade först med att sätta MarinGlo framtill. Effekten blev intressant och spännande, men alldelses för häftig så att det blev lite väl konstnärligt spektakel över det. Provade därefter att sätta det baktill och det blev betydligt bättre. Dock blev områden som ligger i skugga från Aquarelle rörets ljus påtagligt blå (typ skrevor eller grottor). Även om det blev bättre med MarinGlo därbak, så var jag inte helt nöjd och man såg lite för mycket av det blå ljuset på bakgrunden och att ljuset såg lite för tvärt avdelat ut mellan främre och bakre. Behövde blanda ljuset mer och funderade om reflektorer kunde hjälpa till. Hade inga, men hittade saker och byggde ett par själv. Och det blev en klar skillnad. Experimenterade mig fram med att vinkla reflektorerna och hittade snart ett läge som delade upp och blandade ljuset mer jämnt.

Enligt min mening så tror jag att den optimala kombinationen är att blanda ett djuphavsblått rör med två mer neutrala rör - alltså tre rör (eller fler). För att ljuset ska bli så naturligt som möjligt, men ändå med tydlig blå karaktär. Men reflektorer gör ett bra jobb också i brist på annat. Tänkvärt är också att dessa blå rör är betydligt ljussvagare än ordinära rör.
PatrikMalmo
#7 - 9 oktober 2004 14:11
Gott!! Tackar för tipsen!! Vill dock inte ha för "fett" ljus i watt, det ska vara rätt svagt - MH går nog bort då om vi pratar 720-liter. Actinicrör verkar mycket lovande, så det ska jag kolla upp närmare.

Hilsen!!
#8 - 9 oktober 2004 15:20
Denna site kanske kan vara intressant för dig:
http://www.aqua-web.org/users/saurama/index.htm
#9 - 9 oktober 2004 15:28
Ursprungligen skickat av Azur

Till vänster en 13000K lampa, till höger en 10000K. Fast lampan till vänster är i verkligheten runt 20000K, och den till höger i verkligheten ett stycke under 10000K.

http://mikes-machine.mine.nu/aquaria/160/Gaudy_light_Dscn7528.jpg

Häftig bild! Det är inte ofta man ser skillnaden så tydligt..
PatrikMalmo
#10 - 9 oktober 2004 16:13
Azur,
tack!! Har sett siten innan, men slarvat bort den. Nu ska det kluras lite... ;)

Hilsen!!
#11 - 9 oktober 2004 18:59
Åh, tack för den sajten Azur, den har jag missat.
#12 - 11 oktober 2004 08:27
Vid 40 meter är det attans mörk, du. Det räcker med att man kommer ner på 25 meter, så ska man nästan ha lampa med sig om man ska se nåt ordentligt. Plus att allting är blåfärgat, som du ju själv är inne på.

Är nyfiken på vad du ska ha det till?
PatrikMalmo
#13 - 11 oktober 2004 19:04
Införskaffade idag ett Sylvaniarör, Coralstar, actinic, med nästan bara blått spektra. Mycket spännande effekt ffa på Cyprichromisarna. NU kopplar jag verkligen varför de kallas "Blue Flash"!!!

mohlin,
jag har en del funderingar kring fisk och deras naturliga ljusmiljö. Handlar om Tanganyika - odling - beteende. Har nyligen införskaffat Pierre Brichards stora bok om Tanganyikasjön och dess väsen, vilket gav ytterligare vatten på min kvarn. Torde kunna få rätt annorlunda beteende på många fiskar, om jag tänker rätt. Riktigt skoj att prova på - men jag är ju bara en dag gammal med det nya ljuset än. Dessutom så får jag fundera lite mer kring ljus i sällskapskar i vardagsrummet och ljus över odlingskar. Det är ju inte bara fiskarna som ljuset ska passa till... ;)

Hilsen!!
#14 - 11 oktober 2004 19:15
Jag hade ett coralstar i mitt tanganyika. Ett riktigt bra rör för djupvattensimulering. Titta inte för länge i det röret bara.. Allt blir gult i flera timmar efteråt.. =)
PatrikMalmo
#15 - 11 oktober 2004 21:31
Tja, nu har jag bara haft rörer under en em i karet - men jag vågar lova att det inte är röret jag kollar på!! Cyprichromisarna drog ALL uppmärksamhet till sig!! ;)
#16 - 11 oktober 2004 21:42
Foto? =)
#17 - 11 oktober 2004 23:39
kombinera blåröret med ett 840 för 30 spänn så blir det en lagom balans (funkar det inte så sätt upp det i köket) :) tycke själv det blev lite väl blått med aquarelle i combon
PatrikMalmo
#18 - 12 oktober 2004 04:31
plizken,

foto kommer när jag hinner - men Cyprisarna är inte de lättaste att fånga på bild!! Ffa inte med det röret när det ger så "lite" ljus. Provade lite i helgen, men de rör sig konstant och blixtsnabbt. Hemsidan är inte heller uppe än, men den jobbar jag också på. ;)

Robban,
provade med några olika rör i kombination, men ett extra rör med normal färg tog ju bort hela effekten... men jag ska prova lite olika kombinationer framöver. Får se var det landar. Månne något med rätt mycket grönt i sig, läste om att även gröna våglängder går rätt djupt. Blir intressant att se vad detta ljuset får för effekt på algerna.

Hilsen!!

Annons