Bäst ljuskvalité får du sannolikt från metallhalogen, men smakar det så kostar det. Jag har själv nyligen införskaffat ett sk.actinic-rör som bland annat syftar till att efterlikna ljuset som det ser ut i havet eller i en större sjö med klart siktdjup. Det finns väl några olika varianter/märken med skiftande färg-staplar. Det jag har är ett Hagen Marin Glo som ger ett mycket blått sken. Det har jag kombinerat med ett Philips Aquarelle/TLD89, som också drar lite åt blått, men inte alls i närheten, utan betydligt mer neutralt och naturligt dagsljuslikt.
Jag provade först med att sätta MarinGlo framtill. Effekten blev intressant och spännande, men alldelses för häftig så att det blev lite väl konstnärligt spektakel över det. Provade därefter att sätta det baktill och det blev betydligt bättre. Dock blev områden som ligger i skugga från Aquarelle rörets ljus påtagligt blå (typ skrevor eller grottor). Även om det blev bättre med MarinGlo därbak, så var jag inte helt nöjd och man såg lite för mycket av det blå ljuset på bakgrunden och att ljuset såg lite för tvärt avdelat ut mellan främre och bakre. Behövde blanda ljuset mer och funderade om reflektorer kunde hjälpa till. Hade inga, men hittade saker och byggde ett par själv. Och det blev en klar skillnad. Experimenterade mig fram med att vinkla reflektorerna och hittade snart ett läge som delade upp och blandade ljuset mer jämnt.
Enligt min mening så tror jag att den optimala kombinationen är att blanda ett djuphavsblått rör med två mer neutrala rör - alltså tre rör (eller fler). För att ljuset ska bli så naturligt som möjligt, men ändå med tydlig blå karaktär. Men reflektorer gör ett bra jobb också i brist på annat. Tänkvärt är också att dessa blå rör är betydligt ljussvagare än ordinära rör.