belysning öppet akvarium

#1 - 12 september 2004 19:03
Jag har ett 300 liters akvarium med slöjstjärtar som jag hade tänkt göra om till ett öppet akvarium, har inte särskilt mycket växter. Vad behöver man för belysning? Finns det något som inte är så jättedyrt?
Kan man hänga den vanliga rampen ca en halv meter upp, eller kommer det avdunstande vattnet att skada den även så högt upp?
#2 - 12 september 2004 19:07
Det beror på vad du har för ramp. Är den issolerad vid d kritiska delarna så ska det gå bra
#3 - 12 september 2004 19:11
Tror inte att den är det. Dte är bara en vanlig Dala zooline...
#4 - 12 september 2004 19:11
Har sett på någon tysk sida ramper som man hänger i taket och även ramper som sitter på en ställning som man fäster i akvariets kanter, på kortsidorna. Är själv sugen på att köpa en sådan ramp. Låg nånstans runt 200 euro.
#5 - 13 september 2004 08:43
I ett öppet akvarie så funkar det i princip med vilken ramp som hellst. Jag använder själv en ramp som inte ens är fukt skyddad och avdunstningen är minimal. För att hålla nere avdunstningen så skall du inte ha mer än 5grader varmare i karet än du har i luften.
#6 - 12 november 2004 10:55
Jag funderar också på att ha ett öppet akvarie och hänga lampor över.. Jag har en del växter, vad för lampor finns det att köpa som passar som växtbelysning? Hur många behövs det tro?
#7 - 12 november 2004 11:41
Det allra bäst och snyggaste om man har mycket växter och ska en hängande armatur är ju Metalhalogen eller kvicksilver lampor.
Dyrt men snyggt och bra[8D]

//Jesper
#8 - 12 november 2004 14:31
nej, inte kvicksilverlampor, tänk på miljön.
de kan bara visa ca 50% av alla färger.

ett lysrör, tex philips TL-D 89 - akvarelle.
10.000K, pefekt för både akvarier och växter.
#9 - 12 november 2004 15:50
Ursprungligen skickat av lysröret

nej, inte kvicksilverlampor, tänk på miljön.

de kan bara visa ca 50% av alla färger.

ett lysrör, tex philips TL-D 89 - akvarelle.

10.000K, pefekt för både akvarier och växter.

men hallå vi snackar ett öppet akvarium. har du koll på hur mkt ljus som sprids utanför en vanlig akvarieramp om den dinglar i luften?...

nej jag håller med Quartex, jag har kvicksilver och det é inget fel på det..
JAG tycker det är ett MKT krispigt ljus från det.
(har tyv. ingen dig. kamera annars skulle jag sannerligen satt ut det online.)

Annons