Belysning i öppet hörnakvarium

#1 - 23 december 2007 17:04
[SIZE=2]Hej,
Skulle vilja ha lite tips och ideer till akvriumbelysning.
Akvariet ska vara "öppet" med hängande belysning ovanför då jag vill ha flytväxter och andra växter som kan komma att växa en bit ovanför vattenytan.
Det är ett hörnakvarium med ca 85 cm långa "hörnsidor", framrutan ca 120 cm och 60 cm högt.Ca:300 l och kommer att köras som Low-tec.
Eftersom det är ett hörnakvarium ställer formen till det lite för en lång armatur kommer för långt fram och en kort kommer längre in men det blir lite ljus på sidorna framtill och lite för ljussvag är jag rädd.
Alternativen jag vill ha är om det är lysrör ska det helst vara T5 men Metallhalogen skulle också funka. Någon som vet var man kan hitta en trekantig armatur som rymmer flera lysrör, eller kombinerad med T5 och MH.
Det tredje alternatives är ju bara MH. Något tips om hur många och hur starka MH lampor det ska va till ett sådant kar, den kommer ju att hänga några dm ovanför ytan. Gärna rek på tillverkare och inköpsställe med då jag har 0 koll på MH.
[/SIZE]
#2 - 23 december 2007 17:14
#3 - 23 december 2007 18:04
Aquastyle har jag kollat lite på. Den som är 2*24w + 150w Mh skulle kunna funka, men tycker den hamnar lite långt ut. Man får nog inte in hela rampen över akvariet för hörnorna tar i, så jag är rädd för att det kommer att bli lite mörkt inne i hörnan.
En Trekantig med lysrör ytterst och MH innerst hade varit optimalt om sådana finns.
Men visst, man kan ju höja upp den och rikta rör och lampa men hur långt upp kan man hissa en sådan utan man tappar för mycket ljus?
#4 - 23 december 2007 18:11
Nackdelen med att hissa den högre upp är att du blir bländad av ljuset. Jag har min MH ca 30 cm ovan ytan och sitter jag i soffan är det solglasögon som gäller;).
Sätter du den så långt in mot hörnat som är möjligt så tror jag inte det är någon större fara att den inte får plats då den inte är så väldigt bred.
#5 - 23 december 2007 19:21
Man tackar för svaren.
Har mätt ock skissat en del nu och jag tror att det kan funka kanske t.o.m med den bredare från Aquastyle, då man verkar kunna rikta in även lysrören i den. Då skulle lysrörsdelen även kunna skärma av MH lampan om den skulle blända och man lär ju ha ljus så det rärcker. Tycker även den är mycket prisvärd.
#6 - 23 december 2007 20:53
Ja, ser man bakåt i tiden bara något år så var priserna på MH de dubbla.
Jag tror inte du gör något misstag med denna lösning, bara att din lowtech filosofi kanske blir lite naggad i kanten;).
#7 - 23 december 2007 22:32
Stonefish skrev:
Man tackar för svaren.

Har mätt ock skissat en del nu och jag tror att det kan funka kanske t.o.m med den bredare från Aquastyle, då man verkar kunna rikta in även lysrören i den. Då skulle lysrörsdelen även kunna skärma av MH lampan om den skulle blända och man lär ju ha ljus så det rärcker. Tycker även den är mycket prisvärd.

Precis den skulle jag välja om jag vore dig ! "Pro-640, 150 watt "D-serien" ! Den borde ju sitta som en sportkeps över ett 300 liters hörnakvarium !

Jag tror inte att du någonsin kommer att ångra dig om du köper MH !

MH ger ett helt fantastiskt vackert ljus !

Mvh/Janne

Annons