belysning i 720 malawi

#1 - 22 juli 2006 17:00
Tjo!

Nästa fråga i mitt undersökande av hur jag ska göra för att bygga ett bra malawi är lysrören. Det är ganska otroligt hur svårt det är att hitta en tråd med information som passar ens egna fråga när man söker. men anyway.

So far har jag kommit på att eftersom det ska vara få om några växter och malawi verkar gilla lite mer skuggigt så måste jag antagligen skaffa nya lysrör. Idag har jag 2xaquarelle på totalt 116W, i mitt amazonas har detta orsakat viss algbildning eftersom jag haft lite för lite växter, vad kommer då inte dessa lyssrör göra i ett växtfritt malawi? Dessutom ger aquarelle ett ganska vitt ljus som kanske inte är det perfekta för att framhäva färger.

Så, min ramp är ju gjord för två rör om 1,5m. Hur starka rör är lämpligt om jag på sin höjd kommer ha ett par växter för att det inte ska verka för dött och några tips på bra rör som passar malawi? Skulle helst slippa att ösa för mycket av budgeten i lysrören om jag inte måste.

Cheers
#2 - 22 juli 2006 17:43
116 w aquarelle tycker jag som en aldeles utmärkt belysning för ett 720 malawikar. Spara du pengarna till bättre filtrering istället, fiskarna kommer att tacka dig och algernas tillväxt kommer att begränsas. De flesta mbunas är dessutom algbetare i naturen, så någon påtaglig risk för alginvasion i ditt kar kan jag inte se.
MVH
Magnus
#3 - 22 juli 2006 17:57
Låter ju fint, filtreringen hoppas jag ska duga. En fx5 för primär filtrering och för extra cirkulation och filtrering så kommer jag sätta två powerhead på kanske 1500-2000l/h tillsammans med någon liter blå fltermatta eller två till varje.

Cheers

Annons