Belysning hur länge? En gång för alla.

#1 - 1 februari 2009 00:39
Läste nu en "artikel" http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=1207679
Där menar någon att 14h är lagom.

Jag har idag 10-11h nåt på timern, längre tid att se firrarna hade varit trevligt såklart.

Vad skall man lyssna på? Vissa säger 8h och artikeln ovan hela 14h ju.

Våra växter är ju ofta tropiska, och dessa vill väl ha ljus i runt 12h, men våra akvarieljus är väl ofta inte riktigt lika bra som solen så klart, så lite tid till kanske är att föredra?

Men så har vi ju då algproblemet med för mycket ljus eller? Svår balans?
#2 - 1 februari 2009 05:33
Jag har ju haft problem med alger på rutorna nu ett tag, men jag har ju haft sjukt lång belysningstid, 16-17 timmar om dagen. (6.00 när jag vaknar till 22-23.00 på kvällen)

Nu har jag sänkt till 12.00-22.00, dvs. 10 timmar. Får se om det hjälper.
#3 - 1 februari 2009 07:35
Läs artikeln här på Zoopet, där rekomenderas en tid på 10 - 12 timmar, aldrig över 14 timmar. Algerna får då chans att ta över. Själv har jag alltid haft c:a 11 timmar i mina akvarium och både fått blommande växter och ett minimum av alger. I dagens energispartecken så är nog 10 timmar att rekomendera. Det viktigaste är dock att det tänds och släks vid samma tid.
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=176&Itemid=96
#4 - 1 februari 2009 11:39
Jag vet inte hur jag ska göra med mitt minsta akvarium, filter och belysning är inbyggt och sitter i samma sladd, så jag kan inte använda timer. Det är väldigt olika vilka tider jag är hemma och vaken, så det går inte riktigt att hålla någon rutin att tända och släcka på fasta tider. Har inga ljuskrävande växter där, så det är mest räkorna jag bekymrar mig över. Gör det dem något att det varierar tro?

Funderar på att sätta en skrivbordslampa utanför på timer, så blir det lite jämnare, men jag vill ju ha det riktiga lyset på ibland också...
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 1 februari 2009 12:15
Bowman skrev:
Våra växter är ju ofta tropiska, och dessa vill väl ha ljus i runt 12h, men våra akvarieljus är väl ofta inte riktigt lika bra som solen så klart, så lite tid till kanske är att föredra?

Man kan inte kompensera kvalitet (svagt ljus) med kvantitet (längre tid) - då göder man bara algerna
#6 - 1 februari 2009 12:30
Man kan inte kompensera kvalitet (svagt ljus) med kvantitet (längre tid) - då göder man bara algerna

Kjell, jag har två Philips Aquarelle i ett 180 liters juwel, ganska mycket växter (Inte om man jämför med växtkar dock)

Tror du det skulle vara bäst med 10 eller 11 timmar? Endast sydost asiatiska fiskar, guramis, tigerbarber, osv.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 1 februari 2009 12:42
JojjeN skrev:
Kjell, jag har två Philips Aquarelle i ett 180 liters juwel, ganska mycket växter (Inte om man jämför med växtkar dock)

Tror du det skulle vara bäst med 10 eller 11 timmar? Endast sydost asiatiska fiskar, guramis, tigerbarber, osv.

Fiskarna bryr sig inte om vilken typ av lysrör du har eller hur länge de skall vila (förutsatt att de får sin nattsömn i mörker).
10-11 timmar är helt Ok för växter (se Zoopetartikeln Guy länkar till ovan), medan däremot 2 lysrör är för lite för växter som kräver mycket ljus - fast använder du också 2 riktigt bra reflektorer så är det bättre.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 1 februari 2009 12:43
Jag vet inte hur jag ska göra med mitt minsta akvarium, filter och belysning är inbyggt och sitter i samma sladd, så jag kan inte använda timer. Det är väldigt olika vilka tider jag är hemma och vaken, så det går inte riktigt att hålla någon rutin att tända och släcka på fasta tider. Har inga ljuskrävande växter där, så det är mest räkorna jag bekymrar mig över. Gör det dem något att det varierar tro?

Funderar på att sätta en skrivbordslampa utanför på timer, så blir det lite jämnare, men jag vill ju ha det riktiga lyset på ibland också...

Räkorna bryr sig nog inte så mycket - bara de får sin nattsömn.
#9 - 1 februari 2009 13:04
Tror inte jag har några särskilt ljuskrävande. Reflektorer har jag funderat på
#10 - 1 februari 2009 17:11
Ok, tack skall ni ha.
11 tim funkar således fint.
#11 - 1 december 2011 08:58
Jag brukar lägga mig på 10 timmars belysningstid. Om jag förstått Claus Christensen rätt så kan våra akvarieväxter inte tillgodogöra sig ljus längre än 14 timmar, men algerna kan. Även växter har viloperiod, många har ju faktiskt även "sömnrörelser". Då många av våra växter kommer från tropikerna, så tänker man snabbt på 12 timmars belysning - fast det tar ju en stund innan solen kommer upp och det blir även dunkelt när den går ned. Därmed har jag lagt mig på 10 timmar. Med verkligt starkt ljus kan man lugnt lägga sig på 9 timmar eller köra en ljusboost på en-två timmar mitt på dagen (alltså man kör två olika belysningar, en normal och en mycket kraftig).

Vill man se karet om man är vaken sent, så sätt timern så att ljuset tänds vid ett-tvåsnåret på em. Helt enig med Kjell i att djuren sällan bryr sig om belysningen så länge den är regelbunden, samt det att man inte kan kompensera en svag belysning med längre tid (för växternas del alltså, vill man ha algodling gäller det omvända).
#12 - 1 december 2011 09:14
Jag kör idag 4 timmar på fm och 4 timmar på eftermiddagen med 2 timmars paus emellan de, tror ni att det påverka växter/fiskar negativt?
#13 - 1 december 2011 09:47
robban,
tror inte det påverkar djuren negativt. Regelbundet är bra, djuren vet vad som händer. För växternas del tvistar de lärde om ifall det är bra, dåligt eller inte spelar någon roll. Min personliga uppfattning är att det inte spelar någon roll. Andra har säkerligen andra uppfattningar om det, och det har jag det fint med. Tänker inte lägga mig i debatten där.
#14 - 1 december 2011 10:13
Tack för svar patrik då kör jag vidare på det :)
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 1 december 2011 10:21
För växternas del tvistar de lärde om ifall det är bra, dåligt eller inte spelar någon roll.

Vilken lärd har skrivit att det är negativt;)
De lärda jag har hört uttala sig i ämnet har sagt att det spelar ingen roll. Det enda man skall tänka på att alla växter har en uppstartprocess på 15-30 minuter så det är inte lämpligt att dela upp belysningstiden i många intervall (vilket 2 omgångar definitivt inte är) för då går mycket tid tillspillo
#16 - 1 december 2011 10:32
intressant att växterna har en uppstartsprocess på 15-30 min, man lär sig något nytt varje dag:)
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 1 december 2011 10:40
intressant att växterna har en uppstartsprocess på 15-30 min, man lär sig något nytt varje dag:)

Fast det varierar säkert mellan olika växter så tiden är inte "huggen i sten" och likadant är det egentligen med sov gott-tiden. För många växter har också en sådan när de "drar sig tillbaka" för att "lägga sig".

Nåväl som sagt - är belysningstiden uppdelad i 2 delar så är det helt OK och det är ju inte direkt vanligt att folk har en timer (som jag tycker att man SKALL ha i ett akvarium) som sklår på och av många gånger under ett dygn. Dock råkade jag en gång när jag hade affär (på stenålderstiden;)) ut för en kund som kom in i affären och klagade på att växter och fiskar dog och det blev en massa alger. Det visade sig att varannan pig på timern var utfälld och varannan infälld så ljuset tändes och släcktes var 15:e minut dygnet runt.
#18 - 1 december 2011 10:42
Vilken lärd har skrivit att det är negativt;)

De lärda jag har hört uttala sig i ämnet har sagt att det spelar ingen roll. Det enda man skall tänka på att alla växter har en uppstartprocess på 15-30 minuter så det är inte lämpligt att dela upp belysningstiden i många intervall (vilket 2 omgångar definitivt inte är) för då går mycket tid tillspillo

Se där - det var ju negativt då, om man "missar" den lilla grejen med växternas uppstart... *s* Har iaf sett vilda diskussioner kring alla ståndpunkterna, så det är inte okontroversiellt. Jag kör vidare på att det inte spelar någon roll, trixar inte med att köra ljus i omgångar - däremot tror jag en fet ljusboost under en-två timmar, i kombo med normal belysning, kan göra en hel del.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 1 december 2011 10:52
Se där - det var ju negativt då, om man "missar" den lilla grejen med växternas uppstart... *s* Har iaf sett vilda diskussioner kring alla ståndpunkterna, så det är inte okontroversiellt. Jag kör vidare på att det inte spelar någon roll, trixar inte med att köra ljus i omgångar - däremot tror jag en fet ljusboost under en-två timmar, i kombo med normal belysning, kan göra en hel del.

Ja och jag håller som sagt med dig om att 2 tider är helt Ok
#20 - 13 mars 2014 08:42
Jag har idag min belysning igång 10:00-22:00 men tycker det är tråkigt att inte se ordentligt på morgonen. :-)
Efter läst denna tråd känner jag mig trygg att dela upp belysningen i 2 perioder.

Vilket tycker ni är bäst, 2 timmar på morgonen och sedan 10 timmar efter lunch eller dela helt och köra 6 timmar på morgonen och sedan 6 timmar på eftermiddag?
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 13 mars 2014 09:07
Gör nog ingen större skillnad vad du väljer
#22 - 13 mars 2014 09:54
Lysande :-)

Har skaffat ett litet nano-akvarium med några räkor i, det är ett Zolux 20L och jag tycker den lampan som följde med ger väldigt mycket ljus.
Igår upptäckte jag att det hade börjat komma lite alger på glaset som jag torkade bort (inte mycket men kan kunde se det om man kollade "snett" på glaset).

Bör jag ha kortare ljustid eller finns det något annat djur som passar i ett så litet kar?
Räkorna har ju lite svårt att äta "på" glaset.
#23 - 11 augusti 2020 09:02
Jag har också en fråga
Har tänt idag 05-11 sedan 16-23
Det är då 13 tim.
Nu till frågan.
Har fått nått vitt skägg som kommer från rötterna, dessa låg i vattenbad i 2v, och vi har tidigare bara borstat dem och lagt i dem. Men dessa köpte vi före karet då vi gillade dem. Har samma ljustimmar på alla 5 akvarium och intervall, men endast detta har blivet såhär. Såg även tofsalger på ett blad, aldrig haft de heller men tog bort de. Hopoas nån kan lösa min fråga.
Mvh
Jerry

Annons