Belysning för mina växter??

#1 - 17 mars 2007 10:42
Jag har börjat med pmdd mitt 260l akvarium men detta verkar inte ha den effekt som jag önskar:).

Mina fina växter slokar. Jag kommer nu att byta ut mina uråldriga lysrör (2st) till en nyare årsmodell.

Vad kan ni rekommendera?? De skall bara vara för växterna inte för fiskarna, jag har pyttefiskar i det akvariumet. Djupet är c:a 40cm och priset är oväsentligt, bara mina växter överlever.............

Är på väg till akvarielagret i em och hinner tyvärr inte gå igenom alla länkar och jag vet ju att det finns eminenta växtakvarister här på Zoopet:D :D .

Jättetack på förhand.
#2 - 17 mars 2007 11:09
Philips Aquarelle utan tvekan, och passa även på att köpa reflektorer som ökar ljusutbytet med kanske 50% då ljuset som går uppåt från röret reflekteras nedåt istället.
#3 - 17 mars 2007 11:28
Philips Aquarell eller Sylvania Aquastar

Jag får Växtbubbel i mitt kar med Aquastar o Grolux samtliga från Sylvania.

Philips har lite högra livslängd har inte provat dom än men alla prisar dom inkl min malawi importör
#4 - 17 mars 2007 14:01
jag kör grolux för hela slanten. 4X58w.
blir lite rosa sken, men det är ok för mig.
man kan dock ha något daylight igång oxå, men minst 50% av rören 'ska' vara t ex grolux.
#5 - 17 mars 2007 14:08
Tack för hjälpen!!

Ha det så bra! //Eva
#6 - 17 mars 2007 14:10
En liten dum fråga men en kille till mig sa att man kan klä folie på insidan av ljusrampen och att det var lika effektivt som en reflektor?? Stämmer verkligen detta? Mina växter håller också på att tyna bort vilket inte är kul så jag ska också iväg och köpa aquarelle :-)Någon som vet ungefär vad 2st sådana lysrör kostar till ett 110cm långt akvarium?
#7 - 17 mars 2007 14:20
cikliden2 skrev:
En liten dum fråga men en kille till mig sa att man kan klä folie på insidan av ljusrampen och att det var lika effektivt som en reflektor?? Stämmer verkligen detta? Mina växter håller också på att tyna bort vilket inte är kul så jag ska också iväg och köpa aquarelle :-)Någon som vet ungefär vad 2st sådana lysrör kostar till ett 110cm långt akvarium?

folie är inte lika bra. men det rä klart bättre än att inte ha reflektor.
#8 - 17 mars 2007 14:33
Ok då var det inte helt fel då;-) Kanske ska klä in rampen i folie tills i slutet av månaden då..förresten kan man byta ut två lysrör samtidigt?
#9 - 17 mars 2007 16:29
cikliden2 skrev:
Ok då var det inte helt fel då;-) Kanske ska klä in rampen i folie tills i slutet av månaden då..förresten kan man byta ut två lysrör samtidigt?

du kan byta 10st samtidigt om de skulle vara så, men det som händer med lysrör när de blir gammla är att de inte håller samma styrka.
det innebär att när du byter 2 gammla så kommer du att gå upp i watt vilket i sin tur kan leda till att du triggar algtillväxt om du inte har tillräckligt mycket näring i vattnet.
#10 - 17 mars 2007 16:31
samma gäller med reflektorer/folie btw.
#11 - 17 mars 2007 19:12
bena skrev:
du kan byta 10st samtidigt om de skulle vara så, men det som händer med lysrör när de blir gammla är att de inte håller samma styrka.

det innebär att när du byter 2 gammla så kommer du att gå upp i watt vilket i sin tur kan leda till att du triggar algtillväxt om du inte har tillräckligt mycket näring i vattnet.

Oj låter inget vidare så jag kanske ska skynda långsamt då..för jag har ju precis börjat i veckan att göda med pmdd och vill ju inte att det ska bli algexplosion precis. Det blir att byta ett lysrör till att börja med. Tack!!!
#12 - 17 mars 2007 20:00
2 aquarelle kostar nog drygt 400kr. riktiga reflektorer är också en bra investering!
#13 - 18 mars 2007 10:58
Hm vet inte om jag har gjort något dumt nu men jag hittade en nätbutik så jag fick ett ryck igår att köpa heltäckande lysrörsramp till mitt akvarium med 4 lysrör och så beställde jag 2 aquarelle.. tror ni att det nu blir för mycket belysning i mitt 225l?Men eftersom rampen hade mått som var anpassade till mitt kar så borde man väl kunna ha det? Jag sätter ju såklart i mina två gamla lysrör som jag har nu som ena är grolux och den andra är sylvaina aquastar och de har nog inte blivit bytta på några år av den förra ägaren.Reflektorer får jag lägga på hyllan nu.
#14 - 18 mars 2007 11:17
hur pass starka är rören i watt?
#15 - 18 mars 2007 14:06
De är på 30watt/st..
#16 - 18 mars 2007 19:14
Då är det bara co2 och PMDDsom saknas;) om du inte redan har det!
#17 - 18 mars 2007 19:31
Jag har sedan drygt en vecka sedan börjat att göda med Pmdd men jag har ingen co2 anläggning, måste jag även införskaffa det för att få fina växter?
#18 - 18 mars 2007 19:35
ansjo skrev:
Då är det bara co2 och PMDDsom saknas;) om du inte redan har det!

Måste även bara tillägga vilket fint 960l akvarium som du har, vilken skillnad när det var nyplanterat mot nu!!!!!!!Kanonsnyggt! En som köpte ett akvarium av mig för ett antal år sedan menade att halogenbelysning är det bästa och det kanske stämmer när jag ser ditt..:D
#19 - 18 mars 2007 20:31
åheim skrev:
2 aquarelle kostar nog drygt 400kr. riktiga reflektorer är också en bra investering!

De va riktigt dyrt
brukar ligga på under 100kr styck i butik här
#20 - 18 mars 2007 20:40
cikliden2 skrev:
Måste även bara tillägga vilket fint 960l akvarium som du har, vilken skillnad när det var nyplanterat mot nu!!!!!!!Kanonsnyggt! En som köpte ett akvarium av mig för ett antal år sedan menade att halogenbelysning är det bästa och det kanske stämmer när jag ser ditt..:D

Tack för det!
Du måste inte ha co2 för att få fina växter men det underlättar. Sedan kan det bli en hel del alger för dig nu i början, men har du snabbväxare så brukar det bli stabilt ganska så snart.
Jag ska inte påverka dig, men som du har nu med bra belysning och PMDD så kommer det inte dröja så länge innan du är i mäskträsket;)!
#21 - 19 mars 2007 06:16
Jag har ca 30 cabomba och ca 30st polysperma som är de mest snabbväxande i akvariumet är det för lite, ska jag införskaffa flera sådana eller räcker det tror ni? För de andra växterna växer inte speciellt fort som tex anubias och svärdplantorna. Jag kanske inte kan ha kvar javaormbunkarna och anubias när jag får min nya ramp för de vill ju ha lite mörkare och det kanske blir då för just för dem?
#22 - 21 mars 2007 11:50
Lite ny på växter men vad är PMDD??
#23 - 21 mars 2007 11:54
Zigismund skrev:
Lite ny på växter men vad är PMDD??

http://www.haack.se/pmddfaq.htm
#24 - 21 mars 2007 13:20
cikliden2 skrev:
Jag har ca 30 cabomba och ca 30st polysperma som är de mest snabbväxande i akvariumet är det för lite, ska jag införskaffa flera sådana eller räcker det tror ni? För de andra växterna växer inte speciellt fort som tex anubias och svärdplantorna. Jag kanske inte kan ha kvar javaormbunkarna och anubias när jag får min nya ramp för de vill ju ha lite mörkare och det kanske blir då för just för dem?

[COLOR=red]PROVA![/COLOR] :p ;) :D
Jag vet ju inte vilka förhållanden du har hemma i ditt akvarium....och växterna kanske inte vet att de borde otrivas med mycket ljus...? Mina javaormbunkar trivs i alla fall med [COLOR=blue]ganska[/COLOR] starkt ljus......
#25 - 21 mars 2007 13:25
mina anubias och microsorum (både pteropus och windelöv) stormtrivs i min tank, och jag har ändå långt över rekomenderat för just de arterna.

Annons