perfetto skrev:Varför jag skulle vilja ha belysningen på dygnet runt är ju egentligen inte frågan här, men det beror på att LED-belysningen drar så försumbart lite ström att det spelar kvitta om det är tänt eller inte, och så tänkte jag att växtligheten skulle gilla mycket ljus. Inget annat än så.
perfetto skrev:Blir nu fiskarna stressade av det så får det fortsätta släckas på kvällen då. (hur man nu "mäter" en sådan sak?)
Ouscazz skrev:Det är nog inget som kan eller ens behöver mätas, lite sunt förnuft säger att alla levande varelser behöver vila några mörka timmar varje dygn. Det har varit så några miljarder år på jorden..
legob skrev:De flesta växter behöver en viloperiod för att reversera processerna. Vissa slags växter binder koldioxid bara på natten (t.e.x fetbladsväxter). Hur det är med vattenväxter vet jag inte.
Mumin skrev:Tja, men i grottsjöar är det konstant mörker och du ville ju ha konstant ljus, så det exemplet ger jag inte mycket för!
Lasse skrev:I denna tråd har du fått svaret att för de allra flesta fiskar är det en nackdel med att ha tänt 24 timmar om dygnet. Att det finns områden på jorden där det alltid är mörkt och som fått sin fauna som anpassat sig till detta är ju självklart och det bevisar inte att det finns djur som anpassat sig till ständigt ljus. För det första kan du nog inte hitta något område eller biotop där det ständigt är ljust och om det mot all förmodan finns så är det en speciell fauna som finns där. Det närmaste du kan hitta är norr om polcirkeln där det finns en fauna som anpassat sig till att leva ca 2 månader med ständigt ljus och sedan få mer och mer mörker. Eftersom också temperaturen varierar i detta område medför det att exempelvis fisken i polarområdena får en nedsatt metabolism under den kalla och mörka vintern och därför inte behövt utveckla speciellt många mekanismer för födojakt under den mörka tiden utan utnyttjar den ljusa sommaren till att bygga upp sitt hull inför vintern.
Vad gäller växter så har det experimenterats friskt för att kunna uttnyttja mer tillväxt genom att förlänga dygnet - i de allra flesta fall har det visat sig vara negativt för växternas hälsa med för långa ljusperioder.
Du har ställt en allmän fråga - du har fått allmänna svar som gäller de flesta organismer vi håller i akvarium och de flesta som svarat håller inte med dig när du argumenterar emot de svar du fått - thats life
MVH Lasse