Belysning

#1 - 13 juni 2009 18:54
Hej.
Har ett 540,hur får jag bästa möjliga belysning med en 2-rörs ramp?Vill ju ha lite mer växter men är det möjligt med bara en ramp,det är ju 60cm högt.......ska tillägga att jag har diskus i karet.Diskus vill ju gärna ha lite lugnare belysning och en del växter att dra sig undan i,den ekvationen går inte ihop för mig,förresten gäller det nog inte mina diskus som påminner mer om slöjstjärtarna jag hade förut.De står mest vid framsidan och "tigger".
Måste jag kosta på mej en ramp till för att få tillräckligt med ljus eller....
#2 - 13 juni 2009 23:08
Hej.

Har ett 540,hur får jag bästa möjliga belysning med en 2-rörs ramp?Vill ju ha lite mer växter men är det möjligt med bara en ramp,det är ju 60cm högt.......ska tillägga att jag har diskus i karet.Diskus vill ju gärna ha lite lugnare belysning och en del växter att dra sig undan i,den ekvationen går inte ihop för mig,förresten gäller det nog inte mina diskus som påminner mer om slöjstjärtarna jag hade förut.De står mest vid framsidan och "tigger".

Måste jag kosta på mej en ramp till för att få tillräckligt med ljus eller....
Du skriver inte vilka rör eller växter du kör på fn men jag skulle nog rekommendera aquarelle i bakkant och aquasky i framkant, det starkare ljuset kommer iom en ökad växtlighet att ge diskusarna mer att gömma sig bland.

Kör själv 2 x 36W aquarelle, 2 x 36W aquasky samt 1 x 18w aquacorall i ett 300 med javaormbunke, vallisnera och javamossa och ligger fortfarande lite lågt.
#3 - 14 juni 2009 10:40
någon echniodorus (svärdplanta) och div flytväxter klarar sig fint med den mängden ljus...
#4 - 14 juni 2009 16:08
Sitter lite med samma problem. Jag har ett 420 liters som är 56 cm högt. Kör idag 2 st 36 W och ett 18 W. Växer inte så bra. Har iofs täckglas och ingen reflektor.
Man kanske ska börja med 2 reflektorer innan man skaffar fler rör? Eller vad säger ni?
#5 - 14 juni 2009 20:46
Ska prova med nya rör och köpa reflektorer,Svärdsplanta trivs inge vidare i mitt kar,men kanske det beror en del på att jag är feg med växtnäringen eftersom jag inte vill ha alger.Skulle vilja ha tag på vallesineria men har inte hittat någon på de zoobutiker i min närhet.....
Tack för tips på rör,har för mig att det är aquarelle jag har,aquasky har jag inte hört förut,är de för växter åxå?

Annons