Belysning

#1 - 29 augusti 2007 21:11
Jag har ett 540 liters kar med heltäckande lyramp med 4 rör.
Detta sitter i idag.
framifrån sett 120cm rör
1 aqua glo 40w
2 aqua glo 40w
3 flora glo 40w
4 flora glo 40w

är det bra eller vad ska jag ha för att alla växter ska trivas(även röda växter)
Jag kör med co2 och gödar med växtgödning.

i nuläget sitter det bara reflektor på ett rör(det bakre), borde det inte vara dett på alla rör?
vart köpper man reflektorer?? eller kan jag göra dessa själv? vem säljer reflektorer?

kom gärna med förslag!!
#2 - 30 augusti 2007 04:45
Hmm, vad jag har hört är det kanske inte allt för bra att ha endast växtrör, men det får någon mer kunnig verifiera först :)

Reflektorer kan du nog köpa i din lokala zooaffär om du frågar efter de. Annars kan du alltid beställa från webshoparna med (pwss, guldfisken).
Vad jag läst så ska man inte göra egna för det blir så fruktansvärt svårt att få ljuset att reflekteras jämt eller något. Tror det var bättre att måla rampen invändigt i vit matt färg istället.
#3 - 30 augusti 2007 05:59
Klyv ett gäng ölburkar och tejpa fast i botten av rampen med dubbelhäftande tejp om du vill köra budget. Bättre än utan men bäst är ju så klart riktiga gjorda för lysrör.
#4 - 30 augusti 2007 15:19
HaHA dett ska bli roligt att bygga undra hur långt man hinner bygga efter att man har druckit upp dessa öl
#5 - 30 augusti 2007 16:16
du har inte funderat på att byta ramp eller köpa till några felr rör?
för att få optimal tillväxt så ska man ligga på ca 0,5W/l när man kör med co2

/hambli
#6 - 30 augusti 2007 17:11
Ang byta belysning så är det en fråga om ekonomi
men går det att bygga om en sån här ramp ()som länken visar
till t5 rör för de ska väl vara effektiva?

http://www.pwss.nu/product.php?productid=2025&cat=206&page=1
#7 - 30 augusti 2007 20:39
Jag har precis samma ramp och setup i övrigt (540 lit, PMDD, CO2) som du, och upplever samma problem - hur fixa något bättre utan att det ska behöva kosta så mycket?

Jag upplever att lyset inte räcker till riktigt för växterna och irriterar mig över att det finns partier under rampen som saknar belysning för att rören inte täcker hela ytan.

Dessutom är rampen besvärlig att lyfta av och på och när den är av och man plockar med växterna är det svårt att se vad man håller på med genom vattnet.

Jag använder hemmagjorda reflektorer, och har provat lite olika varianter som att tejpa fast alu-folie och silverfärgad papp mm. Dessa ger en rejäl effekt men det blir rätt så "rackligt" och håller inte så länge. Värt att göra iaf för redan halv-taskiga reflektorer gör skillnad jämfört med den ursprungliga gråa(!) metallytan invändigt rampen.

Har tänkt på att köpa riktiga reflektorer men det går ju loss på ca 500 kr till de fyra rören och det känns inte kul att lägga pengar på den risiga rampen. Är sugen på att bygga en egen ramp i stil med Intercepter's istället. Bygger jag själv blir det nog T8 trots allt, och så försöker jag klämma in så många rör som möjligt. Även DIY T5 kostar ju massor som det verkar....
#8 - 31 augusti 2007 06:23
Ingen annan som kan komma med några bra budgetförlag på bättre belysning
jag vill få fart på mina växter.

Annons