Tjo!
Mina försök att hitta och sammanfoga information till något som liknar vad mitt kar kräver verkar helt fruktlösa.
Kort och gott behöver jag byta belysning i mitt nya malwi. Detta av två anledningar 1. Jag har två 150cm lysrör och 50% av ljuset går till spillo på grund av en btn som sitter som ett grottak, 2. det drar på tok för mycket ström.
Vad jag behöver är ganska lite effekt, kanske så lågt som 80W, fokuserat på två ytor om runt 40x40cm vardera. För detta ändamål tänkte jag bygga två små ramper i trä på 40x60cm som vilar på aluramen fram och bak, snarare än vänster och höger som för konventionella ljusramper.
Problemet ligger i att jag inte vet vad jag ska sätta för ljus i, en intressant tanke hade varit en eller två korta hf-armaturer på varje sida, men jag hittar varken lysrör eller armaturer som är så korta som <50cm. Dessa hade kunnat placeras från vänster till höger i rampen och sålunda sätta infästningarna utanför belysningsområdet för att kunna nyttja så mycket av 40cm långa lysrör som möjligt.
Ett annat alternativ hade varit lågenergilampor, som ingen här verkar gilla, förutom möjligen till svartvatten.
Vilka andra alternativ finns det som inte drar så mycket ström? När jag ändå bygger nytt kan man ju faktiskt satsa på att spara lite pengar på energiförbrukning.
Cheers