belysning 720 malawi

#1 - 22 oktober 2006 12:53
Tjo!

Mina försök att hitta och sammanfoga information till något som liknar vad mitt kar kräver verkar helt fruktlösa.
Kort och gott behöver jag byta belysning i mitt nya malwi. Detta av två anledningar 1. Jag har två 150cm lysrör och 50% av ljuset går till spillo på grund av en btn som sitter som ett grottak, 2. det drar på tok för mycket ström.

Vad jag behöver är ganska lite effekt, kanske så lågt som 80W, fokuserat på två ytor om runt 40x40cm vardera. För detta ändamål tänkte jag bygga två små ramper i trä på 40x60cm som vilar på aluramen fram och bak, snarare än vänster och höger som för konventionella ljusramper.
Problemet ligger i att jag inte vet vad jag ska sätta för ljus i, en intressant tanke hade varit en eller två korta hf-armaturer på varje sida, men jag hittar varken lysrör eller armaturer som är så korta som <50cm. Dessa hade kunnat placeras från vänster till höger i rampen och sålunda sätta infästningarna utanför belysningsområdet för att kunna nyttja så mycket av 40cm långa lysrör som möjligt.
Ett annat alternativ hade varit lågenergilampor, som ingen här verkar gilla, förutom möjligen till svartvatten.

Vilka andra alternativ finns det som inte drar så mycket ström? När jag ändå bygger nytt kan man ju faktiskt satsa på att spara lite pengar på energiförbrukning.

Cheers
#2 - 22 oktober 2006 16:54
hmm.. knepigt

Jag skulle köra på ett 120-rör längst fram på burken. Mer tycker inte jag behövs.
#3 - 22 oktober 2006 18:55
Fortfarande så att jag har ett grottak att oroa mig för. Jag kanske borde varit tydligare på punkten att det är i mitten. Alltså måste jag ha två separata ljusramper som ska täcka in runt 40x40cm, för att avrunda.

En kompis föreslog vanliga 12V halogenspotlights, det jag är orolig för är att hitta rätt färgtemp. och att ljusspridningen blir för dålig. Någon som testat det?
#4 - 22 oktober 2006 18:58
Om du ska halogen kolla bara så dom tål fukt för dom blir rätt varma och kan spricka av fukten från akvariet.
#5 - 22 oktober 2006 19:12
Det är svårt att hitta rätt färgtemp om du är kräsen. Jag själv tycker att det funkar alldeles ypperligt med ikea-spottar och dess färg.
#6 - 22 oktober 2006 19:17
Halogenspotar? Vad har du för sorts kar och hur har du monterat dem? Hänger de i taket eller i en sluten låda eller hur?
Det största problemet med halogenspotligts verkar vara värmeutvecklingen framför, säkerhetsavståndet för brännbara material är 20-30cm. då kan man ju fråga sig hur mycket värme det överför till vattnet. Nu har jag ju visserligen bra blås på ytvattnet i hela karet men ändå.
#7 - 23 oktober 2006 13:57
Mina ljusproblem är över :-)
Genom jobbet har jag turen att vara bekant med en mycket trevlig säljare på Ahlsells. Det tog honom inte särskilt många minuter att plocka fram två t5-dubbelrörsarmaturer med hf-don för 14W-lysrör (37cm). Pris per styck, 170 inkl. moms. Nu måste jag bara hitta en återförsäljare som kan ta hem Philips Aquarelle T5 14W också.

Annons