Belysning 54l

#1 - 22 oktober 2010 08:11
Hejsan!
Jag har ett 54l kar där växterna liksom inte riktigt tar sig... Har börjat fundera på om det är belysningens fel, har haft samma lysrör sen starten för ca 7 år sedan. Så min fråga är: Kan man köpa vilket lysrör som helst, alltså i vanlig affär eller måst det vara speciella? (med tanke på närheten till vatten osv.)

Sedan undrar jag vilken styrka som man ska ha till 54l, hur många watt? Jag har även hört talas om reflektorer (??) Som på något sätt ska spegla ljuset ner i karet och inte upp i locket. Vart hittar jag en sådan? Och behöver jag det?

Många frågor på en gång :) Hoppas ni kan hjälpa mig! MvH Brännmanet
#2 - 22 oktober 2010 08:21
det är nog absolut ljuset. 7 år är rätt lång tid för ett rör.

köp rör i djuraffären. de har rör för akvarium.

W bestäms av längden på röret. så du kan inte ha mer effekt än vad du få plats med i rampen. antar att du har 15 eller 20W nu. satsa på ett philips aquarelle om du hittar. ( de har slutat tillverkats men kan finnas i lager hos affären)

annars är aqua-glo rätt bra.

reflektorer är precis som du sa en böjd speglande plastbit som reflekterar ner ljuset i karet. 50% av ljuset går ju upp i rampen eftersom röret är runt.

de finns ofta i djuraffären annars kan man köpa på internet.
http://www.pwss.se/product.php?productid=4552&cat=878&page=1
#3 - 22 oktober 2010 08:49
Hört från olika ställen att "Effektivitetstiden" på lysrör till akvarium brukar vara 1-2 år beroende på märke och sort. Så 7år är lite länge.
Dock är livslängden betydligt längre, men röret är inte längre effektivt.
#4 - 22 oktober 2010 08:57
54 l antar att du kör med den svarta rampen? så för att få ut ultimata ljus i den otroligt värdelösa rampen så får du ja först ha ett nytt rör. det är 15 w. Och en BRA reflektor. Jag har samma akvarie.. Det slutade med att jag fick slänga rampen och fixa annat ljus och ha öppet kar liksom
#5 - 22 oktober 2010 09:31
Börja med ett bra trifosfor-lysrör, t.ex. Power-Glo och komplettera med att sätta en reflektor på lysröret som Majki01 föreslår. Reflektorn knäpps enkelt fast på röret.

För att få ännu mer drag i växterna så kan du skaffa CO2 från gastub eller mäsk och se om det inte går att köpa en extra lysrörshållare t.ex. Glomat och fästa ett till 15W lysrör under plastrampen. Jag har satt dit ett extra lysrör i mitt 54-liters och det blev stor skillnad.
#6 - 22 oktober 2010 09:49
om du ska köra med co2 så komplettera med gödning då såsom PMDD. men först fixa ljuset. det händer inte så mycket annars. om man inte har växter som inte är så ljuskrävande typ anubias förståss.
#7 - 22 oktober 2010 09:59
hannesc skrev:
om du ska köra med co2 så komplettera med gödning då såsom PMDD. men först fixa ljuset. det händer inte så mycket annars. om man inte har växter som inte är så ljuskrävande typ anubias förståss.

inte ens anubias gillar läget med 7 år gammalt 15W's rör.....när det var nytt så kanske det blev 0,27W/liter

nu är det nog vääääldigt mycket mindre.....

men ett nytt rör, så räcker det, behövs ingen reflektor till Anubias eller liknande.

men många andra vill det nog till att man skaffar en reflektor....

.
#8 - 22 oktober 2010 10:00
så bästa billigaste lösningen är ett nytt rör. förslagsviss aquarelle, o en reflektor

Annons