Belysning

#1 - 21 november 2004 17:29
Hej!
Jag har ett 112liters akvarium där lysrören sitter i själva locket. Nu är det bara så att jag tycker att det blir för mkt ljus med 2 at 18w lysrör inkopplade (det blir även ganska varmt). Jag testade då med att ta bort ett lysrör men det visade sig att båda måste vara i för att det skall lysa.

Finns det något man kan sätta i som tar ett lysrörs platts? Och går det att sätta i andra lysrör än 18w eller måste det vara det?

/H20
#2 - 21 november 2004 17:33
Jag skulle nog tycka och föreslå att använda bägge lysrören.
Ett st 18 watt låter för litet tom för en veteran som mejsjälv
#3 - 21 november 2004 17:38
Jag har precis lärt mig en del om lysrör av andra mer erfarna zoopet-medlemmar.

Det finns lysrör t ex GroLux som ger ett ljus som uppfattas som dunkel av våra ögon.

Annars kan du skaffa några flytväxter.
#4 - 21 november 2004 17:49
Jo, men jag tänkte skaffa en vattensköldpadda och den behöver ett UV-B rör. Vet inte om man kan ha ett vanligt dagsljusrör också då. Avger dagsljusrör mycket värme?
#5 - 21 november 2004 18:03
dagljusrör avger inte mer värme än andra rör.
reptilljus är dagsljus med UV, icket att förväxla med vanliga dagsljus.
#6 - 21 november 2004 18:34
Du kan inte ha en vattensköldpadda i ett akvarium.

Inte utan nånting som den kan klättra upp på för att kunna vila up sig. Även vattensköldpaddor måste komma upp på land ibland. Oavsett vad de säger i zooaffären så kan sköldpaddor inte leva som fiskar.

Tänk även på att sköldpaddor kan bli väldigt gamla och blir för stora för ett vanligt akvarium.
#7 - 21 november 2004 18:40
Jo, jag är fullt medveten om att man måste ha en landdel också till vattensköldpaddor. Det med att dem skulle bli jätte stora är ingen problem då jag har hittat sorter som inte blir så stora (en skallängd på ca. 10-12cm).

En fråga angående det med reptilljus. Tror du att man skulle kunna ha 2 sådana lysrör till en vattensköldpadda eller det blir fel ljussättning?
#8 - 21 november 2004 18:48
du kan köra 2 olika reptilrör för att gardera dig mot att fu får fel ljus.
jag är inte alls kunnig på UV delen men i zoo affären får du hjälp med det.
#9 - 21 november 2004 18:54
Okej, men tack för tippsen iaf!
#10 - 21 november 2004 19:12
Ursprungligen skickat av H2O

Jo, jag är fullt medveten om att man måste ha en landdel också till vattensköldpaddor. Det med att dem skulle bli jätte stora är ingen problem då jag har hittat sorter som inte blir så stora (en skallängd på ca. 10-12cm).

Det är bra!

Du får kolla i fall ett reptilrör räcker för att tillgodose sköldpaddans UV-behov. I så fall skulle du kunna ha ett reptilrör och ett GroLux för att få en trevligare belysning och varmare färgskala. Reptilrör brukar ge ett ganska blått ljus.

Annars får du köra med 2 reptilrör.

I fall du ska ha en sköldpadda i akvariet tror jag inte du ska ha flytväxter.
#11 - 22 november 2004 07:18
Hur passs mycket värme avger sånna lysrör? Vilken temp gör dem att det blir ungefär?
#12 - 22 november 2004 08:13
Ursprungligen skickat av H2O

Hur passs mycket värme avger sånna lysrör? Vilken temp gör dem att det blir ungefär?

grolux ger mer rött ljus vilket i sin tur är närmare IR-strålning som är värme.
grolux är inget att satsa på till sköldpadda, för det är ett växtrör.
#13 - 22 november 2004 08:24

grolux ger mer rött ljus vilket i sin tur är närmare IR-strålning som är värme.

grolux är inget att satsa på till sköldpadda, för det är ett växtrör.

Det hade jag inte tänkt på. Sorry!

Annons