Belysning?

#1 - 11 februari 2011 12:11
Skulle behöva fixa bättre med ljus till akvariet. Har just nu endast ett ljusrör, men har inte råd att köpa en ny ny akvarieljusramp.
Kan man använda en sådanhär? http://www.rusta.se/lysrorsarmatur_2_x18w_ip65_p91301122.html
Jag tänkte, blir det väldigt mycket sämre ljus när den har "plastkåpan" och inte är helt öppen. Jag hade funderat på att bygga in hela armaturen och hänga den på väggen ovanför akvariet, (öppet akvarium utan täckglas).
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 februari 2011 12:41
En takarmatur är ju konstruerad för att sprida ljuset och och för att rikta ljuset som en akvariearmatur är.
Men OK, ta bort kåpan, köp till 2 reflektorer och 2 nya lysrör så funkar det säkert. Tänk dock på att armaturen inte är vattentät så kondens kan gå in i den.
#3 - 11 februari 2011 12:58
Tänk dock på att armaturen inte är vattentät så kondens kan gå in i den.

Vilket tyvärr innebär en ganska påtaglig fara.

Samt att om nått skulle hända så är det inte många försäkringsbolag som gillar upplägget.

Kör själv med en slaktad takarmatur på 2x18W, med kalkylerad risk, samt totalförbud på andra
medlemmar i familjen att närma sig karet, samt på andra vis säkerställt att kottarna inte kommer
åt nått alls.

liten fråga, till vilket kar är det du skall fixa detta ?
Vad har du för rör idag till detta kar ?
En reflektor kostar mycket mindre är rustalampan och kan i vissa fall öka ljuset ner i karet med 100%.....
#4 - 11 februari 2011 14:18
Är lite inne på kensas spår, ett bra lysrör med reflektor kommer man ganska långt med, annars så kolla in begagnatmarknaden, en vettig begagnad akvarieramp är inte nån större skildnad mot en ny rusta ramp.
#5 - 11 februari 2011 21:50
Kensa skrev:
Vilket tyvärr innebär en ganska påtaglig fara.

Samt att om nått skulle hända så är det inte många försäkringsbolag som gillar upplägget.

Kör själv med en slaktad takarmatur på 2x18W, med kalkylerad risk, samt totalförbud på andra

medlemmar i familjen att närma sig karet, samt på andra vis säkerställt att kottarna inte kommer

åt nått alls.

liten fråga, till vilket kar är det du skall fixa detta ?

Vad har du för rör idag till detta kar ?

En reflektor kostar mycket mindre är rustalampan och kan i vissa fall öka ljuset ner i karet med 100%.....

Okej tack för alla svar! Jag hade på känn att det inte var någon bra idé men jag ville fråga iallafall :)

Det är till ett kar på 112L, det finns egentligen en heltäckande plast ljusramp med plats för 2ljusrör som hör till akveriet men jag tycker den är gräsligt ful, därför använder jag inte den utan en "vanlig" ljusramp. Röret som jag har är ett Aqua-Glo http://www.pwss.se/product.php?productid=242&cat=31&page=1
Har även en reflektor till det, men ett av clipsen har gått sönder så det går inte att använda längre :(

Men jag började fundera på om det inte skulle gå att ta insatsen från den heltäckande ljusrampen och bygga en ny ljusramp av det?
#6 - 11 februari 2011 22:00
Vill du bygga en egen ljusramp finns ju annars lysrörshållare. Annars borde det ju utmärkt väl gå att flytta insatsen, men vill du ha 'originalrampen' kvar intakt (ifall du ngn gång ska sälja karet eller av annan anledning) så kan man köpa lysrörshållare - som tål kondens - och bygga eget. Dock måste man då göra av själva 'vad det nu heter' som styr den, som en klump med en lysknapp - den tål nämligen inte fukt. Jag har satt min på baksidan av akvariebänken och låtit sladdarna gå bakom karet som står bakom en vägg så inga problem så för mig, men beroende på placering så kanske det är ett problem och att ta insatsen ger ju (väl) 'bara' en sladd ut.
#7 - 11 februari 2011 23:15
Maethor skrev:
Okej tack för alla svar! Jag hade på känn att det inte var någon bra idé men jag ville fråga iallafall :)

Det är till ett kar på 112L, det finns egentligen en heltäckande plast ljusramp med plats för 2ljusrör som hör till akveriet men jag tycker den är gräsligt ful, därför använder jag inte den utan en "vanlig" ljusramp. Röret som jag har är ett Aqua-Glo http://www.pwss.se/product.php?productid=242&cat=31&page=1

Har även en reflektor till det, men ett av clipsen har gått sönder så det går inte att använda längre :(

Men jag började fundera på om det inte skulle gå att ta insatsen från den heltäckande ljusrampen och bygga en ny ljusramp av det?

Får jag föreslå att du börjar med att byta ut det rör du har mot ett power-glo och sen fixar till reflektor så klarar du dig ganska bra såvida du inte ska köra dom allra svåraste växterna, det skulle iaf bli betydligt mycket ljusare än vad du har idag med ett sånt rör ;)
#8 - 12 februari 2011 00:58
Vad är det för reflektor? Clips brukar finnas att köpa till alla.
#9 - 12 februari 2011 07:57
Fuzzop skrev:
Får jag föreslå att du börjar med att byta ut det rör du har mot ett power-glo och sen fixar till reflektor så klarar du dig ganska bra såvida du inte ska köra dom allra svåraste växterna, det skulle iaf bli betydligt mycket ljusare än vad du har idag med ett sånt rör ;)

Detta var tydligen det bästa som fanns på affären. Har ingen möjlighet att beställa någonting på internet just nu. Jag var och letade efter clips till reflektorn igår men det fanns inte (som vanligt) :(

Annons