Belydningsproblem

#1 - 26 januari 2010 12:14
Som ni vet så har jag ju en ganska stor kub. o just nu är det bara 2 st 20W T8 rör som belysning.
O det räcker absolut inte. Mina växter håller på att dö vilkjet inte är kul alls :(
på freda får jag en ramp till så jag får 2 rör till dws 4x20W T8.

jag är dock orolig att det inte kommer räcka heller.

det jag funderar på att göra är att bygga om de två ramperna till T5 rör istället.

frågan är då; är detta allt jag behöver för att installera T5?
http://www.pwss.nu/product.php?productid=6318&cat=999&page=1
(+ lysrör då såklart)

Det är alldeles för dyrt att hitta en ramp som är 70cm med T5 nämligen.

edit: rubriken blev visst felstavad :P
#2 - 26 januari 2010 12:20
Du har ju en rätt stor kub, och vill du syssla lite med växter skulle jag utan tvekan spara till typ:

http://www.pwss.se/product.php?productid=3366&cat=477&page=1
#3 - 26 januari 2010 12:31
Måste hålla med johanski här, då du har 70 högt så krävs det rejäla lysen för att få ner någon ljusstyrka så djupt i karet, därför är det enda riktigt vettiga tyvärr MH lampor, T5 är givetvis bättre än T8, men jag är ganska säker på att även det är för ljussvagt för att räcka till ditt djup.
Bilagor:
#4 - 26 januari 2010 12:39
hmm..fan....kommer inte har råd med det där förrens om 2-3 månader ju...vill ju att det ska vara en bra mängd växter i..
får köra med 4x20 så länge då i ett par månader...ny soffa får vänta..

Är inte så sugen på att hänga i taket dock..svårt att komma åt o borra nu när karet står där. Kul o drutta i liksom. haha.

måste den hänga ovanför?
#5 - 26 januari 2010 12:41
Du kan lösa uppsättningen själv om du är händig såklart, men det finns ingenting som följer med som gör att den går att fästa på annat sätt än i taket. Har förövrigt borrat upp en ramp ovanför både mitt 540 och mitt nuvarande 150L. Är rätt jobbigt men det går bra.
#6 - 26 januari 2010 12:41
btw..följer det med lysrör o MH-lampa när man köper en sån? för det kommer ju bli snooordyrt om man ska köpa det med..(antar att det är så iof....)
#7 - 26 januari 2010 12:42
Det följer med, dock vet jag ej hur de fungerar till växter, men garanterat bättre än 2x20W lysrör :p
#8 - 26 januari 2010 12:42
Johanski skrev:
Du kan lösa uppsättningen själv om du är händig såklart, men det finns ingenting som följer med som gör att den går att fästa på annat sätt än i taket. Har förövrigt borrat upp en ramp ovanför både mitt 540 och mitt nuvarande 150L. Är rätt jobbigt men det går bra.

a händig är jag :)

får lösa nått där..hmm...jag som skulle köpa diskus i april..får nog vänta en månad till då....tyyypiskt
#9 - 26 januari 2010 12:43
Johanski skrev:
Det följer med, dock vet jag ej hur de fungerar till växter, men garanterat bättre än 2x20W lysrör :p

okej. har du en så förresten? antar att man får byta T5 rören. men MH lampan borde la funka? (de var ju en smula tokdyrare)
#10 - 26 januari 2010 12:46
hannesc skrev:
okej. har du en så förresten? antar att man får byta T5 rören. men MH lampan borde la funka? (de var ju en smula tokdyrare)

En MH är alltid en MH, finns inte mkt att välja på där :) Olika märken givetvis men när jag odlade.. tomater så märkte jag ingen skillnad på de märken jag använde.
#11 - 26 januari 2010 12:50
finn ju också billiga alternativ på MH på blocket

http://www.blocket.se/stockholm/Metallhalogenarmatur_25161472.htm?ca=11&w=1

men då får man se till att lacka om den kanske :P

http://www.tradgardsteknik.se/katalog/artikel/Vaext-Belysnings-armatur/3222-24-3/

där har du också billigare alternativ än arcadias, de ser kanske inte lika snygga ut men det brukar alltid gå att dölja på något vis
#12 - 26 januari 2010 12:51
blänker det inte en farlig massa i era täckglas med MH o överhängade armatur?
#13 - 26 januari 2010 12:51
Marnat skrev:
finn ju också billiga alternativ på MH på blocket

http://www.blocket.se/stockholm/Metallhalogenarmatur_25161472.htm?ca=11&w=1

men då får man se till att lacka om den kanske :P

haha aa den var het du...hmm...kanske itne sååå snygg o ha i sovrummet... :P
#14 - 26 januari 2010 12:55
hannesc skrev:

Ja, jag har en sån, har även den mindre modellen med bara 1x150W.

T5-rören kan behöva bytas, de kallas reef blue och är väldigt blåa. MH-lampan har ett ljusblått sken. Jag har själv bytt ut MH-lampan mot en no name-lampa som jag köpte via plantswap, den funkar oerhört bra och kostade mig bara 200kr. Dock hittar jag inte annonsen.
#15 - 26 januari 2010 13:00
Jag kör själv inte MH till akvariet (än) men har kört till andra projekt där täckglas ej behövdes. Det är ett oerhört starkt ljus om man jämfför med lysrör och vanliga lampor.

Något jag hittade av en slump nu var denna
http://www.tradgardsteknik.se/katalog/artikel/LED-TRG-Vaextbelysning-90W-220V-Rod-40-Bla-40-Vit-20/5853-0-3/

Verkar väldigt intressant, och man kan tydligen själv bestämma vilken % man vill ha av varje färg så att man på bästa sätt kan komponera ihop en blandning som passar akvarieväxter. Jag måste säga att jag är väldigt sugen att köpa två såna faktiskt.
#16 - 26 januari 2010 13:05
a dom var rätt balla. men igen..ganska dyra..har lite tuffa räkningar att betala än så länge sen jag flytta hit.

har 14000 i räkningar denna månaden så darav avårt att hitta kosing till en såndär fin T5-HM armatur...:S
#17 - 26 januari 2010 13:06
om du tänkt bygga in den eller på annat vis ha den relativt dold så finns det också väldigt många billigare alternativ, men då får du bara med en MH lampa, dock borde det inte vara något problem då du redan har lysrör att komplettera med.

här nedan har jag handlat tidigare och kan rekommendera, där får du billig byggsats med MH som du sen kan bygga in eget lock eller hur du nu vill göra.

http://www.swedish-growsystems.se/main.html

Jag skulle åtminstone rekommendera att bygga in dem med någon typ av lock och fläktsystem, då jag tycker att de lyser så kraftigt :)
#18 - 26 januari 2010 13:20
är det fläkt i den där armaturen från PWSS?

(fasen va pengar det går åååååt...o vad ska jag göra av mina 2 st T8 aramturern sen om ett par månader..haha.blocket:P)
#19 - 26 januari 2010 13:26
hannesc skrev:
är det fläkt i den där armaturen från PWSS?

(fasen va pengar det går åååååt...o vad ska jag göra av mina 2 st T8 aramturern sen om ett par månader..haha.blocket:P)

det beror på hur långa de är :D jag kan säkert trycka in dem i mitt kar hehehe
#20 - 26 januari 2010 13:27
Ingen fläkt i armaturen jag länkade, nej.
#21 - 26 januari 2010 13:50
Hej hannesc. Köpte 1st 150W Mh lampa till vårat 3000L kar då karet är 100cm högt. men då jag inte skall ha några växter i karet då det blir ett tropheus kar så klarar jag mig nog på mina nyköpta armaturer. Ska ha 18st 1.50m 58w rör. Jag väntar på mhlampan fortfarande och får den nån gång under nästa vecka så om du är intresserad så kan du få köpa den. Lampan som sitter i är på 10000K och det är ingen trädgårdsarmatur så den är inte hög och ful.
#22 - 26 januari 2010 13:58
nemen primox då! va trevligt. PMa om pris o gärna en bild eller så.
#23 - 26 januari 2010 13:59
Marnat skrev:
det beror på hur långa de är :D jag kan säkert trycka in dem i mitt kar hehehe

de är två st dubbel T8 armaturer. 70cm långa. så om jag säljer kan jag kolla med dig först då :)
#24 - 26 januari 2010 14:04
hannesc skrev:
de är två st dubbel T8 armaturer. 70cm långa. så om jag säljer kan jag kolla med dig först då :)

det låter skitbra, 70cm passar perfekt till mitt kar, jag var ju dum att inte kolla upp lysrörslängder innan jag beställde mitt kar på 85cm längd :)

med tanke på att jag ska bygga in allt inklusive lysrör så ser det ju lite dumt ut om lysrören sticker ut några centimeter och T5 är ju antingen 55cm eller 91cm :(
#25 - 26 januari 2010 14:13
okej. a nu fick jag ju kanske ett fint erbjudande från primox här, men om jag säljer, (vilket lär inte blir förrens april :S) så hardu första tjing!
Bilagor:
#26 - 26 januari 2010 14:19
hannesc skrev:
okej. a nu fick jag ju kanske ett fint erbjudande från primox här, men om jag säljer, (vilket lär inte blir förrens april :S) så hardu första tjing!

gott mos, får hoppas att köpdjävulen inte tagit mig till dess, var på vippen att köpa en Glo 2x24W T5 till igår hehe. Går och suktar efter en till då det känns som om 0.24W/L är för lite

T5 känns ju som ett bättre alternativ egentligen då jag har 50CM djupt kar, men blir ju billigare med 4x T8 :D
#27 - 26 januari 2010 14:22
köpdjävulen är farlig..som jag skrev i min projtråd så skulle jag ju ner förra helgen o köpa ett par Multispinosa...istället för 2 fiskar blev det 42....o lite annan skit med..

måste hem snart o kolla hur ynglerna mår:)

är det till 234L du ska ha det till???
#28 - 26 januari 2010 14:29
hannesc skrev:
köpdjävulen är farlig..som jag skrev i min projtråd så skulle jag ju ner förra helgen o köpa ett par Multispinosa...istället för 2 fiskar blev det 42....o lite annan skit med..

måste hem snart o kolla hur ynglerna mår:)

är det till 234L du ska ha det till???

jajamen :) det är till 234L.

Och ja, ska följa danne_85 fhärifrån till CRT idag för att kolla på rötter, är orolig för hur många växter som följer med hem :/
#29 - 26 januari 2010 14:39
mhm..lätt hänt. haha. mina dör ju nu..lite surt när man lagt en massa pengar på gigantvallisar o annat .... :/
#30 - 26 januari 2010 14:42
Se om man lyckas lägga in bild här då? :P

http://www.ladda-upp.com/bilder/29772/mhlampa

Är tyvärr inga lysrör men går enkelt att komplettera.

Lampan är 450x300x130mm

Det skulle även följa med kedja för upphängning om det föredras.
#31 - 26 januari 2010 14:45
primox. orkar du mäta lite snabbt vad du har för mått på den?

edit: aah där kom måtten
#32 - 26 januari 2010 14:48
primox88 skrev:
Se om man lyckas lägga in bild här då? :P

http://www.ladda-upp.com/bilder/29772/mhlampa

Är tyvärr inga lysrör men går enkelt att komplettera.

Lampan är 450x300x130mm

Det skulle även följa med kedja för upphängning om det föredras.

hur tänkte du med komplettera med lysrör?
#33 - 26 januari 2010 14:50
hannesc skrev:
hur tänkte du med komplettera med lysrör?

jag antar att han menar att man kan köra lysrör i separata armaturer som tilläggsbelysning.
#34 - 26 januari 2010 14:53
Jo, precis. Har sett tidigare nånstans "armaturer" som är lika tunna som själva lysröret och som heller inte kostade skjortan. Ska kolla upp det dära.
#35 - 26 januari 2010 14:58
aha. okej. funderar nu på om man skulle slå till på primox MH lampa...o sen riva ur installationerna från de två T8 ramperna o bygga en stor själv..men då måste man ju iväg o köpa bräder o grejjer. haha. vikket meck!! (fast det är ju lite kul det med)

för jag tror inte att jag får plats med den där MH-lampan emellan de två ramperna jag har nu.
#36 - 26 januari 2010 15:03
hannesc skrev:
aha. okej. funderar nu på om man skulle slå till på primox MH lampa...o sen riva ur installationerna från de två T8 ramperna o bygga en stor själv..men då måste man ju iväg o köpa bräder o grejjer. haha. vikket meck!! (fast det är ju lite kul det med)

för jag tror inte att jag får plats med den där MH-lampan emellan de två ramperna jag har nu.

GO FOR IT!

hembyggd heltäckande ramp är det som gäller ;) Det kommer göra ljuset från MHn snyggare också då det inte strålar ut ljus ovanför akvariet etc, gör det hela mkt snyggare :D
#37 - 26 januari 2010 15:08
sicket bygge.

primox: tror du man kan ta isär den där lampan o skriva upp installationen i locket på den här eventuella rampen?
#38 - 26 januari 2010 15:12
hannesc skrev:
sicket bygge.

primox: tror du man kan ta isär den där lampan o skriva upp installationen i locket på den här eventuella rampen?

byggen är roligt, glöm ej att dokumentera :D
#39 - 26 januari 2010 15:14
hannesc skrev:
sicket bygge.

Jodå, nog ska det gå bra. Bara man lyckas klura ut hur dom satt fast det. Dagens prylar börjar bli så otroligt avancerade. Bara igår så hade vi riktigt stora problem att få upp locket på en telefon. haha, och jag som tyckte jag var någolunda teknisk. :d Och vålda går ju aldrig då 95% av ALLT är av plast :P

Ps. När du börjar jobba med armaturen så passa dig för reflektorerna. Lyckades skära upp fingret i förrgår och gränsfall för ett sjukhusbesök för att sy.
#40 - 26 januari 2010 15:20
M: klart det kommer dokumenteras iasåfall. men det lär ju ta ett par veckor. har ju ingen bil så hur jag ska ta mig till en brädgård vet jag inte. sen måste det ju mätas o designas...

P: a det är ju så tyvärr.
haha! a det är inte lätt med telefoner.
lovar att jag ska vara försiktig.
#41 - 26 januari 2010 15:23
hannesc skrev:
M: klart det kommer dokumenteras iasåfall. men det lär ju ta ett par veckor. har ju ingen bil så hur jag ska ta mig till en brädgård vet jag inte. sen måste det ju mätas o designas...

P: a det är ju så tyvärr.

haha! a det är inte lätt med telefoner.

lovar att jag ska vara försiktig.

själv är jag ju så bortskämd att jag har en svärfar som gör allt snickrande åt mig :) Jag bara ger honom designen så löser han det på bästa sätt hehe.
#42 - 26 januari 2010 15:26
vissa har det väldigt bra....haha. vissa får görat själv! om jag ska bygga en sån får jag skaffa såg också. kan iof kanske låna nån av far min. ska ju dit om nån vecka så. han kanske har spånskivor med.. kul att bara på tåget dock:P

fast det gjorde jag med de skivor som jag har under karet. haha. 73x73cm..såg lite skojjigt ut o för jävla obekvämt att bära på buss o tåg. men vafan gör man inte`?
#43 - 26 januari 2010 15:30
hannesc skrev:
vissa har det väldigt bra....haha. vissa får görat själv! om jag ska bygga en sån får jag skaffa såg också. kan iof kanske låna nån av far min. ska ju dit om nån vecka så. han kanske har spånskivor med.. kul att bara på tåget dock:P

fast det gjorde jag med de skivor som jag har under karet. haha. 73x73cm..såg lite skojjigt ut o för jävla obekvämt att bära på buss o tåg. men vafan gör man inte`?

Precis :) Jag har inte heller bil eller körkort så jag tar också allt på buss :), du skulle sett när jag var och shoppade på bauhaus haha.
2x 1x1 meters frigolitskivor
3x bruksspannar på 20l vardera samt 4 påsar med allehanda slangar, kopplingar etc :)
#44 - 26 januari 2010 15:35
hahaha! jag hade iaf garvat åt dig om jag mött dig på bussen :P

men som sagt. vad gör man inte för sina små favoriter!

när jag flytta hit så startade jag ju mitt malawi-kar. var borta på djuraffären en sen kväll. köpte fiskar, lysrör, 14kg sten o mat o växter. o fick kånka småspringades i 1 km för att hinna med bussen..sen ett par bussbyten senare var jag hemma o höll på att dö ungefär. helt slut!
#45 - 26 januari 2010 15:38
ne nu blir jag sur!
har ju beställt en 70 cm dubbel T8 från djuraffären för att jag inte hitta nån dubbel på internet.
Kostar 1200:- !!

nu hitta jag denna!
http://www.cyberzoo.se/Akvarium/Akvarium-Belysning/Lysr%C3%B6rsramp/Dubbelr%C3%B6r/Ljusramp-dubbelr%C3%B6r-75cm.htm

wtf!! ååååh!!!!
#46 - 26 januari 2010 15:41
hannesc skrev:
ne nu blir jag sur!

Har ju beställt en 70 cm dubbel t8 från djuraffären för att jag inte hitta nån dubbel på internet.

Kostar 1200:- !!

Nu hitta jag denna!

http://www.cyberzoo.se/akvarium/akvarium-belysning/lysr%c3%b6rsramp/dubbelr%c3%b6r/ljusramp-dubbelr%c3%b6r-75cm.htm

wtf!! ååååh!!!!

avbestÄll!!!
#47 - 26 januari 2010 15:48
fast min är ju 70 o den 75...men om jag ska bygga egen tillslut så...hmm..

o jag behöver ju ljus snarast möjligt o det lär ju vara en bra stunds levernastid på den. det står ej nån levernastid.
#48 - 26 januari 2010 16:17
Japp! den är avbeställd!! fan halva priset jue!
#49 - 26 januari 2010 23:28
Kolla efter begagnade MH-armaturer på http://saltvattensguiden.se/
Där brukar finnas en hel del för en vettig peng.
#50 - 31 januari 2010 18:34
Johanski skrev:
Du har ju en rätt stor kub, och vill du syssla lite med växter skulle jag utan tvekan spara till typ:

http://www.pwss.se/product.php?productid=3366&cat=477&page=1

Finns en liknande ramp på tradera lägg ett bud på den!

http://www.tradera.com/Svart-Metallhalogen-ramp-2x250W-43-2x54W-T5-43-Manljus-150cm-auktion_106149227

såg nu att den var lite för lång [:o]
#51 - 31 januari 2010 19:23
Så, nu har man beställt ett "lysrörshållar"-set för T5, gick på drygt 600:- med frakt. Ska bli spännande att bygga en egen ramp! (sorry om jag snodde tråden lite!) :D
#52 - 31 januari 2010 19:25
a tyvärr var den lite för lång...

Cyber: spännade. släng upp en projekttråd om det. bilder o tankar. kan vara till inspiration till nått av mina andra kar kanske.:)

Annons