Belastning av möbel

#1 - 13 november 2007 09:03
Jag håller på att möblera om lite. Har bytt ett lite större akvarie mot två mindre.
Nu funderar jag på vad jag ska sätta dem på.
Tror ni att en sådan här håller om jag lägger den ned och kanske stärker upp med vinkeljärn i hörnen? För två 54 liters kar. Blir väl en 140kg ca skulle jag gissa med vatten och grus i?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70103085

Jag har tidigare haft två av Ikeas bord Lack skruvade på varandra och haft tre kar där. 112 liter + 2x42liter. Det höll alldeles ypperligt och det är samma material vad jag förstår. Men på borden är ju försts benen under skivan. I den här hyllan blir ju sidorna som ska vara som ben iskruvade från sidan....Blir en svaghet förstås, därför jag tänkte att man kunde stärka upp med två vinkeljärn i varje hörn.

Hade tänkt komma undan lite billigt med möbeln om det går. Men inte så billigt så den rasar och allt hamnar på golvet. För det jag jag redan provat med 540 liter och var inte så kul som man kan tro ;-)
#2 - 13 november 2007 09:22
Jag hann redan hitta en annan grej :-)
Två sådana här bredvid varandra. Med ett kar på varje då givetvis. Borde hålla va?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60093058
Inte riktigt lika snyggt som ovan förslag men kanske säkrare. Vad tror ni?

Tycker det är rätt dåligt av IKEA att inte ha med det bland infon på sina möbler hur stora akvarier då håller för.... ;-)
#3 - 13 november 2007 09:41
Det senare alternativet verkar vara ett bättre val. Oavsett vad du väljer från Ikea så kommer det ju i ett platt paket. Se till att ha vanligt trälim hemma och limma träplugg och kontaktytor.

Dessa möbler brukar bli lite rangliga efter ett tag. Det gör ju inte så mycket i vanliga fall. Men med akvarium på så…..
#4 - 13 november 2007 09:50
Jag har två små 42 liters akvarium på en sideboard idag. Inte från Ikea iofs. Men i princip samma konstruktion som byråarna (eller vad det heter i plural) om än i en enda längre möbel.
Man får väl åka dit och titta på dem kanske... Alla deras möbler tycker jag nog inte blir rangliga. Men man vill ju förstås veta att det här inte är en utav dem.
Lim överallt det går är ju en bra ide förstås.
#5 - 13 november 2007 09:56
Eurydike skrev:
För två 54 liters kar. Blir väl en 140kg ca skulle jag gissa med vatten och grus i?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70103085

har själv funderat på denna möbel till ett 54 liters kar.
tror det håller för en hel del då du har 3 st mittskivor som stadgar upp det kanska rejält.
sen har du ju låd och skåp insatser som kan stadga upp konstruktionen ordentligt.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/series/09064/
Får nog ta mig en tripp ut te Ikea Å "provsitta" me tanten:D
/Jimmy
#6 - 13 november 2007 10:00
Fast de skivorna i mitten håller ju inte för så mycket. Men med insatser blir det ju lite mer bärkraft i alla fall. Jag mailade faktiskt IKEA och frågade vad de tror om belastningen på längden :-) Får se vad de säger.

Jag hade ju iofs tänkt ha två kar på.....

Om du hinner till IKEA före mig vill du rapportera då? Jag har 6 mil enkel resa så det är inte bara att kvista förbi.
#7 - 13 november 2007 10:09
Eurydike skrev:

Tycker det är rätt dåligt av IKEA att inte ha med det bland infon på sina möbler hur stora akvarier då håller för.... ;-)

Tycker ALLA möbler ska ha med en maxbelastnings information....;)
IKEAs expedit funkar, jag och min man har testat att sitta på den och vi vägen 180 kg tillsammans...:eek: (han väger 115...:D) Den var stabil.
MVH Erika
#8 - 13 november 2007 10:09
men bärkraften på ett hyllplan vertikalt håller väl för jäkla massa, kan ju ha fel. kan va att svagheten ligger isf på dom horrisonetella tjocka skivorna, vet ju inte hur innehållet i dom e konstruerade...
jo kan se om jag kan ta mig en kik på det under veckan. Har Ikea på 20 minuters promenad från jobbet.....
#9 - 13 november 2007 10:25
Erika skrev:
Tycker ALLA möbler ska ha med en maxbelastnings information....;)

IKEAs expedit funkar, jag och min man har testat att sitta på den och vi vägen 180 kg tillsammans...:eek: (han väger 115...:D) Den var stabil.

MVH Erika

Fast ni kanske inte satt på den så länge som jag tänkt ha mina akvarier på den :-)
#10 - 13 november 2007 10:26
Jag inkräktar lite på tråden, hoppas det är okej? Jag undrar nämligen vad ni tror om den här IKEA-möbeln: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60102152

Tror ni att den klarar ett 240 liters på 120*40*50? Om man limmar och kanske sätter lite vinkeljärn i hyllplanen?
#11 - 13 november 2007 10:27
guarana skrev:
men bärkraften på ett hyllplan vertikalt håller väl för jäkla massa, kan ju ha fel. kan va att svagheten ligger isf på dom horrisonetella tjocka skivorna, vet ju inte hur innehållet i dom e konstruerade...

jo kan se om jag kan ta mig en kik på det under veckan. Har Ikea på 20 minuters promenad från jobbet.....

Jag har ju som sagt haft tre akvarier på borden lack som är i samma material tror jag och det var stabilt.

Jag tror precis som du att svagheten ligger i att de tjocka sidostyckena, som väl är de mest bärande sitter fast på utsidan. För ett akvarie håller den defenitivt men två är ju frågan.
#12 - 13 november 2007 10:31
Sniff skrev:
Jag inkräktar lite på tråden, hoppas det är okej? Jag undrar nämligen vad ni tror om den här IKEA-möbeln: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60102152

Tror ni att den klarar ett 240 liters på 120*40*50? Om man limmar och kanske sätter lite vinkeljärn i hyllplanen?

Jag tror inte det. Men vad vet jag. Vad väger ett 240 liters kar fyllt med grus och vatten? 320kg?

Men den kanske är en idé för mig med mina två 54 liters? :-)
#13 - 13 november 2007 10:38
Ja, kanske är det nåt för dig! :) Jag får väl bygga en själv, det vore inte kul att oroa sig för bänken på nätterna...
#14 - 13 november 2007 10:40
Sniff skrev:
Ja, kanske är det nåt för dig! :) Jag får väl bygga en själv, det vore inte kul att oroa sig för bänken på nätterna...

Nej, tro mig det är inte roligt när olyckan är framme.
#15 - 13 november 2007 10:54
Expedit håller inte ! Jag har en sådan, fast modellen större. Den håller defenitivt inte för akvarium ! Den är byggd av någon sorts träfiberplattor som inte alls verkar speciellt starkt...

Bra möbel i övrigt dock !

Mvh/Janne
#16 - 13 november 2007 11:10
Expedit håller inte ! Jag har en sådan, fast modellen större. Den håller defenitivt inte för akvarium ! Den är byggd av någon sorts träfiberplattor som inte alls verkar speciellt starkt...

Bra möbel i övrigt dock !

Mvh/Janne

Modellen som är mindre som det är frågan om här är mer stabil om man lägger den ner, dels så är spånskivan som akvariet ska stå på tjock och att den sedan stagas upp av tre skivor gör den stabil. Man om man vill vara säker så kan man ju sätte dit vinkeljärn i hörnen. Jag har för övrigt modellen större och den har jag proppfull med cd-skivor och nu med tyngd står den stadigt.
MVH Erika
#17 - 13 november 2007 11:12
Eurydike skrev:
Fast ni kanske inte satt på den så länge som jag tänkt ha mina akvarier på den :-)

Nej iofs. inte men den är inte vinglig eller att den svajar stabil tror jag att den är.

//Erika
#18 - 13 november 2007 11:17
Jag tror ändå jag kollar in de här
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60093058
om de kan hålla bättre. Två sådana bredvid varandra kan väl bli snyggt? Tror jag vill ha några snygga handtag på också iofs.
Visst borde det väl hålla om man limmar alla kanter och plugg. Med ett 54 liters kar på varje?? Kan inte väga med än 70 kg fyllt väl?

Om någon har vägarna förbi IKEA och har tid och ork, skulle ni vilja vara gulliga och bara kolla in den om den ser ut att bara vara billigt skräp eller ok? kan inte med att maila Ikea en gång till om akvarier på deras möbler :-)
Kanske någon tom har en IKEA KULLEN byrå hemma??
#19 - 13 november 2007 11:21
Jag har faktiskt ett 54L på en ganska snarlik byrå...
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30088572
och det funkar hur fint som helst! Tycker det ser ganska coolt ut att ha det nästan i huvudhöjd, lite knixigt o städa det, får stå på en liten stege, men det är det värt! ;)

Mvh Patrik
#20 - 13 november 2007 11:34
Jag var inne på den lite högre modellen av KULLEN först, just för att det är snyggt med akvarierna i huvudhöjd. Men så minns jag hur många gånger jag svor över hur knixit det var vid rengöring och växtansning när jag hada akvarierna i en hembyggd ställning av två IKEA LACK bord. Så nej, den här gången ska det vara enkelt :-)
#21 - 13 november 2007 11:36
Haha! Ja, jag är nog en människa som alltför oftast gör det ganska obekvämt för mig själv...så länge det ser häftigt och annorlunda ut! [:o];)

Mvh Patrik
#22 - 13 november 2007 12:05
personligen hade jag försökt hitta en möbel i massivt trä. spånskivor är väldigt svaga då dom bli belastade av mycket vikt
#23 - 13 november 2007 12:26
Är akvariemöbler...alltså sådana som är byggda för att ha akvarium alltid av massivt trä? Försökte kolla på aquaels hemsida med de skriver ingenstans vilket material det är. Ser ut som spånskivor i många man sett, men det kanske det inte är?
#24 - 13 november 2007 12:36
Eurydike skrev:
Är akvariemöbler...alltså sådana som är byggda för att ha akvarium alltid av massivt trä? Försökte kolla på aquaels hemsida med de skriver ingenstans vilket material det är. Ser ut som spånskivor i många man sett, men det kanske det inte är?

nej, dom är inte byggde i massivt, vilket jag tycker är helt värdelöst.
Men nu får man ju tänka på att ikea bygger möbler som inte alls har samma krav på last.
#25 - 13 november 2007 12:37
Här är en (dålig) bild på möbeln jag har ett 63 liters på. En spånskiva som är 1,5 cm tjock och 40 cm djup. den är uppstagad i mitten då byrån har en låddel och en skåpsdel, det är det som gör att inte hyllan böjer sig. Den klarar tyngden bra.
#26 - 13 november 2007 12:38
hambli skrev:
personligen hade jag försökt hitta en möbel i massivt trä. spånskivor är väldigt svaga då dom bli belastade av mycket vikt

efter 10 inom IKEA-koncernens utvecklingsenhet i Älmhult så vågar jag nog säga att det där är sant...och helt felaktigt.

Det beror på hur man räknar, och hur man belastar.

Lägg en spånskiva på plant underlag, du kan köra över den med en truck utan att det blir minsta märke.

ställ samma skiva på höjden och du kan bryta av den med handen.....

tvärtom med massivt trä....

rätt ihopskruvat är spånskiva starkare än trä

vidare så drar massivträ till sig fukt och expanderar, man bröt sten på det viset förr, spånskiva ramlar sönder vid kontakt med fukt (såvida den inte är behandlad)....
#27 - 13 november 2007 12:46
Du Kensa som jobbat på IKEAs utvecklingsavdelning...tror du att en sådan här håller för ett 54liters akvarium?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60093058 :-)
Om man limmar alla fogar och plugg när man sätter ihop den.
#28 - 13 november 2007 12:55
Kensa skrev:
efter 10 inom IKEA-koncernens utvecklingsenhet i Älmhult så vågar jag nog säga att det där är sant...och helt felaktigt.

Det beror på hur man räknar, och hur man belastar.

Lägg en spånskiva på plant underlag, du kan köra över den med en truck utan att det blir minsta märke.

ställ samma skiva på höjden och du kan bryta av den med handen.....

tvärtom med massivt trä....

rätt ihopskruvat är spånskiva starkare än trä

vidare så drar massivträ till sig fukt och expanderar, man bröt sten på det viset förr, spånskiva ramlar sönder vid kontakt med fukt (såvida den inte är behandlad)....

om man tex kollar på en kökslucka som jag tycker är ett mycket bra exempel. så klarar en masiv skiva (kommer inte ihåg exakta siffror men) upp mot 4-5 gånger så tunga laster innan den började svikta.

sen beror det ju på hur en möbeln är uppbygd men en lång bänk med få horicontela bädor mellan känns sämmre än att ha en masiv bänk.

men som sagt så är ju alla bänkar man kan köpa som är gjorda för akvarium i spånskiva så det håller ju :p
#29 - 13 november 2007 12:56
Eurydike skrev:
Du Kensa som jobbat på IKEAs utvecklingsavdelning...tror du att en sådan här håller för ett 54liters akvarium?

den bänken hade jag varit hellugn över att ställa ett 54l kar på =)
#30 - 13 november 2007 13:29
Eurydike skrev:

lim kan vara bra...men viktigast skulle jag säga är att sätta två tvärslå på baksidan som ett kryss från varje hörn, samt att jag hade lagt en skiva till på toppen i mdf eller liknande icke massivt trä
#31 - 13 november 2007 15:24
Kensa skrev:
lim kan vara bra...men viktigast skulle jag säga är att sätta två tvärslå på baksidan som ett kryss från varje hörn, samt att jag hade lagt en skiva till på toppen i mdf eller liknande icke massivt trä

Ah tvärslå kan ju vara bra förstås. Tackar tackar för tipsen.
mdf skiva ska fixas :-)

Annons