beläggning på ytan

#1 - 3 maj 2010 18:28
jag har fått någon konstig beläggning på ytan ---ser ut som efter oljeutsläpp---vad kan det vara och vad ska jag göra? Fiskarna ser ok ut
#2 - 3 maj 2010 18:34
alexlinn skrev:
jag har fått någon konstig beläggning på ytan ---ser ut som efter oljeutsläpp---vad kan det vara och vad ska jag göra? Fiskarna ser ok ut
Det är en proteinhinna som kommer från fodret och är inte farligt men du kan fundera på om du har tillräcklig rörelse på vattenytan och om du kanske matar lite för mycket! Har du ett munstycke med luftslang till din pump så kan du sätta på det några timmar så försvinner hinnan!
#3 - 3 maj 2010 19:22
Tack
Jag har inte sett det förut men jag har experimenterat lite med filtersystemet som jag inte riktigt har kommit underfund med hur det fungerar än. Jag köpte akvariet via internet och kunde inte hämta det själv och när jag per tel pratade med förra ägaren visste inte hon något om filtersystemet och det vet inte jag heller uppriktigt sagt. Det här verkar komplicerat och jag vet inte var jag ska hitta information utan har provat mig fram. Jag har alltid haft enkla system i mina tidigare akvarier men det var ganska längesen jag hade akvarium. Det här består av tre kammare som ligger längst bak i akvariet. Längst ner i botten på första kammaren finns två säckar ,en med kol och en med nåt annat. Så finns det tre stora syntetkuddar och sex plastbollar som jag faktiskt inte vet hur jag ska placera. I sista kammaren finns utsuget till akvariet . jag vet faktiskt inte hur vattnet kommer in i filtret annat än genom ett galler högt upp i väggen mellan akvariet och första kammaren där jag ju ser att t ex lösa växtdelar fastnar(och där också en o annan liten fisk har slunkit in). men det måste väl också finnas ett intag nere i botten. Jag var tyvärr sjuk när akvariet vattenfylldes så jag har aldrig sett hur det ser ut tomt och jag har inte velat tömma det för att se efter så länge fiskarna verkar må bra. Det verkar förstås ansvarslöst att skaffa sig akvarium på så lösa boliner men just då hade jag inget val. Så jag vill förstås få så mycket kunskap som möjligt om hur jag ska få mitt mycket vackra 90 l akvarium att fungera på bästa sätt
#4 - 3 maj 2010 20:33
OK! Du verkar ha ett bra filtersystem men kolet bör du plocka bort om det har varit i filtret mer än nån månad, det börjar nämligen släppa ifrån sig oönskade ämnen som det har ackumulerat när det är förbrukat! Biobollarna lägger du med fördel i första facket och i resterande fack filtermatta!
#5 - 3 maj 2010 20:39
Även jag har proteinhinna trots en rejäl ytrörelse, den dyker dock bara upp när jag matar med Tetra Pro (väldigt mycket protein, bra foder för övrigt!) och tas bort genom att jag sakta fyller (starkt sug blir det) en burk med ytvattnet.
#6 - 3 maj 2010 21:16
jag tar bort den genom att lägga ett tidningspapper på ytan o suger uppden. funkarrätt bra.
#7 - 3 maj 2010 21:18
hannesc skrev:
jag tar bort den genom att lägga ett tidningspapper på ytan o suger uppden. funkarrätt bra.

Jag testade med papper men tyckte det gick bättre med burken, men den är som sagt knappast svår att bli av med.
#8 - 4 maj 2010 06:11
är det nån fara med det där ytskiktet?
#9 - 4 maj 2010 06:44
nej ingen fara alls. fast lite irriterande är den o det ser ju inte så hett ut.
#10 - 4 maj 2010 07:34
ett skönhetsbekymmer alltså :)
Gäst
#11 - 4 maj 2010 19:45
jag får rätt mycke av denna vara när jag använder gelantin i räkmixen. kan bli så mycke så det nästan "flagnar" blir av med det när jag byter vatten har slangen vid ytan och avlägnar hinnan. Mina vatten värden är toppen bra. Ett frisk vatten ska lucka "lite" jord.
#12 - 4 maj 2010 20:02
Har en sådan hinna hos mig med. "Slår" sönder den med att jag riktar mitt blås uppåt, funkar skitbra. Jag har fått min när jag matat med frusen artemia, men jag har dragit ner på och det har hjälpt :).
#13 - 5 maj 2010 16:58
Hej jag lånar denna tråd jag har också fått någon beläggning på ytan

jag har tagit bort den med tidningspapper men 1-2 timmar så var det lika mycket tillbaka.

http://img682.imageshack.us/img682/6169/005axi.jpg

http://img718.imageshack.us/img718/3016/004lvv.jpg

http://img576.imageshack.us/img576/3922/003md.jpg

http://img687.imageshack.us/img687/1267/002gsc.jpg
#14 - 5 maj 2010 22:39
Testa att suga upp den sakta med en burk och se om det hjälper, papper kan ju faktiskt bryta ytspänningen och röra om så att proteinet sjunker ett tag.
#15 - 6 maj 2010 17:45
Testa att suga upp den sakta med en burk och se om det hjälper, papper kan ju faktiskt bryta ytspänningen och röra om så att proteinet sjunker ett tag.

Nu har jag provat med en burk och det gick bra med 1 timme senare var det lika mycket till

och jag ser att det flyger omkring partiklar hur mycket som helst men idag så var jag och köpte ett filter till cirk pumpen också
#16 - 6 maj 2010 17:59
men det är så.. det kommer tillbaka tills proteinet är borta..mata mindre o ta bort o efterett par dagar är det mindre..men min försvinner aldrig egentligen.
#17 - 6 maj 2010 18:00
walak skrev:
Nu har jag provat med en burk och det gick bra med 1 timme senare var det lika mycket till

och jag ser att det flyger omkring partiklar hur mycket som helst men idag så var jag och köpte ett filter till cirk pumpen också
Kör med diffuser-munstycket till din 2252 så får du maximal syresättning = bättre nedbrytning av de flygande partiklarna och proteinhinnan är ett minne blott!
#18 - 6 maj 2010 18:10
åheim skrev:
Kör med diffuser-munstycket till din 2252 så får du maximal syresättning = bättre nedbrytning av de flygande partiklarna och proteinhinnan är ett minne blott!

Måste jag köra med den hela tiden eller räcker det till allt är borta

jag kan väll stå ut med hinnan men allt skit som flyger omkring i vattnet är ju inte snygt
#19 - 7 maj 2010 07:21
alexlinn skrev:

Jag rekommenderar Fluvals ytvattenrenare som jag använder i mina bägge kar, helt suveräna, kostar bara 159 kr. tror jag det var. Dom finns att köpa hos Guldfisken eller PWSS.:)
#20 - 7 maj 2010 08:15
#21 - 7 maj 2010 09:53
Jens A. skrev:

Det var du som tipsade mig Jens A:). Billig och bra investering.
#22 - 7 maj 2010 10:09
Hade exakt samma i ett kar, men riktade bara om munstycket lite så det blev mer ytrörelse och vips var problemet borta. Har så mycket ytrörelse det går utan att det "porlar" .
#23 - 7 maj 2010 10:10
Jag funderar på denna

aqua medic skimbox
#24 - 7 maj 2010 11:08
åheim skrev:

Såhär gjorde jag nu men hur länge ska det vara så för det är ju inte snyggt att ha så hela tiden

på denna bild är luftflödet på max
http://img245.imageshack.us/img245/953/001zsh.jpg

Och här är luftflödet på minst
http://img232.imageshack.us/img232/1345/002px.jpg

Annons