Beläggning på vattenytan!

#1 - 27 september 2006 10:37
[FONT=Times New Roman][FONT=Lucida Sans Unicode][COLOR=blue]Hej! [/COLOR][/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Lucida Sans Unicode][COLOR=blue]Jag har ett bekymmer! [/COLOR][/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Lucida Sans Unicode][COLOR=blue]Jag har en beläggning på vatten ytan den är lite oljeaktig. Jag har gjort vatten test men vattnet är det inget fel på. Kan det komma från växterna eller fiskarna eller är det bara obalans någonstans. Jag skulle vilja köpa Bilbukar till akvariet men det vill jag inte förens jag åtgärdat detta problem. Några råd tack..![/COLOR][/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Lucida Sans Unicode][COLOR=#0000ff]MVH Annika & Eldbuks paret[/COLOR][/FONT][/FONT]
#2 - 27 september 2006 10:39
lägg ett tidningspapper på ytan i nån sekund, sen är det borta :)
#3 - 27 september 2006 10:41
Hej!

Smart!
Finns det inga giftiga ämnen i tidningspapper?
Jag ska prova i dag!
#4 - 27 september 2006 10:44
spelar ingen roll eftersom du bara ska ha en nån sekund i vattnet.
#5 - 27 september 2006 11:09
*Annika* skrev:
[FONT=Times New Roman][FONT=Lucida Sans Unicode][COLOR=blue]Jag har en beläggning på vatten ytan den är lite oljeaktig. Kan det komma från växterna eller fiskarna eller är det bara obalans någonstans. [/COLOR][/FONT][/FONT]

Hej! Jag TROR att det kommer av övermatning, har för mig att jag läst i flera trådar att det kan uppstå på grund av det. Har själv fått sådan oljig hinna någon gång, då har det hjälpt med vattenbyte och sedan mindre matning. Bra ytcirkulation är också viktigt. :)
#6 - 27 september 2006 11:15
Tack för all hjälp!

[FONT="Franklin Gothic Medium"][COLOR="Navy"][/COLOR][/FONT]Jo jag har lite dålig ytcikulation i bland, pumpen är inte som den ska. Jag tänkte köpa en ny snart till mitt nya akvarium det kanske blir lite bätte det är ett större akvarium. Tack för all hjälp! :)
#7 - 27 september 2006 11:18
Jag funderade på att bli medlem och med tanke på all hjälp man får så är det en självklarhet nu!! Tack så mycket..!
#8 - 1 oktober 2006 11:52
Du kan även koppla en sånhär makapär på en vanlig ciruklationspump.. En liten smidig ytavrinning.. Den kommer att suga ner allt ytvatten och spruta ut det i karet så att det får behandlas på nytt.. Rent och fräscht för nån hundring..

http://www.hagen.com/usa/aquatic/product.cfm?CAT=1&SUBCAT=107&PROD_ID=01002400020101
#9 - 1 oktober 2006 12:05
Fluvals ytinsug är skitbra. Jag har ett själv.

Hinnan på ytan är en blandning av fett och proteiner ur fodret, samt bakterier som äter det. Det är helt naturligt att ha en sån hinna. Den är inte farlig, fast den gör syreutbytet med atmosfären långsammare, och den är ju inte vacker.

Tidningspapper eller hushållspapper eller ytinsug eller javatandkarp är bra sätt att bli av med den, liksom att byta till ett foder med lägre protein & fetthalt.
#10 - 1 oktober 2006 16:41
Hej
Ursäkta TS om jag lånar tråden lite, jag har nämligen samma "problem".
Provade tidningspapper men utan resultat. Mitt är nystartat och det ser ut som att det är lite luftbubblor som flyter på ytan, dock är cirkulationen bra, jag har strilen på och ser att det virvlar runt ordentligt.
Är det farligt för fisken är min fråga, och ska jag sluta mata ett par dagar?
Har 11st neontetror i mitt 420L som är ca 1v inkört nu.
Idag hade jag även i en full dos bakterier igen, men det var som grumligt i flaskan som ej har utgånget datum, ska det vara så?
#11 - 2 oktober 2006 18:40
Det där med att det har med cirkulationen att göra stämmer inte, jag har sett många kar med jättehög cirkulation med hinna. Och tidningspspper? Fungerar det någonsin? Ytavrinning (finns både Eheim och fluval om man inte vill borra i burken) fungerar däremot. Ett annat bra tips är att köpa guppy/platy/molly eller någon annan fisk som "suger" på ytan. Men det beror ju på om det passar till resten. Själv köpte jag guppys av den anledningen igår och idag är ytan helt ren.

Det är inte farligt, mest fult.
#12 - 2 oktober 2006 22:06
Vid normalfall räcker det att bryta ytan med strålen från pumpen, men ibland krävs det mer, särskilt när det matas hårt, räkmix med gelatin är en vanlig bov. Huruvida hinnan är farlig eller inte tycker jag beror på, akvarier som är fullsmäckade med fiskar som matas hårt kan det bli allvarliga problem, i vanliga fall - inte så farligt. Äppelsnäckorna som jag brukar tjata om äter denna hinna om det inte ligger godare mat i akvariet.
#13 - 3 oktober 2006 12:26
Kan inte ythinna också komma av för liten filtervolym och för dålig bakteriekultur? Det verkar logiskt tycker jag........ För filterbakterierna bryter väl även ner fett och proteiner från maten, eller är jag ute och cyklar nu?
#14 - 3 oktober 2006 12:45
Så här gjorde jag med min "oljehinna" , jag tog helt enkelt lite filtervadd och en hink och drog kors och tvärs över ytan vred ur i hinken och på`n igen o,s,v ett par minuter och vips så ver ytan klar och fin igen, sannolikt kommer den väl tillbaks igen men då åker vadden fram igen
#15 - 3 oktober 2006 13:48
Har hänt mej i min yngelkasse.
Då pga övermatning.
Ser nästan ut som bensin

/frank
#16 - 26 maj 2007 11:52
frankieboy skrev:
Har hänt mej i min yngelkasse.

Då pga övermatning.

Ser nästan ut som bensin

/frank

När man får det i yngelkassen brukar det vara äggviteämnen eftersom vattnet står stilla däri blir det så. Den effekten kan du få utan att du matar alls.
#17 - 27 maj 2007 21:31
saxmark skrev:
Du kan även koppla en sånhär makapär på en vanlig ciruklationspump.. En liten smidig ytavrinning.. Den kommer att suga ner allt ytvatten och spruta ut det i karet så att det får behandlas på nytt.. Rent och fräscht för nån hundring..

http://www.hagen.com/usa/aquatic/product.cfm?CAT=1&SUBCAT=107&PROD_ID=01002400020101

Vilka butiker har en sådan? Vill ha en!

Annons