beläggning på roten

#1 - 29 juli 2005 08:51
Hej!

Jag har presis startat upp ett 128L akvarium.

Men jag har upptäckt att på roten som jag har liggandes i akvariet så har jag fått ngn sorts beläggning. Ser ut som en tunn vit/grå hinna som sitter på stora delar av stocken. Fladdrar liksom. Har rört lite på det men det verkar sitta fast.

Ngn som vet vad detta är?

/ Nybörjare (Har alla varit ngn gång)
#2 - 29 juli 2005 09:09
Jag hade något liknande förut (också när roten var ny). Kanske något svampliknande, mossa eller så. Jag tog bortet och det har aldrig kommit tillbaka. Vet dock inte vad det var.
#3 - 29 juli 2005 11:51
Du vet att man bör koka roten innan man lägger ner den i akvariet. Om man inte gör det så finns det väldigt stor riska tt den kommer att färga vattnet ett bra tag framöver. Det kan dessutom vara bra för att slippa överraskningar i form av bakterier och svampliknande prylar i akvariet. Är roten för stor för att kokas så kan du lägga den i en balja och hälla på kokande vaten och låte den ligga så i någon dag.

/Marcus
#4 - 29 juli 2005 13:47
vill du få bort nått som sitter på trä.. använd högtryck :)
#5 - 29 juli 2005 15:17
[QUOTE=mgrant] Är roten för stor för att kokas så kan du lägga den i en balja och hälla på kokande vaten och låte den ligga så i någon dag.[/QUOTE]

Så gjorde jag. Även bra för att få rötterna att dra i sig lite vatten så att de blir tyngre.
#6 - 29 juli 2005 16:32
Tack för de snabba svaren! Jag tror att jag tar upp den och kokar den.........

/ Morgan

Annons