Hej
Jag har också haft paletter och chokladciklider.
Mina paletter håller sig oftast på mattan, om de inte har yngel. Och mina chokladciklider har kunnat ta vara på sig själva. Jag tror det är större risk att paletterna ger sig på andra små bottenlevande ciklider, än stora arter som håller sig högre upp, som chokladciklider. En av de dummaste kombinationer jag har haft, var salvini med chokladciklider. Chokladhanen försvarade sig tappert, men fick fenorna sönderslitna, så salvinina åkte ut.
Det finns egentligen ingen riktigt 100-procentig regel för hur bra nå´t funkar inom akvaristiken. Nyckelhålsciklider ska ju vara extremt skygga, men mitt ena par gav sig inte mot min brasiliensishane förrän han hade vuxit om dem en del. Jag har även haft diskusar som har satt skräck i scalarer, utan att ha yngel. Och scalarer som har satt skräck i eldbukar, utan att ha yngel. Ett managuensepar som trots att de hade yngel inte krökte en fena på de andra fiskarna. Och en fjärilsciklidhane som vägrade ge sig mot en dubbelt så stor blåciklid. Så det är olika vad som funkar och inte. När chokladcikliderna vuxit till sig ska det mycket till om paletthanen skulle ha nå´t att säga till om.
MVH Micke