Behövs vattenberedning?

#1 - 30 november 2009 16:12
Hej jag har just startat mitt akvarium och fått jättemycket bra hjälp av Janne på Södermalms akvarieaffär men han har inte nämt något om vattenberedning och då han verkar mycket kunnig och många på forumet håller med om det så undrar jag nu är detta något han glömt att säga eller är det inte alltid nödvändigt? Jag ska naturligtvis fråga honom men han är onåbar på måndagar och då jag är ny på detta vet jag inte om det kan gå illa fort om man inte gör rätt.

160 liters med bakterier och mycket växter, Jannes specialsand, koldioxidfilter (tror jag det heter) bra belysning och sen
10 Boraras brigittae
6 Caridina cf. cantonensis
och snäckor

vad tror ni ska jag rusa ner och köpa vattenberedning eller är det onödigt?
#2 - 30 november 2009 17:31
ja räkorna är väldigt känsliga mot klor och koppar iaf. men de andra skulle nog klara sig utan!? vet ju dock inte hurdant vatten du har :confused:
#3 - 30 november 2009 17:33
icefudge skrev:
ja räkorna är väldigt känsliga mot klor och koppar iaf. men de andra skulle nog klara sig utan!? vet ju dock inte hurdant vatten du har :confused:

Tack. Ös på med fler åsikter. Jag litar på Södermalmskillen men som sagt han kanske glömde men jag vill inte göra nått förhastat heller.
#4 - 30 november 2009 17:41
då jag har väldigt bra vatten här i halland med extremt låg klorhalt, så använder jag bara vattenberedare (aquasafe) när jag startar upp ett kar. efter första vattenbytet så kör jag med rent vatten i alla mina kar (6st) och har aldrig haft några problem. däremot har jag helt gått ifrån bakteriekultur på flaska. fick problem med nitrit höjning i 2 nystartade kar när jag använde det. men sen jag sket i det och bara lät småfisk "gå in" karet med sparsam matning så har jag aldrig råkat ut för nitrit höjningar :d men alla har olika åsikter om man ska ha eller inte :p
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 30 november 2009 17:51
Varför frågar du efter andras åsikter - det är ju ditt vatten det handlar om. Så om det behövs beror på vilket kranvatten du har och vilka räkor det handlar om (det finna många arter med C. cantonensis).

Oftast (inte alltid) så behöver man det vid uppstart men inte sen (också olika). Tänk också på att räkor är känsliga mot vissa perparat - använd endast preparat där det står på förpackningen att de är räksäkra.
#6 - 30 november 2009 17:56
Varför frågar du efter andras åsikter - det är ju ditt vatten det handlar om. Så om det behövs beror på vilket kranvatten du har och vilka räkor det handlar om (det finna många arter med C. cantonensis).

Oftast (inte alltid) så behöver man det vid uppstart men inte sen (också olika). Tänk också på att räkor är känsliga mot vissa perparat - använd endast preparat där det står på förpackningen att de är räksäkra.

Då detta är mitt första akvarie så frågar jag folk med mer erfarenhet än
jag det är nog det bästa sättet att lära sig utan att göra alla misstag själv naturligtvis så är jag kritisk men om massor av erfarna säger samma sak så kan man utgå från att dom har rätt.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 30 november 2009 18:02
redrobjem skrev:
Då detta är mitt första akvarie så frågar jag folk med mer erfarenhet än

jag det är nog det bästa sättet att lära sig utan att göra alla misstag själv naturligtvis så är jag kritisk men om massor av erfarna säger samma sak så kan man utgå från att dom har rätt.

Nej, man kan inte utgå från andras erfarenhet om dom inte har samma kranvatten och samma räkor.
Så ange åtminstone de vattenvärden du har i kranen och vilka räkor det handlar om.
#8 - 30 november 2009 18:12
Nej, man kan inte utgå från andras erfarenhet om dom inte har samma kranvatten och samma räkor.

Hårdhet mellan 5 och 6 °dh
PH 6 enl ett test i akvariet, mellan 8,2-8,4 enl norrvattens hemsida
mindre än 0,20 mg/l, av fluor (fluorid)

det är den infon jag hittar

Jag bor i Solna och har Caridina cf cantonensis Crystal Red och Caridina cf cantonensis Crystal black. Men frågan var väldigt allmän trodde jag "behövs vattenberedning". Men det du säger är alltså att det får man testa sig fram till huruvida det behövs eller inte, blir mina djur sjuka är det bara att göra om med vattenberedning.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 30 november 2009 19:55
redrobjem skrev:
Hårdhet mellan 5 och 6 °dh

PH 6 enl ett test i akvariet, mellan 8,2-8,4 enl norrvattens hemsida

mindre än 0,20 mg/l, av fluor (fluorid)

Vilken hårdhet - är det KH eller GH?
Har du lagt i något i vattnet som förändrar pH. Om pH i kranen är över 8 och på 6 i akvariet måste du ha lagt i något i vattnet annars är värdena fel

Men frågan var väldigt allmän trodde jag "behövs vattenberedning". Men det du säger är alltså att det får man testa sig fram till huruvida det behövs eller inte, blir mina djur sjuka är det bara att göra om med vattenberedning.

Jo men något standadsvar finns det nog inte - det beror ju på vilket vatten man har. Om det finns klor i vattnet, om kommunen kör med kloramin?
För säkerhets skull kan det alltid vara vettigt att använda ett preparat som är OK för räkor (det måste stå på förpackningen att det är avsett för räkor) - det är väl snarare som så att om man vill skippa preparaten då bör man ha noggran koll på vattnet.
#10 - 30 november 2009 20:14
Norrvatten har kloramin och av den anledningen använder jag beredningsmedel. Oroa dig dock inte. Detta är inget akut om du har normalt kommunalt vatten så vänta du tills Janne är tillbaka så kan han ge bättre råd. MHO[:o]

Jag tycker dock att frågan är fullt giltig, bara i och med att du nämner att du handlat på södermalms akvarieaffär så har du antagligen samma vatten som en miljon andra (norrvatten) och många av dessa läser detta forum och kan ge råd.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 30 november 2009 20:20
OK - har man kloramin i kranvattnet så skall man alltid använda vattenberedningspreparat. Man skall heller aldrig göra stora vattenbyten (inte mer än 25%). Bättre egentligen att byta vatten oftare men byta mindre (max 10% åt gången).
Är dock väldigt förvånad att en Stockholmskommun börjat med kloramin - det visste jag inte. Klor är väl rätt vanligt, men kloramin är än så länge (som tur är) väldigt ovanligt (trodde jag i alla fall)
#12 - 30 november 2009 20:38
Det fanns en tråd tidigare som gick igenom några vattenverk som använde rkloramin och jag kollade då upp norrvatten:
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1326607&postcount=14
#13 - 30 november 2009 20:40
I och för sig så kollade jag på dras hemsida och får du verkligen vatten från norrvatten?
[INDENT]Får jag mitt dricksvatten från Norrvatten?

Om du bor i någon av följande kommuner och har kommunalt vatten så får du ditt dricksvatten från Norrvatten: Danderyd, Järfälla, Knivsta, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Sundbyberg, Täby, Upplands-Bro, Upplands Väsby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker. Från och med mitten av 2015 kommer vi att leverera dricksvatten även till Norrtälje
[/INDENT]Jag misstänker att du får ifrån stockholmsvatten och de har iofs också kloramin:
http://www.stockholmvatten.se/Stockholmvatten/Vattnets-vag/Dricksvatten/Vattenverk/Lovo-vattenverk/
Se längst ned på den sidan, läs noga...
#14 - 1 december 2009 07:07
Vilken hårdhet - är det KH eller GH?

Har du lagt i något i vattnet som förändrar pH. Om pH i kranen är över 8 och på 6 i akvariet måste du ha lagt i något i vattnet annars är värdena fel

Jo men något standadsvar finns det nog inte - det beror ju på vilket vatten man har. Om det finns klor i vattnet, om kommunen kör med kloramin?

För säkerhets skull kan det alltid vara vettigt att använda ett preparat som är OK för räkor (det måste stå på förpackningen att det är avsett för räkor) - det är väl snarare som så att om man vill skippa preparaten då bör man ha noggran koll på vattnet.

Ok då ska jag köpa räksäkert vattenberedningsmedel idag. Jag vill inte skippa nått som endast kan ha positiva effekter jag vill ha ett friskt akvarie. Hoppas inte det är för sent att tillsätta något nu i efterhand och att räkorna redan tagit skada. Tack för hjälpen jag Har försökt förstå alla värden och dess påverkan men det är en röra för mig det kanske klarnar med tiden.
#15 - 1 december 2009 07:10
Tillägg: jag la i fisk och räkor i söndags.
#16 - 1 december 2009 08:03
Jag missade svaren från dre förut.

Jag läste också att dom tillsätter kloramin och har hört att det inte är så bra men skönt att höra att det inte är något akut ska tala med Janne idag.

Kjell: Jag kom just fram till (via din bok) att det är roten som jag lade i som ändrat ph värdet. Detta är en jungel fast en kul sådan som står mitt i vardagsrummet :)
#17 - 1 december 2009 08:10
Jag hade ett räk-kar och bytte vatten veckovis under ett år med just norrvatten med kloramin utan beredningsmedel utan synbar effekt. De förökade sig och antal "yngel" som klarade sig var enormt.

Ta det hela med en nypa salt :d, men jag kör som sagt med beredningsmedel nu och jag tycker att mina fiskar mår bättre än tidigare, men å andra sidan så har jag massor av andra förutsättningar nu jämfört med då. Större kar, mer växter, bättre balans mellan fiskarter, bättre filtrering.
#18 - 1 december 2009 08:15
Dre skrev:
Jag hade ett räk-kar och bytte vatten veckovis under ett år med just norrvatten med kloramin utan beredningsmedel utan synbar effekt. De förökade sig och antal "yngel" som klarade sig var enormt.

Ta det hela med en nypa salt :d, men jag kör som sagt med beredningsmedel nu och jag tycker att mina fiskar mår bättre än tidigare, men å andra sidan så har jag massor av andra förutsättningar nu jämfört med då. Större kar, mer växter, bättre balans mellan fiskarter, bättre filtrering.

Ok man blir ju lite nervös man har hört hur fort allt kan gå åt h......e. Startade du upp det utan vattenberedning också?
#19 - 1 december 2009 08:21
japp uppstart utan medel,dock hade ja guppys i ett kvartal i det karet som "startade upp det"
Bilagor:
#20 - 1 december 2009 17:16
Såg nu att enl min mätsticka ligger dGH på 6,7 och dKH 2,2

fast utan omvandliggstabell GH ppm (mg/L) 120 och
KH ppm (mg/L) 40.

Grekiska för mig men men så säger stickan :).

När man kollar på nätet om vattenhårdhet så uppges alltid bara nått
dH° värde men alla här pratar GH och KH vad är skillnaden kan nån försöka få mig att fatta om ett vatten har dH° 3 säger det inget om KH eller GH är det helt olika värden båda pratar ju om vattnets hårdhet?
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 1 december 2009 18:05
redrobjem skrev:
Såg nu att enl min mätsticka ligger dGH på 6,7 och dKH 2,2

fast utan omvandliggstabell GH ppm (mg/L) 120 och

KH ppm (mg/L) 40.

Grekiska för mig men men så säger stickan :).

När man kollar på nätet om vattenhårdhet så uppges alltid bara nått

dH° värde men alla här pratar GH och KH vad är skillnaden kan nån försöka få mig att fatta om ett vatten har dH° 3 säger det inget om KH eller GH är det helt olika värden båda pratar ju om vattnets hårdhet?

Egentligen skall man skriva dGH ellr dKH - men av slöhet blir det ofta bara GH eller KH.
Av slöhet och slapphet så skriver en del även dH istället för dGH.

GH är ofta ett tämligen ointressant värde - det är KH som är intressant att titta på

Zoopetartikel om detta http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=72
#22 - 1 december 2009 19:35
Egentligen skall man skriva dGH ellr dKH - men av slöhet blir det ofta bara GH eller KH.

Av slöhet och slapphet så skriver en del även dH istället för dGH.

GH är ofta ett tämligen ointressant värde - det är KH som är intressant att titta på

Zoopetartikel om detta http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=72

Så dH syftar ofta på dGH om jag fattat rätt, och detta är ointressant så för att få KH så är det mätsticka som gäller om vattenverket bara skriver ut dH?

Annons