behövs pump?

#1 - 29 december 2013 15:30
Jag funderar lite på att starta om mitt akvarium (eller köra på ett lite större - 20L). Jag kör low-tech, kommer nog ha bränd lera (kattsand) i botten, myggnät över och sedan engelsk sjösten över så att växterna lättare hålls på plats.
Tidigare har jag enbart haft bränd lera och en pump med filter, men funderar på om jag verkligen behöver filter då leran fungerar på ungefär samma sätt. Då funderar jag även på om jag verkligen behöver pump..
Jag är lite sugen på att köpa ett par pygmégurami http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=247 och de vill väl ha en relativt lugn vattenyta? Jag är rädd att flödet kommer bli för starkt i det lilla akvariumet om jag har pump..
Dessutom så tar pumpen väldigt mycket plats och det skulle helt klart vara snyggare utan!
#2 - 29 december 2013 15:39
Ömtålig fisk och kan nog vara lite aggressiv så den ska du nog inte ha i ett litet kar som dessutom inte har filter...
#3 - 29 december 2013 16:23
Akvariumet har som sagt filter i form av bränd lera, har ett low-tech på det sättet nu och vattenvärdena är kanon.
Det står 30 liter som minsta volym här på zoopet, men tänker att det kanske kan funka med enbart ett par i 20L med mycket växter.
Men åter till frågan - behövs syretillförsel i form av luftpump?
#4 - 30 december 2013 11:25
Det kan fungera utan pump, och det går att hålla pygmégurami i ett så litet kar och till och med få dem att föröka sig, men om du inte är van vid större akvarier så avråder jag skarpt.

När det gäller pump/syre/cirkulation så bör man ha lärt sig se att det inte fungerar innan det händer något allvarligt.

Det gäller även när man håller territoriella fiskar - fiskar med revir. Ofta behöver man ha några akvarier extra som buffert. Även om både fisken och territoriet är litet, så måste andra individer, speciellt av samma art, ha möjlighet att kunna lämna territoriet! Har du bara en fisk går det ju bra, men är lite tråkigare.
#5 - 30 december 2013 13:46
Tror det fungerar utan pump och definitivt utan filter, men bättre med det förstnämnda. Mycket växter är bra. Mina tre första akvarium var på 12, 25 resp.45 l..Guramis, tetror, guppis osv..Men körde oftast med enklaste "syresten" för att utjämna temperaturer i vattnet. Tror att två små guramis funkar bra i ett så litet akvarium..Något filter har jag som tidigare sagt i annan tråd ALDRIG använt trots kanske 30 burkar upp till 5-600 l.
#6 - 30 december 2013 14:56
Hemi det har hänt mycket inom akvaristiken på 30år och de flesta som höll på då har nog glömt hur illa det stod till med skötseln av akvariet (totalstädning och endast vattenbyte då osv.) och vad nitrifiering var och hur viktig den är hade man inte en susning om och många har ett förskönat minne av en svunnen tid;)
#7 - 30 december 2013 15:53
åheim skrev:
Hemi det har hänt mycket inom akvaristiken på 30år och de flesta som höll på då har nog glömt hur illa det stod till med skötseln av akvariet (totalstädning och endast vattenbyte då osv.) och vad nitrifiering var och hur viktig den är hade man inte en susning om och många har ett förskönat minne av en svunnen tid;)

Hehe..jo det kan nog ligga något i det. Men jag hade faktiskt ytterst få problem, känner mig betydligt osäkrare nu. Typ nybörjare. Vid ett enda tillfälle då tillsatte jag annat än vatten, såg EN prick på en av firrarnas stjärtfena..Medicinerade då..Firrarna klarade sig men växterna fick en knäck.Men aldrig några algproblem. Ytterst sällan delvis vattenbyte. Aldrig någon filter bortsett från cirkulationsynpunkt. Körde ett Eheim utan filter för cirkulationen på ett 540 liters..F.ö belyst med ett 80 watts lysrör i heltäckande ramp invändigt målat med vit färg.Cabomba- "Dungarna" höll sig fräscha men växte ganska långsamt, vallisnerian gick bättre.

Men tror att de tre huvudskälen (bortsett från tur;-) var dels att jag alltid hade försiktiga uppstarter (som ung grabb p.g.a riktigt tunn kassa )kunde bara köpa en fisk i taget med flera veckors mellanrum. Senare stadd vid kassa..nåja;-) Tog jag det mycket lugnt ytterst få små fiskar, piloter de första veckorna. Någon månad senare fyllde jag på med några till även om jag hade flera hundra liter. Dels hade jag relativt svag belysning. Och sist var jag mycket restrektiv med matningen..Mycket..

Nå vi får väl se med mitt nya lååångsamma projekt på 720 l..En sak är klar det blir bara några få pyttefiskar (3-4 cm )de första veckorna kanske någon månad senare fyller jag på med några ungdjur, scalare..

lundegard ursäkta att jag "snodde" tråden med mitt sista inlägg;-)
#8 - 30 december 2013 18:21
Erik - Jag skulle kunna ha igång mitt 15 liters också som reserv, men är gurami så aggresiva även mot motsatt kön så kanske det är bättre att köra med något annat istället (killi tex, som jag har haft tidigare). Större akvarium har jag haft tidigare, men det är lite svårt att få plats med det när man bor i studentrum ;)

Hemi - då kanske jag ska köra på pump iallafall, så värmen sprider sig och vattnet inte blir stillastående.. Skulle kunna ställa in ett väldigt lätt flöde :)
#9 - 30 december 2013 21:26
tlundegard..lätt flöde så skulle jag oxå göra även om det inte är helt nödvändigt men om du nu råkar ha en pump. Tror det går bra och annars mot förmodan är du ju helgarderad via reservburken..Hade själv flera mosaikgurami i ett 45 l utan problem alls, de var mycket sams och endast, hanen, revirhävdande vid lek.De lekte, byggde skumbo och jag lyckades faktiskt driva upp några av ynglen, skopade över dem i och till ett 12 l akvarium.

Lycka till! Mvh Hemi
#10 - 31 december 2013 11:46
tlundegard skrev:
Erik - Jag skulle kunna ha igång mitt 15 liters också som reserv, men är gurami så aggresiva även mot motsatt kön så kanske det är bättre att köra med något annat istället (killi tex, som jag har haft tidigare). Större akvarium har jag haft tidigare, men det är lite svårt att få plats med det när man bor i studentrum ;)

Jag har lärt mig att vara lite försiktig när jag ger råd på internet. Det är en sak att få en sak att fungera vid ett tillfälle och en annan att ge något som kan uppfattas som generella råd. Nanokar är trevliga, men det kan vara svårare att sköta och blir något fel är marginalerna så små! Guramier är inte generellt särskilt aggressiva, men vissa arter är det, och hanar av de flesta arter håller åtminstone periodvis ett lekrevir. Dessutom finns större individuella skillnader hos guramier än hos många andra fiskar. Jag har varit med om att en honungsguramihona slagit ihjäl en hane! Något som man knappast väntar sig. Pygméguramin (hanen) bygger ett bo nere i vattnet på växter eller inredning - det kan vara mycket svårt att upptäcka. Det försvarar han. Man ser sällan några stridigheter, men andra pygméguramier har en tendens att försvinna som i en Agatha Christie-deckare. Om han råkar placera boet mitt i ett akvarium på 20 liter blir det liksom inte så mycket yta över.

Jag skulle rekommendera någon art som inte är territoriell (jo, jag vet att både tetror och barber kan ha temporära territorier men de har ingen praktisk betydelse i det här fallet) till exempel någon Boraras-art, Fundulopanchax gardneri, Axelrodia riesei eller kolglödstetra.

Redan vid 30 liter - om det inte är för högt - kommer saken i ett annat läge.

Annons