Erik - Jag skulle kunna ha igång mitt 15 liters också som reserv, men är gurami så aggresiva även mot motsatt kön så kanske det är bättre att köra med något annat istället (killi tex, som jag har haft tidigare). Större akvarium har jag haft tidigare, men det är lite svårt att få plats med det när man bor i studentrum ;)
Jag har lärt mig att vara lite försiktig när jag ger råd på internet. Det är en sak att få en sak att fungera vid ett tillfälle och en annan att ge något som kan uppfattas som generella råd. Nanokar är trevliga, men det
kan vara svårare att sköta och blir något fel är marginalerna så små! Guramier är inte generellt särskilt aggressiva, men vissa arter är det, och hanar av de flesta arter håller åtminstone periodvis ett lekrevir. Dessutom finns större individuella skillnader hos guramier än hos många andra fiskar. Jag har varit med om att en honungsguramihona slagit ihjäl en hane! Något som man knappast väntar sig. Pygméguramin (hanen) bygger ett bo nere i vattnet på växter eller inredning - det kan vara mycket svårt att upptäcka. Det försvarar han. Man ser sällan några stridigheter, men andra pygméguramier har en tendens att försvinna som i en Agatha Christie-deckare. Om han råkar placera boet mitt i ett akvarium på 20 liter blir det liksom inte så mycket yta över.
Jag skulle rekommendera någon art som inte är territoriell (jo, jag vet att både tetror och barber kan ha temporära territorier men de har ingen praktisk betydelse i det här fallet) till exempel någon
Boraras-art,
Fundulopanchax gardneri,
Axelrodia riesei eller kolglödstetra.
Redan vid 30 liter - om det inte är för högt - kommer saken i ett annat läge.