Behövs mittstag och hur isåfall?

#1 - 16 mars 2009 19:46
Hej.

Ska beställa ett nytt akvarium. Satsar på ett 180x30x30 cm, dvs ett 162 liters modell avlååångt.

Det blir att beställa ifrån glasmästaren och hade tänkt ett helglas, inget ramakvarium men hur blir det med mittstag, behövs det då det bara är 30x30 annars?

Det går väl inte sätta mittstag på något vettigt och snyggt sätt på helglas? Det ska vara helt öppet och inga täckglas och väggmonterad belysning så vill ha det så stilrent som möjligt.

Vet inte hur pass kunniga på hållfasthet dessa grabbar är så tänkte rådfråga här också.

Tacksam för alla svar.

Kommer köra 10mm i botten och 8mm på karet var det tänkt.

mvh / Martin
#2 - 16 mars 2009 20:08
Sorry men jag tycker att det låter som om du behöver minst ett stag...
#3 - 16 mars 2009 20:17
om det endast är 30cm högt så ska det gå bra utan mittstag om du inte använder för tunnt glas utan inriktar dig på 10-12mm
#4 - 16 mars 2009 21:00
Om man skulle köra med mittstag, blir det glasbitar som bara fästs med silicon rakt över då? Aluminiumstagen i ramakvarium är ju bara 3cm eller något. Hur breda bör man göra i glas?

Kom på att man kan ju måla stagen med mattsvart färg eller sätta samma svarta film som kommer sitta som bakgrund.

Huvudsaken är att det inte reflekteras ljus och ser konstigt ut då belysningen kommer bestå av 5st väggmonterade och modifierade spottar.

Kanske idé att be om 10 och 12mm glas även med stag? Finns väl inga nackdelar i utseendet med tjockare glas eller kan det påverka hur man ser in i karet i vinklar?

Tack för svaren.
#5 - 17 mars 2009 08:16
Det går inget vidare. Har ringt många glasmästare och ingen vågar tillverka akvarium.

Har fått kostnadsberäkning på 5000:- Då är det måttbeställt 10mm och slipade kanter men får ju montera själv och känns inte som jag vågar mig på det.

Men är det inte lite väl dyrt? För dessa kostnader får jag ju ett nytt märkesakvarium 720L med möbel.

De ville inte göra jobben iaf. 2st sa att härdningen var problemet. De ville inte ha ett sånt akvarium stående en månad som härdningen tar.

Det måste ju vara en stor överdrift? Det borde väl gå att frakta hem det bra mycket fortare och sen vattenfylla när det slutat lukta?
#6 - 17 mars 2009 10:01
Martin85 skrev:
Det går inget vidare. Har ringt många glasmästare och ingen vågar tillverka akvarium.

Har fått kostnadsberäkning på 5000:- Då är det måttbeställt 10mm och slipade kanter men får ju montera själv och känns inte som jag vågar mig på det.

Men är det inte lite väl dyrt? För dessa kostnader får jag ju ett nytt märkesakvarium 720L med möbel.

De ville inte göra jobben iaf. 2st sa att härdningen var problemet. De ville inte ha ett sånt akvarium stående en månad som härdningen tar.

Det måste ju vara en stor överdrift? Det borde väl gå att frakta hem det bra mycket fortare och sen vattenfylla när det slutat lukta?

Det lät väldigt dyrt med tanke på måtten du uppgett...

Vad det gäller mittstag så (tror jag) att det räcker med att du sätter en 10-15cm glasskiva med silikon i mitten på akvariet, fast som Åheim sa, använder du tillräckligt tjockt material till akvariets väggar så borde det knappt behövas. Ska du ha täck-glas däremot så är ett mittstag att föredra, annars får du en väldigt lång glasskiva som täcker allt.

Har du kontrollerat med din akvariebutik om du kan måttbeställa därifrån och vad de tar? Vet inte hur det är med butikerna runt dig, men de flesta affärer häromkring kan man måttbeställa ifrån utan problem.
#7 - 17 mars 2009 10:20
Martin85 skrev:

Härdning är inte ett problem överhuvudtaget. Du borde kunna hämta burken 24timmar efter limning, sen bara vänta 1-2 dagar hemma innan det vattenfylls.

Om det är så pass dyrt är det ju nästan värt att se sig omkring lite, kanske beställa akvariet mer söderut.
#8 - 17 mars 2009 14:30
Glassilikon härdar med 2mm/dygn så några dagar ska du ge det innan du flyttar det sen så är en sarg i botten och i överkant minst lika viktigt som ett eller flera mittstag på ett så pass stort helglas.
#9 - 17 mars 2009 22:22
Smurf1978 skrev:
Det lät väldigt dyrt med tanke på måtten du uppgett...

Vad det gäller mittstag så (tror jag) att det räcker med att du sätter en 10-15cm glasskiva med silikon i mitten på akvariet, fast som Åheim sa, använder du tillräckligt tjockt material till akvariets väggar så borde det knappt behövas. Ska du ha täck-glas däremot så är ett mittstag att föredra, annars får du en väldigt lång glasskiva som täcker allt.

Har du kontrollerat med din akvariebutik om du kan måttbeställa därifrån och vad de tar? Vet inte hur det är med butikerna runt dig, men de flesta affärer häromkring kan man måttbeställa ifrån utan problem.

Jo det verkar bli väldigt dyrt. Har kollat med närmsta zoobutikerna som kan tänkas beställa hem men måttanpassat hänvisar de till glasmästare och deras historia vet vi redan :(

Skulle vara skönt att ha riktiga kontakter med bra butiker.
Passade på att höra vad ett 720 Liters kostade här. Ett vanligt ramakvarium utan ställning och fick prislappar på 12.000:- för som sagt bara karet.
Känns väldigt aktuellt när man set nätpriser på 5000:- för nya märkeskar. [:(!]

Att hitta ett begagnat kar på 200Liter + och ännu mindre 540-720L i bra skick häromkring är ju lika med noll.

Just nu lutar det åt att möblera om med befintliga 60x30x30-karen till en lång rad och köra räkor i dem men ha en sort i varje kar.

Kan ju bli snyggt men inte vad man tänkt :(

Tack för alla bra svar :)
#10 - 17 mars 2009 22:25
Jag funderar också på att gå till glasmästaren och fixa mitt eget akvarium. Har du någon uppfattning om priser osv?

Edit: Oj, såg att du redan hade skrivit lite om priser osv! Så dom verkar inte vilja hjälpa till med att göra ett akvarium?
#11 - 18 mars 2009 08:19
play skrev:
Jag funderar också på att gå till glasmästaren och fixa mitt eget akvarium. Har du någon uppfattning om priser osv?

Edit: Oj, såg att du redan hade skrivit lite om priser osv! Så dom verkar inte vilja hjälpa till med att göra ett akvarium?

Nä, ingen av de jag pratade med var intresserade av bygga.

Materialkostnaden på 10mm glas var 1700:- m2 på billigaste och sen tillkommer det för slipade kanter.

På mitt tänkta så går det åt 1.8m2 utan täckglas eller stag. Iofs så tar man täcklocken i tunnare glas men det blir väldans dyrt iaf :)
#12 - 19 mars 2009 19:35
Martin85 skrev:
Nä, ingen av de jag pratade med var intresserade av bygga.

Materialkostnaden på 10mm glas var 1700:- m2 på billigaste och sen tillkommer det för slipade kanter.

På mitt tänkta så går det åt 1.8m2 utan täckglas eller stag. Iofs så tar man täcklocken i tunnare glas men det blir väldans dyrt iaf :)

Hittade en sida som påstår sig designa akvarium enligt kunders önskemål. Mailade dom precis och bad om mer info. Du kan ju höra med dom om de kan hjälpa dig! ;)

http://www.akvariemiljo.se
#13 - 19 mars 2009 21:00
play skrev:
Hittade en sida som påstår sig designa akvarium enligt kunders önskemål. Mailade dom precis och bad om mer info. Du kan ju höra med dom om de kan hjälpa dig! ;)

http://www.akvariemiljo.se

Tackar. De hade gjort lite roliga kar. Risk att det blir dyrt där också :)

Hör gärna av dig i tråden om du får svar.

Tyvärr så backade jag ur på detta bygget.
Blev lite ont om tid också så det fick bli 2st mindre kar på bänken.

Billigaste lösningen och behövde inte sälja karen och till storleken så duger de bra till att odla räkor :)

Grumligt vatten. Foto taget direkt efter påfyllnad.

Annons