I PET-flaska: Ta en vanlig 1,5 liters PET-flaska. Borra två hål i korken, så stora som luftslangar. Stick i luftslangarna. Den ena skall gå till ca 2 cm ovanför bottnen och vara så lång att du kan koppla en luftpump till. Den andra behöver bara vara ca 5 cm ovanför och i flaskan.
I flaskan öser du 1 liter vatten + 1,5 msk salt, plus artemiaägg. Du kopplar sedan luftpumpen till den långa slangen för genomluftning (behövs dock inte förrän de har kläckt).
När du ska mata fiskarna, kopplar du av den långa slangen och har den som "matningsslang" istället. Du blåser då i den korta slangen tills vattnet börjar rinna i den långa, och artemian hänger med.
Eftersom äggskalen flyter och okläckta ägg sjunker och du har slangen mitt i vattnet får du nästan bara artemia, men du måste låta allt separera lite före du matar.
Rätt behändigt, men ibland kan det vara svårt att inte få med ägg och äggskal. Glassburksmetoden är nog bättre på det, men jag tycker det är bekvämt att inte behöva suga upp någonting, utan bara försiktigt bära med mej flaskan var jag nu ska ha den. :)