Behövs det till växter?

#1 - 10 februari 2004 20:36
Vet inte riktigt var detta ska stå så jag chansar här...

Hittade ett 40L för 80kr (billigt o bra), ingenting ingår men hade tänkt att bara ha växter i när jag har fått tag i en ramp

så frågan är om växterna (runt 10st) klarar sig med 2 vattenbyten i veckan eller om man måste ha innerfilter till?
#2 - 10 februari 2004 20:56
En del växter tex vattenpest vill gärna ha lite strömt i vattnet men med andra växter ska det nog gå bra.
#3 - 10 februari 2004 21:19
Ok, så det är bara onödigt att skaffa innerfilter om man bara ska ha växter (som inte vill ha strömt alltså)..?

Men hur är det med Co2 då, måste det tillföras om man inte har fiskar?
Nån som har ett bra sätt att göra en <s> billig</s> mycket billig anläggning?
#4 - 10 februari 2004 21:44
<font color="red">Om jag var du, så skulle jag slängt i några siamesiskaalgätare eller någon liknande algätande fisk. Sedan köra med 2 lysrör och hemmagjord Co2-anläggning.</font id="red">
#5 - 10 februari 2004 21:47
Helst skall man ha ett filter men det går även utan...

Det måste i princip tillföras ja...den enklaste och billigaste lösningen som många använder är s.k mäskflaskor, alltså man gör en jäsande vätska där CO2 bildas när denna jäser och denna gas leder man sedan ner i karet.

Bra guide finns BLA på http://www.akvarieguiden.nu/artiklar.php?go=visaart&id=35

Lycka till
#6 - 10 februari 2004 22:00
Har du bra med ljus, CO2 och näring kommer du inte få alger eftersom dessa utkonkurreras av växterna.

Annons