Behövs det importlicens för räkor?

#1 - 13 juli 2009 15:38
Behöver man licens för att importera räkor (tiger i detta fall) från Tyskland resp Kina?

Var hittar man reglerna för detta på nätet?
Är det Jordbruksverket som ansvarar för det eller nåt annat?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 13 juli 2009 15:45
starcastle skrev:
Behöver man licens för att importera räkor (tiger i detta fall) från Tyskland resp Kina?

Var hittar man reglerna för detta på nätet?

Är det Jordbruksverket som ansvarar för det eller nåt annat?

Ungefär samma regler gäller för räkor som för fiskar.
Dvs det är i stort sett helt fritt inom EU, medan det fuinns en massa krav på hälsocertifikat, veterinärbesiktning etc. om det kommer in från icke EUI-länder vilket kostar några tusen inkl. frakten.
Zoopetartikel i ämnet http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=2
#3 - 13 juli 2009 17:01
Hittade det som fanns på Jordbruksverket.
Inte världens mest lättlästa text om man säger så...

Räkor som inte ska ätas utan är prydnadsdjur, inte är på CITES-listan, dom verkar endast kräva en försäkran (som skickas till Jordbruksverket inom 5 dar efter att dom passerat tullen) om dom kommer från EU.

Hmm, undrar om man kan skicka med bilspedition, typ Schenker?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 13 juli 2009 18:04
starcastle skrev:
Hittade det som fanns på Jordbruksverket.

Inte världens mest lättlästa text om man säger så...

Fast du kunde ju istället ha läst i länken jag la in;)

Inom EU är som sagt inga större problem - det är vid import utanför EU som det är krångligt
#5 - 13 juli 2009 19:08
Jo jag läste artikeln också men efter att ha importerat 5 hundar från USA över en 10-årsperiod så vet jag att Jordbruksverket ändrar sina regler när man minst anar det.
Man är alltid tvungen att läsa och kolla vad som gäller för ögonblicket.
#6 - 13 juli 2009 20:01
Så är det även med tullverket o de verkar inte veta hur deras egna system fungerar. Har du fått någon klarhet i vad som gäller i det nya Traces registret Kjell??

Annons