Behöver tips snabbt! (snälla) :)

#1 - 3 november 2010 11:13
Ska in till butiken och köpa nytt till karet som varit igång 3 veckor ungefär. Allt funkat bra med inkörningsguppysarna, bra vattenvärden men använder ändå nitrivec.
Jag undrar vilken av dessa som är tåligast som man kan starta med.
*Kap Lopez Aphyosemion Australe
* Räkor
* Rasbora burmese zebra Danio Erythromicron el Galaxyrasbora
* dvärgotocinclus
Tacksam för snabba svar! [:o]
#2 - 3 november 2010 11:16
Räkorna kan vara känsliga, så jag skulle ha börjat med någon av de andra
#3 - 3 november 2010 11:25
Skippa räkorna och Ottosarna ett tag till, de är ganska känsliga. Skulle kört på någon av rasbororna.
#4 - 3 november 2010 11:46
Tror ni jag kan låta guppysarna, 4 st, gå kvar ett tag om jag satsar på galaxys, burmese zebra eller kap lopez? Så det inte blir för mycket fisk i början tänkte jag. Tänkte 1 hane 2 honor av kap lopez eller 5-10 galaxys/zebror. Vad tror ni?
Vet iofs inte om kap lopez är väldigt känslig i början?
#5 - 3 november 2010 11:53
Allt beror ju på hur stort karet är. Hur många liter?
#6 - 3 november 2010 11:57
Ja herregud förlåt...:p
30 liter är det.
#7 - 3 november 2010 21:56
Det blev ett par Kap lopez. Jättenöjd med dom. :) Rekomenderas det att ha fler honor på en hane?
#8 - 4 november 2010 07:23
nja ska nog lugna ner dig lite när det bara är ett 30 liters kar!
#9 - 4 november 2010 13:41
Kommer nog byta ut mina endlers mot räkor så snart jag vet att vattnet är helt grönt. Då går det ett par kap lopez,räkor och en a.helena i kuben.
kan man ha någon mer fisk där i så som någon tetra eller galaxys? Har ni några tips? Vill inte ha för många. Men det får så klart vänta ett tag....
#10 - 4 november 2010 16:42
a.helena är en köttätare dom äter inte bara snäckor .. dom äter fiskar och räkor också. Själv varit med om det.. dom förstörde hela min kardinal odling.

Dom är experter på att ha ihjäl guppies när guppisarna "sover" på botten.. tex.

Dom har ett "rör" dom sticker ut när dom är på jakt och i detta rör så har dom ett "förlamnings" gift som inte är dödligt men det gör att bytet SAKTA och säkert blir förlamat .. det går typ in i nerverna på djuren. så den snäckan hade jag inte litat på. har utrottat alla mina ca 120 st med glädje.. dom åkte rakt ner i toastolen!

Jag trodde inte på den faktan först fören jag såg att mina kardinaler helt plötsligt började dö ut. och en dag satt jag och beundra karet och fick svart på vitt bevis på hur dom har dött ut.

Hade jag varit du hade jag kört på typ posthorn som finns i fina färger rosa röda blåa bruna har man tur hittar man folk som säljer vita också. Sen hade jag kört med ja självklart räkor valfrisort samt ett gäng galaxys . Det är en fin röra i räkburkar:)
#11 - 4 november 2010 16:49
Jag har aldrig varit med om att dom anfaller fiskar, däremot att dom käkar döda fiskar. Guppy och kardinaler sover väl inte på botten, låter snarare som att dom redan var döda.
#12 - 4 november 2010 17:07
Jo, Guppys ligger gärna och sover på botten i ett akvarium de känner sig trygga i. Har en del honor men framförallt hanar med stora tunga stjärtfenor som sover på det viset. Ofta har de en speciell sovplats de alltid använder. Det ser så kul ut när de "går och lägger sig" direkt när man släcker för dagen.
#13 - 4 november 2010 17:10
Jo dom äter fisk och räkor som är helt friska.. Guppies "sover" på botten. I det stora karet kan det va släckt en timme så tänder jag så ligger exakt alla guppies på botten alltid lika roligt att se faktiskt.

Dom är köttätare helt och hållet.. dom har inte snäckor som "prio 1" i sina måltider.. dock är det lättast för dom att få tag i snäckor...
Men direkt dom får chansen till räkor och fiskar så tar dom den!
#14 - 4 november 2010 17:11
och min kardinal odling menar jag räkorna kardinal och inte fiskarna kardinal..

Kardinal räkan kan inte simma så den är nästintill alltid på botten.
#15 - 4 november 2010 17:48
Mina har varken tagit guppy, räkor eller någon av mina malar. Detta är första gången jag hör detta o jag har lite svårt att tro på det.
Jag vet att Kardinalräkan nästan alltid är på bottnen, jag trodde du menade kardinalfisk och jag visste inte att guppy sover på bottnen, alltid lär man sig någonting.
#16 - 4 november 2010 17:57
jag hade svårt att tro på det jag med till en början. Tills den dagen jag själv skåda det.

Film 1: film på en fisk som inte är död.. bara fått anatome "gift" i sig.
" target="_blank">

Film 2: En räka som heller inte är död..
" target="_blank">
#17 - 4 november 2010 23:29
Haha fan vilken otäck sak jag har i kuben i så fall....:p Men han är ju bra på att dräpa skitsniglar också.....finns det nåt annat som passar i 30 liter som käkar snäckor? inte dvärgkkulfisken bara, :D
#18 - 5 november 2010 00:44
Har du en A.Helena i ditt lilla kar ska det nog vara lugnt. Då förrökar den sig inte heller. Vi började med 2. Har just nu MINST 38 stycken, räknade igår, som går i vårt kar med tetror, räkor och Guppys. (Utan att fiskar och räkor går åt, dock är det TOTALT rensat på Malajer, vi får fylla på ifrån vårt andra kar för att "mata" dem.) Trivs de förrökar de sig som sjutton om man har fler. (Tur att djuraffären vill ha Helenor av oss för jag fick en helt annan syn på dem efter att ha sett filmklippet. Man undrar vad de skulle hitta på om de blir utan mat hela högen.:p)
#19 - 5 november 2010 08:28
Det värsta är att på vissa info sidor man hittar om ursäkta att jag skrev fel för dom heter .. Anentome helena. Men i alla fall. info sidor säger att dom aldrig skulle röra en fisk . aldrig.. så det är synd att sidor som wikenpedia osv inte har korrekt fakta alltid.

Annars får du göra som min mor gör i sin 30 kub. Hon använder helt enkelt snäck "dödar" medel
#20 - 5 november 2010 10:04
Är det medlet inte dåligt för räkor och fisk?
När kan man introducera räkor (crystal black) till akvariet? Kör med vattenberedningsmedel samt nitrivec. alla värden är bra och det har gått i 3 veckor. Guppysarna ska bytas ut så då går de bara ett par A. Australe i kuben. :)
VH Jimmy
#21 - 5 november 2010 10:14
Jag skulle aldrig använda kemikalier för att döda snäckor. Räkor är ju dessutom väldigt känsliga för allt vad kemikalier heter, troligen skulle du ta livet av dem också.

När vi hade vårt 20-liters med räkor i lät vi några Guppy yngel gå in karet i 4 veckor innan vi introducerade räkorna . Det fungerade utmärkt.:)
#22 - 5 november 2010 10:16
Hmm undrar om 3 el 4 veckor spelar roll då...:)
Vet du vad black berry räka är? Fanns en i butiken som hette så tror jag...:p
#23 - 5 november 2010 11:21
Jag har mycket räkor hemma och då menar jag verkligen mycket hehe.. Jag har aldrig hört talas om någon black berry? måste va något galet.
Händer ofta att djuraffärer har helt felaktiga namn faktiskt
#24 - 5 november 2010 11:23
Såg att du frågat nu. 3 veckor? du kan introducera räkor nu utan problem.. Däremot så ta inte i fler fisk på några veckor..

Har man bara räkor i karet så bildas det inte lika mycket nitrit som med fiskar då räkorna inte bajsar osv i den mängden.

jag har alltid i alla mina räkkar fyllt på vatten rätt temperatur och sen i med räkorna direkt.
Jag har allt från icke så himla känsliga till kardinaler som är mycket känsliga.. aldrig haft dåliga värden..
Tar bara längre tid för filtert att bli helt inkört med bara räkor i karet.. men samtidigt så bildas inte nitrit i dom mängderna som det gör med fisk..
Så har du haft fisk i 3 veckor nu. så kan du absolut slänga i räkor nu.. sen låta det gå några veckor till innan du slänger i mer fisk i alla fall!
#25 - 5 november 2010 12:26
Jag skulle köra in karet minst en månad först innan jag introducerar räkor, oavsett sort av räkor. Varför göra det svårare för sig med räkor än man behöver, och ett färdigcyklat akvarium är givetvis bättre för räkorna än att du ska få det ev. problemet senare...
Även jag har A.helena i ett par av mina akvarium utan problem, med fiskar i ena karet och räkor i andra karet. Man vet inte heller hur skicket på fiskarna och räkan var innan filmen på youtube lades ut.
#26 - 5 november 2010 16:27
Det blev ett byte till några körsbär och CR black/white. Körsbären var ganska små och väldigt färglösa. Ska dom vara så? en av crystalräkorna hade ägg såg jag. hur länge bär dom äggen?
Ska man ha över nylonstrumpa på filtret så räkungarna klarar sig? inget giftigt i nylonstrumpa? :p
min kap lopez hane är ganska intresserad av räkorna nu. kommer det ge sig med tiden tror ni? när han är van vid att dom är där.
Vh Jimmy
#27 - 5 november 2010 16:32
Det finns en Sulawesi-räka som heter blueberry, så jag tänkte att det kanske finns en blackberry oxå, såg den ut så här http://krevetkoclub.ucoz.ru/SulawesiBlueberryShrimp.jpg
Bilagor:
#28 - 5 november 2010 16:44
Ja inte helt olik. Bara att den var svartspräcklig typ...skitsvårt
#29 - 5 november 2010 17:14
Det blev ett byte till några körsbär och CR black/white. Körsbären var ganska små och väldigt färglösa. Ska dom vara så? en av crystalräkorna hade ägg såg jag. hur länge bär dom äggen?
Ska man ha över nylonstrumpa på filtret så räkungarna klarar sig? inget giftigt i nylonstrumpa? [:P]
min kap lopez hane är ganska intresserad av räkorna nu. kommer det ge sig med tiden tror ni? när han är van vid att dom är där.
Vh Jimmy
#30 - 5 november 2010 17:17
Vara och vara, de får mer färg när de blir större samt honorna har oftast mer färg än hannarna.
Nylonstrumpa funkar fint, och de bär på äggen ungefär en månad. Går räklingarna in i munnen på din fisk, så kommer de troligen att göra det med...:p
#31 - 5 november 2010 17:20
Ja däri går dom nog. :D Gör inget om några stryker med, men kanske man kan rädda några med nylonstrumpa. Bryts inte något i stumpan ned? Går det bra med svart? haha vilka jäkla frågor! :P
#32 - 5 november 2010 17:24
Det funkar vilken färg du än väljer, men de blir lite täta efter några dagar och behövs då rengöras. Lite meck men vad ska man göra....;)?

Annons