Behöver tips på hur jag ska göra för att kunna ha fler lysrör i rampen

#1 - 18 juni 2010 21:23
När det kommer till tekniken i akvariet känner jag mig helt vilsen så jag behöver lite tips och råd.
:confused: [:I]
I mitt 450L möbelkar har jag 2x36W belysning. Jag skulle vilja utöka med 2 rör till men vet inte hur jag ska göra. Helst något där allt det elektriska är färdigkopplat. Bifogar en bild på hur min ramp ser ut. Över den är det bara tunna plastskivor.
Så om någon kan tipsa om hur jag kan göra och var jag kan köpa så är jag jättetacksam.
#2 - 13 juli 2010 21:33
Går själv också och funderar på att utöka mina lysrörsantal. Har dock en heltäckande kåpa och behöver i så fall såga i plasten för att få plats med fler rör. Hör gärna förslag på det med.
#3 - 18 juli 2010 08:51
#4 - 18 juli 2010 11:37
chigak skrev:
När det kommer till tekniken i akvariet känner jag mig helt vilsen så jag behöver lite tips och råd.

:confused: [:I]

I mitt 450L möbelkar har jag 2x36W belysning. Jag skulle vilja utöka med 2 rör till men vet inte hur jag ska göra. Helst något där allt det elektriska är färdigkopplat. Bifogar en bild på hur min ramp ser ut. Över den är det bara tunna plastskivor.

Så om någon kan tipsa om hur jag kan göra och var jag kan köpa så är jag jättetacksam.
För att slippa göra hål i täcklocken och även kunna använda dem så skulle jag kolla möjligheten att använda 2st 4-5cm breda tunna plåtbitar men kraftiga nog att hålla upp två rör! placera bitarna tvärs över de befintliga lysrören och fästa lysrören i varje ände av plåtbitarna, silicona fast plåten på den punkten där den vilar!
#5 - 18 juli 2010 11:42
Vad är det för tillverkare på kar och ramp?
#6 - 18 juli 2010 12:20
Är det ett möbelakvarie av typen Juwel eller MP fungerar det bra med att använda Glomat och skruva reflektor och lysrörshållare i täckluckorna enligt exemplet i länken jag angav tidgare. Luckorna går alltså att öppna som vanligt, så att skötsel av akvariet fungerar smidigt.

Annons