Behöver tips på bra akvarie affärer på nätet

#1 - 15 augusti 2007 13:50
[SIZE=3][COLOR=#0068cf]Hej[/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=#0068cf]Jag behöver tips på bra akvarie affärer på nätet.....[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][/SIZE]
[COLOR=#0068cf]Jag har precis köpt ett 12,57 l plast akvarium ( 155kr) där till ett Elite mini filter( 80kr). [/COLOR][COLOR=#0068cf]Men jag glömde att jag behöver en doppvärmare också. Vilken sort kan vara lämplig ??[/COLOR]
[COLOR=#0068cf]Jag bor på landsbyggden och kommer inte så ofta till stan.......:mad:[/COLOR]

[COLOR=#0068cf]Jag har tre akvarium igång. Fyra om man räknar med det här lilla i plast, där ska alla Guppy yngel. som mina honor hela tiden försörjer mig med få växa upp. Jag använder ändå Darwin metoden men jag får för många yngel i alla fall. Och nu måste jag dela på dem så jag förhindrar inavel.[/COLOR]

[COLOR=#0068cf]Jag har ett 19 liters akvarium med 2 vatten rödbuks salamandrar och undrar om det är lämpligt att ha några fiskar i det 10cm djupa vattnet. Det har jag inte ännu.[/COLOR]
#3 - 15 augusti 2007 13:57
Förresten - VÄLKOMMEN TILL ZOOPET.
Såg att det är ditt första inlägg.
#4 - 15 augusti 2007 15:09
Säger som svea VÄLKOMMEN!! angående fiskar med dina salamandrar skulle jag avråda dig från då det inte är mycket fisk som trivs i ett såpasslitet akvarium, jag är även osäker på om det funkar att ha fiskar med salamandrar över huvudtaget.
#5 - 15 augusti 2007 16:21
19 liter :S Det var lite litet det.
Runt 50-60 bör de ju ha iaf... Mina går i ett 105 L (2 st Eldbukssalamandrar) och de rör sig då över hela karets yta.
#6 - 17 augusti 2007 14:32
Tack för det. Svea och Felix Ragnar
Svea jag ska kolla in sidorna du gav mig.
Felix Ragnar, jag tror också det är en dålig ide´. (Med salamandrar och akvarie fisk) Men på min djuraffär får man konstiga svar på frågorna och jag måste ibland dubbel kolla. De tyckte dock att guldfiskar som jag har ute i min lilla damm på sommarn, inte skulle vara i samma akvarium som eldbukarna. Eftersom de gärna nafsar på deras ömtåliga skinn och då dör de.

Dessutom vill ju salamandrarna inte ha tempurerat vatten som de flesta akvarie fiskar behöver. Men på djuraffären simmade neontetror i det grunda vattnet och en algätare. Visst skulle jag vilja ha större akvarium åt salamandrarna men just nu är de tvugna att hålla till godo i mitt lilla 19liters. Till hösten ska jag göra om och då blir 67 liters akvariumet deras nya hem.
#8 - 18 augusti 2007 11:25
tror inte du behöver ngn doppvärmare i ett såpass litet kar... skulle räcka med en spotlight över ytan... mitt 20liters värms upp av en 25watts glödlampa 10 cm över ytan...

Annons