Behöver tips om Pirayamat...

#1 - 5 februari 2004 18:26
Hejsan,

Jag har 4 pirayor i storleken 15 cm ca. Problemet är att de matvägrar med jämna mellanrum. Eller så väntar de för länge med att ta fodret så det hinner sjunka och då vill de inte ha maten längre. Just nu får de frysfoder i form av Oxhjärta och liknande.
Tips om smaskig föda behöver jag alltså. Hur ofta bör jag mata för att de ska behålla en god aptit utan att de börjar äta av varandra (vet iochförsig inte om de gör det...)Tacksam för svar..

Mvh Annsan
#2 - 5 februari 2004 18:29
ge dom lite levande fisk o testa sen me fryst igen
#3 - 5 februari 2004 18:50
Hej igen,

Jo, jag har testat med levande fisk (guppy) med de simmande omkring helt oskadda i flera dgar till jag plockade ut dem igen:o) Har du något tips på vilka fiskar de kan tänkas gilla? Skulle Molly funka bättre tror du? Eller kanske man ska välja större fiskar....??!!
#4 - 5 februari 2004 18:53
testa nån lite störra art då platy eller svärdbärare:)
#5 - 5 februari 2004 19:04
Jag matade mina pirayor med fisktärningar. Prova det får de se!
#6 - 5 februari 2004 19:07
håller med Niklas, varför gära det kompliserat med levande fisk (pirayor lever ju inte direkt på små fisk) Köp istället fryst fisk, alascan polloc sei etc. etc. hela räkor etc. borde också fungera bra.
#7 - 5 februari 2004 19:21
Pirayamat.. :)
Frukt .. äpplen majs och ärtor..
Köp en sån där blandmix på ICA (röd paprika, ärtor & majs)
Köp stora runda flytpellets... som basmat

Pirayor gillar grönt..

Välj vitfisk ej mackrill mm
Välj fisk som inte släpper småbitar ifrån sig.
Undvik hela räkor (speciellt honor med rom).. om du inte vill byta vatten varje dag...
Tänk på att vissa sötvattensfiskar inte gillar salt. Så skaldjur som legat i spad är inte så bra.

På sommaren kan du fiska abborre ..
OBS den behöver frysas i en vecka innan du serverar (parasiter)
Den behöver tinas och fileas...

Jag har ingen expert piraya kunskap .. men jag har matat pirayor (20 st av den större sorten) under tre års tid.

Ni får gärna säga emot mina tips...
#8 - 5 februari 2004 19:26
kan bara meddela att dom där stora pirayorna antagligen var pacus och var antagligen itne medlemmar i varken familjen serrasalmus eller pygocentrus... så att ge dom sådan mat e nog itne så populärt, jag har sj'lv pirayor och jag har också haft problem med att få dom att käka oxhjärta, testa pellets eller röda mygglarver, testa och ge dom en guldfisk också en ganska stor och plocka inte upp den, efter ett tag kommer den att vara käkad och då kommer dom antagligen sluta att vara fega och blyga med...
#9 - 6 februari 2004 06:40
tack för alla tips. Nu vet jag vad jag ska göra. Förhoppningsvis så kan jag få igång lite jaktinstinkt igen. En fråga till...hur ofta matar ni? Jag matar varje kväll...Borde jag mata mer sällan? Jag är rädd att de ska börja bita på varandra, men det kanske inte är någon större risk...eller?!.
Just det...en sak till...är et någon som fått yngel efter pirayor? Hur har ni gått tillväga då?

Annsan
#10 - 6 februari 2004 07:35
du har ett för litet stim för att få lek troligen. De behövar vara 10+ och ha rejäla utrymmen för att leka. de är substratlekare med yngelvård.

basföda i naturen är småfisk. En bra pellets-sort som basfoder för att se till att de får i sig vitaminer och fibrer, tillsammans med bitar av fiskfile som torsk, kolja, abborre och pollock är att rekomendera. Oxhjärta nån gång ibland för att se till att de får i sig proteiner, men inte som basfoder. Kokta räkor från ICA kan man ge dem men de har noll och inget i näringsvärde.
#11 - 7 februari 2004 12:00

Hej Annsan !

Det är inte ovanligt att Pirayor tar sig fasteperioder.
Du behöver inte mata varje dag när de är så stora !
Undvik att mata med levande fisk-foderjakten kan sluta mycket illa med slagsmål om bytet.Läs gärna artikeln om pirayor på;
www.bollmoraakvarieklubb.org

Lycka Till !
#12 - 7 februari 2004 12:06
mycket trevlig artikel!
#13 - 7 februari 2004 12:09
Bra tips på pirayakäk:

MUSSLOR! I lagom storlek såklart... Finns fryst tror jag.
#14 - 7 februari 2004 12:33
Eller hur att de stora piraorna är Pacus.. då hade jag skrivit pacu...

kan bara meddela att dom där stora pirayorna antagligen var pacus och var antagligen itne medlemmar i varken familjen serrasalmus eller pygocentrus...

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=481

De är köttätare men dessa gillade majs också..
#15 - 7 februari 2004 13:19
Till Theo:
Jag skulle avråda från musslor då de är onödigt fettbildande och smutsar vattnet hårt. Mager vitfisk,bläckfisk,fiskbullar,räkor och flytande ciklidpellets har fungerat utmärkt för mina Pirayor.
Frukt har jag prövat att ge dem-ingen äter det.Läs Pirayaartikeln på;
www.bollmoraakvarieklubb.org

Lycka Till !
#16 - 7 februari 2004 13:31
De behöver inte alls vara 10 stycken för att man ska få dem att leka mina har ynglat av sig och de är bara två!!!
#17 - 7 februari 2004 13:54
Till Nissehulth;

Du skall ha en stor eloge för din odling av Pirayor !
Det är svåra fiskar att hålla,och ännu svårare att få lek av !
Jag tror att du lyckades så bra tack vare att du bara hade ett par,det brukar annars bli väldigt aggressivt och stressigt i akvariet under lekperioderna. Ett Stort Grattis o Lycka Till !
#18 - 8 februari 2004 19:48
Man tackar och bockar! :-)
#19 - 9 februari 2004 16:16
tack för alla tips. Läste artikeln också...väldigt intressant. Börjar inse att mitt akvarium snart kommer att blir för litet (300 liter). Dom växer ju så himla fort.
Men men, jag ska ge mig iväg till frysdisken och köpa mig lite smaskig fisk och lite bra piraya pellets.

Ciao Annsan
#20 - 9 februari 2004 16:47
Jag blev hux flux intresserad av pirayor!! Hur många kan man ha i ett 720 l kar?
ANNSAN: Hur stort akvarium har du till dina pirayor? Hur många? Vilken storlek?
#21 - 9 februari 2004 20:31
Om det finns någon som är intresserad av att ta hand om mina två pirayor så kan jag tänka mig att ge bort dem!!
De är ca 15 cm stora nu och vill ha ett större hem......
Finns i Linköping..
#22 - 12 februari 2004 17:13
Jag hade pirayor när jag jobbade på slakteri och skämde bor dem med oxfilé. he he he
kan man kallas djurvän för det?

Annons